Importurile le vor face zile grele multor producatori autohtoni, obisnuiti cu preturi bune si eforturi financiare limitate. Am putea pierde astfel jumatate din jucatorii importanti de pe piata. Doi ani mai au la dispozitie producatorii nostri de vin sa se pregateasca pentru razboiul cu importurile. Deocamdata concurenta nu este foarte puternica nici macar intre firmele romanesti. Si totusi, exista falimente. "Doi membri ai organizatiei noastre se afla in imposibilitatea de a mai produce", spune Ovidiu Gheorghe, directorul executiv al Patronatului National al Viei si Vinului. Iesirile de pe piata se vor indesi cand piata interna va intra in vizorul marilor producatori internationali. "Vor supravietui doua categorii de producatori, cu conditia continuarii programelor de modernizare: societati mari, cu o prezenta solida pe piata locala, si cramele boutique, orientate spre calitate, cu un loc bine definit pe piata", apreciaza Basil Zarnoveanu, presedintele Asociatiei Producatorilor si Exportatorilor de Vin din Romania.

"Acum avem circa 50 de producatori prezenti pe piata, din care zece importanti. Din cei mari vor ramane cinci-sase", apreciaza Ovidiu Gheorghe. Dintre cei mici, este greu de spus acum cati vor supravietui. Sectorul vinurilor ieftine, de masa va fi primul atacat de importuri. Producatorii straini se vor orienta si catre sectorul de hoteluri si restaurante, neglijat acum de catre producatorii interni. Potrivit analistilor, Vinul romanesc trebuie sa urmeze noile tendinte din Occident. Consumatorii occidentali prefera vinurile tinere, fructuoase si seci, in timp ce producatorii nostri mai fac vinuri dulci. Anul trecut, vinurile frantuzesti au pierdut primul loc pe piata britanica in favoarea Australiei, iar in tari cheie, precum SUA, vinurile europene fac loc celor din Lumea Noua. Acumularea excedentelor in marile tari producatoare de vin din Uniunea Europeana, confruntate cu concurenta noilor veniti din Lumea Noua, va crea o presiune enorma pe piata noastra.

Potrivit analistilor, exista trei domenii esentiale pentru succesul vinarilor nostri: via, tehnologia si marketingul. Cazul viei este poate cel mai important. Cea mai mare parte a plantatiilor de vita de vie sunt imbatranite si dau tot mai putin vin de calitate. Mai rau, jumatate din suprafata viticola este plantata cu hibrizi interspecifici, care dau vinuri de slaba calitate. Ritmul de plantare este foarte scazut, de doua ori mai redus decat ar trebui. Nici nu-i de mirare, daca ne gandim ca plantarea unui hectar cu vita nobila costa cam 10.000 de euro.