In Bucuresti sunt aproape 200 de magazine naturiste, iar in unele piete poti gasi chiar patru-cinci. Cele mai multe sunt afaceri mici, de familie, iar "retelele mari" numara doar cateva unitati. Andreea Niculescu a inceput aceasta afacere acum 12 ani, atunci cand in tot orasul nu erau decat vreo 20 de magazine similare. "Avea un vad extraordinar. Era un mic chiosc intr-o statie de autobuz", isi aminteste intreprinzatoarea. "Au fost ani intregi in care vindeam cu coada. In perioada 92-95 a fost extraordinar de bine. Nu faceam fata cu aprovizionarea", continua Niculescu. Lucrurile nu merg deloc rau nici acum.

MOSTENIREA. Niculescu are trei magazine, dintre care unul se afla chiar in mijlocul orasului. Reteaua sa se cheama "Plafam". De altfel, mai toti comerciantii poarta nume relativ similare cu ale batranului Plafar. Unii comercianti chiar folosesc acest nume. Situatia este explicabila, intr-un fel. Oamenii citesc pe geam "produse naturiste", intra si concluzioneaza: "Aaaa... Plafar". Cam asa identifica multi clienti specificul magazinelor. Aproape jumatate dintre clienti sunt persoane in varsta. "Daca pensionarii ar avea bani, ar sta la coada la noi. Vin, intreaba cat costa un ceai de sunatoare si cand afla pretul, de 12.500 lei, spun: "Vin si-l cumpar cand iau pensia"", povesteste Niculescu. Acestia sunt clientii cei mai informati. Citesc mult si stiu absolut tot ce apare.

DIVERSIFICARE. Exista insa si clienti care vin si cumpara de cateva milioane. Activitatea nu are un caracter puternic sezonier. Vara, cand vanzarile pentru ceaiuri si vitamine sunt mai slabe, cresc cele pentru creme naturale. In perioada de post merg foarte bine produsele pe baza vegetala. Salamurile si pateurile sunt foarte cautate. Aceste produse au inceput sa mearga foarte bine si in restul anului deoarece sunt foarte multi vegetarieni. Un alt public este cel interesat de aromaterapie. Produsele de acest tip au intrat pentru prima oara in magazinele naturiste. Uleiurile sunt folosite mai mult in odorizarea camerei si mai putin in aromaterapia propriu-zisa. Foarte des ele sunt cumparate pentru a fi facute cadou.

Citeste si:

PRODUCTIA MAJORITAR ROMANEASCA

Aproape 80% din produsele de pe rafturile magazinelor de specialitate sunt romanesti. "Sunt foarte bune, foarte cerute si le intrec in vanzari pe cele straine", spune Niculescu. "Sunt firme pe care le stim de 10 ani. Au inceput incet, dar datorita faptului ca fac produse bune, mult mai acceptabile la pret, s-au dezvoltat foarte mult", considera intreprinzatoarea. Chiar daca vanzarile nu mai inregistreaza acelasi boom, exista si aspecte pozitive ale evolutiei pietei. O mare parte dintre doctori accepta acum ajutorul medicinii naturiste. In urma cu zece ani clientii se mai intorceau cu produsele si cereau banii inapoi dupa ce erau "certati" de medici. Un magazin bun, cu doi angajati, face cam 300 de milioane pe luna. Totusi, magazinele naturiste nu sunt asa de actractive pentru marile retele de distributie. "Mai bine ne intelegem cu firmele mici", spune intreprinzatoarea.