Gogoasa infuriata, Fornetti, KFC (Kentucky Fried Chicken), Pizza Hut, Everest, Gregory's&Coffeeright sau Bella Italia. Sunt, toate, afaceri in sistem franciza care au reusit foarte bine sa castige clientii romani si sa se impuna pe o piata descoperita relativ recent. Businessul, importat pentru prima oara de Romania in 1995, capata pe zi ce trece noi dimensiuni, generand cifre de afaceri tot mai insemnate.

Potrivit datelor furnizate de Asociatia Retelelor de Franciza din Romania (ARFR), franciza genereaza o cifra de afaceri de 800 milioane de euro. Cel mai mare aport, respectiv 37,5%, il au companiile din industria de bauturi alcoolice si din sectorul materialelor de constructii. Pe locul doi se afla francizele de distributie si retail - moda, bijuterii, electrice si electrocasnice, produse petroliere si cosmetice, care insumeaza o cifra de afaceri de 224 milioane de euro.

Acestea sunt urmate de francizele din domeniul serviciilor financiare, al publicitatii, resurselor umane si intretinerii, cu o cifra de afaceri totala de 220 milioane de euro, si de cele din industria alimentara si fast-food-ului - 32 milioane de euro. "In Romania, cele mai extinse branduri in sistem de franciza, din domeniul alimentar, sunt Fornetti si Gregory's", ne-a precizat Dania Steiner, reprezentant al CHR Consulting.

Citeste si:

Trei din patru investitori, interesati

Potrivit acesteia, atractivitatea investitorilor autohtoni pentru afacerile in sistem franciza a crescut de la 43%, in 2002, la 74% in 2006, pentru realizarea acestei anchete fiind intervievati 115 investitori cu un capital intre 50.000 de euro si 100.000 de euro.

"Anul 2004 a fost, comparativ cu 2003, perioada cu cea mai dinamica crestere a pietei de francize, 45 de noi afaceri fiind importate, fata de cele 30 de concepte din anul 2003", ne-a explicat reprezentantul CHR Consulting. `Din punct de vedere al operarii sistemelor de franciza, cea mai dezvoltata zona este Bucuresti, urmata de zona central si nord- vestica.