Piata automobilelor a inregistrat o crestere apreciabila in prima jumatate a acestui an. Autoturismele de talie mica sunt, se pare, "vedetele" clasamentelor, inregistrand cresteri de patru ori mai mari fata de primul semestru al anului trecut. Pe langa preturile cat de cat accesibile, ideea de mobilitate si faptul ca sunt mult mai practice decat autoturismele din alta clasa determina cumparatorul sa isi indrepte atentia asupra lor.

Concurenta pe piata auto aduce cu sine aparitia unor oferte ce pot rivaliza cu marcile deja impuse. Din dorinta de a castiga teren, promotiile nu inceteaza si, incetul cu incetul, clientii se reorienteaza in functie de diferentele si confortul pe care il confera masina.
Intr-un studiu al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA) este relevat faptul ca, doar in primele sase luni ale anului 2006, importurile din clasa A a autoturismelor a ajuns la cifra de 2.145 de unitati. Segmentul de piata al acestor automobile este destul de clar delimitat.

Dorit in special de persoanele dinamice, din mediul urban, detinatorul unui astfel de automobil se poate bucura de maximum de mobilitate intr-un trafic aglomerat. Consumul destul de redus este un aspect foarte important pentru cei care vor sa achizitioneze o astfel de masina. Motoarele economice au un consum de circa cinci-sase litri de combustibil la suta de kilometri.

Lider surclasat

Unul dintre cele mai vizibile astfel de automobile este Matiz, fabricat la uzina Daewoo Craiova. In urma cu cativa ani, a fost un adevarat boom pe soselele Romaniei, Matizul ajungand in scurt timp lider de piata pe segmentul sau. De altfel, si in anul 2006, marca impusa de Daewoo ramane in top, dar inregistreaza o scadere apreciabila fata de anul trecut. Daca in 2005, cota de piata a acestei masini a fost de aproximativ 95%, anul acesta s-a redus la 75%.

Majoritatea producatorilor de masini au in portofoliu si modele care se situeaza in jurul valorii de 10.000 de euro, cu toate taxele incluse. Dintre acestea amintim: Citroen C1, Dacia Logan, Daewoo - Matiz, Ford - Ka, Fiesta, Fiat - Panda, Punto, Albea, Mazda, Opel - Corsa, Peugeot, Renault - Clio Symbol, Skoda - Fabia, Toyota- Aygo, Suzuki. Daca ar fi sa alcatuim un clasament al celor mai dorite modele de import ale cumparatorului roman, se poate remarca faptul ca un produs al General Motors - Chevrolet Spark - vine puternic din urma sa acapareze un procent cat mai mare din segmentul de piata.

Astfel, cu toate ca detine in acest moment doar 9%, planurile de viitor sunt destul de indraznete. Unul dintre avantajele de necontestat este pretul mic, respectiv, 4.900 de euro - fara taxe, iar odata achitate acestea, pretul ajunge la 7.000 de euro. Peugeot 107 si Fiat Panda isi disputa locurile doi si trei in preferintele cumparatorului roman. Alte modele din clasa A care au inregistrat cresteri in decursul acestui an sunt Citroen C1 si Toyota Aygo.

Citeste si:

La mana a doua...

In functie de anul de fabricatie si de gradul de uzura al masinii, preturile variaza. Pentru modelele mai sus-amintite, fata de preturile la modelele noi, pot fluctua foarte mult. De exemplu, un Matiz, poate fi achizitionat cu pretul minim de 2.800 de euro si poate ajunge pana la 5.700 de euro. Un Fiat Panda poate fi cumparat de la 3.500 de euro pana la 7.300 de euro. De asemenea, modelul de la Ford - Ka este pus la vanzare incepand de la 4.800 de euro, suma maxima fiind de 7.500 de euro.

Potrivit datelor furnizate de APIA, numarul autoturismelor second-hand achizitionate de romani a fost de mai putin de jumatate din cifra vanzarilor in cazul celor noi. Datele furnizate din primul trimestru indica faptul ca autoturismele la mana a doua nu au depasit 20.000, iar cele noi au fost cumparate in proportie de 50.000 de unitati.

Topul importurilor second-hand - marci:

1. Volkswagen
2. Opel
3. Ford
4. Audi
5. Renault
6. BMW
7. Peugeot
8. Mercedes
9. Fiat
10. Seat

Top import modele:

1. Opel Astra
2. Volkswagen Golf
3. Volkswagen Passat
4. Ford Focus
5. Audi A4
6. Volkswagen Bora
7. Ford Modeo
8. Ford Focus
9. Opel Corsa