General Motors Corp. a pierdut 3,2 miliarde de dolari in trimestrul al doilea din 2006. Insa producatorul american a raportat 1,2 miliarde de dolari profit operational, dupa sase trimestre consecutive de pierderi. Pierderea finala, relateaza publicatia New York Times, a fost cauzata de platile compensatorii acordate salariatilor disponibilizati, GM iesind pe profit fara luarea in calcul a acestora.

Profitul operational inregistrat de GM a uimit analistii de pe Wall-Street, care nu se asteptau ca programul de reducere masiva a costurilor implementat de constructorul american sa dea roade atat de repede. GM a inregistrat un profit de 2,03 dolari pe actiune, cu mult peste estimarile analistilor cifrate in jurul valorii de 5 de centi, rezultatele reflectandu-se si in cotatiile companiei, care au crescut imediat cu 4,4% pana la 32 de dolari pentru o actiune. In perioada similara din 2005, GM a inregistrat un profit operational de 235 milioane de dolari sau 41 de centi pe actiune.

Veniturile producatorului american s-au ridicat la 54,4 miliarde de dolari, in crestere fata de 48,5 miliarde de dolari in perioada similara din 2005. In ceea ce priveste performantele GM in pietele locale, pierderea inregistrata in SUA a fost de doar 85 milioane de dolari fata de aproximativ 1,2 miliarde cu un an in urma, rezultatele GM in America Latina, Europa si Asia fiind de asemenea mai bune comparativ cu trimestrul doi din 2006.

1-0 pentru Wagoner

Rezultatele financiare ale GM date astazi publicitatii pot fi interpretate si ca o victorie morala pentru actualul CEO al General Motors, Rick Wagoner. Acesta a fost presat constant de catre investitori pentru a rederesa situatia financiara a gigantului auto care a inregistrat anul trecut pierderi financiare de 10,6 miliarde de dolari - aproximativ 85% din valoarea companiei.

Cel mai important actionar al GM, Kirk Kerkorian, a dat un vot de neincredere lui Wagoner prin propunerea de alianta inaintata grupului Renault-Nissan, al patrulea jucator pe piata auto mondiala. Kerkorian, care detine 9,9% din General Motors (cota evaluata la 1,8 miliarde de dolari, de patru ori mai mult decat valoarea activelor detinute de familia Ford in cadrul producatorului cu acelasi nume), s-a aratat nemultumit de actiunile intreprinse de Wagoner, punand tot timpul presiune pe umerii acestuia.

Insa planul masiv de reducere a costurilor aplicat de GM a inceput deja sa dea roade. 35.000 de angajati au plecat de buna voie de la GM, obtinand plati compensatorii care s-au cifrat in total la 3,7 miliarde de dolari - explicand astfel pierderea finala a producatorului american in Q2.

Citeste si:

Restructurarile au inceput insa sa dea roade, atat de bune incat GM si-a revizuit deja in bine obiectivele financiare pentru acest an. "Logica spune ca nu poti redresa o corabie de marimea GM intr-un timp atat de scurt. Noi vrem sa dovedim ca logica greseste", a declarat Rick Wagoner. Astfel, producatorul american a estimat ca va economisi in acest an aproximativ noua miliarde de dolari, GM estimand ca ar putea iesi pe profit in urmatoarele doua trimestre din 2006.

Drum lung

General Motors nu a reusit insa sa iasa din criza dupa doar un trimestru de profit operational. Pierdera totala este totusi consistenta si multi analisti se intreaba cat din cele 1,2 miliarde de dolari se regasesc in actuala situatie a producatorului american care pierde constant din cota sa pe toate pietele. GM a fost ajutata si de vanzarea unor active detinute de fosta sa divizie financiara General Motors Acceptance Corp. si astfel si-a majorat profitul operational in Q2.

Cu toate acestea, vanzarile producatorului mondial sunt intr-o continua scadere, cota globala de piata a GM in trimestrul doi fiind de 13,8%, comparativ cu 15,1% in 2005. Cota de piata a Toyota in Q2 a fost de 13,9%, mai mare ca a General Motors, analistii asteptandu-se ca producatorul japonez sa devina in acest an liderul mondial al pietei.

Cresterea pretului barilului de titei sau mentinerea ratingurilor negative atribuite GM de principalele agentii de specialitate din lume, reprezinta alti doi indicatori care denota faptul ca GM nu a iesit inca din criza financiara. Alianta cu grupul Renault-Nissan ar putea reprezenta solutia salvatoare, insa raspunsul va fi aflat peste aproximativ 80 de zile, cei trei producatori impunand o perioada de trei luni pentru analizarea acestei posibilitati.

Ford Motor Corp. si-a prezenat de curand rezultatele financiare, raportand pierderi financiare de 123 milioane de dolari, acestea fiind puse pe seama scaderi vanzarilor in urma cresterii pretului la petrol si implicit la benzina. Toyota este asteptata sa isi prezinte rezultatele finananciare pe trimestrul doi saptamana viitoare.