Brasovul ar putea avea un aeroport dupa incercari care au durat 16 ani. Primul esec al edililor brasoveni dateaza din 1990, cand Primaria si Consiliul Local Brasov de atunci au incercat sa obtina aprobarea Bucurestiului de a infiinta un aeroport la Ghimbav. In favoarea acestui obiectiv a militat si celebrul tenismen si om de afaceri Ion Tiriac, care afirma la vremea respectiva ca nu poate aduce firma Mercedes - pentru a achizitiona Tractorul UTB - si Volvo la Brasov pentru a investi aici daca nu exista un aeroport. Merita amintit ca, intre timp, Tractorul a ramas doar o "gaura neagra" a industriei romanesti. Din pacate insa, Ion Iliescu s-a opus proiectului. Demersurile pentru acelasi aeroport au fost reluate in 1993.

Un studiu de fezabilitate realizat de danezi a sustinut insa ca un aeroport la Brasov nu se justifica, fiind prea aproape de aeroportul international. Danezii sustineau atunci ca investitia poate deveni rentabila dupa 2004. Alte incercari, mai putin in 1999 si 2002. Ministrii transporturilor de atunci, Traian Basescu si, respectiv, Miron Mitrea, nu au sustinut insa proiectul unui aeroport la Brasov. Mai mult, ei au facut totul pentru a bloca proiectul.

In urma cu trei luni insa, au fost demarate procedurile de asociere a Consiliului judetean cu firma Intelcan, din Canada, unul din pricipalii operatori si administratori de aeroporturi din lume. Principalul punct de pe ordinea de zi de la sedinta din mai a Consiliului Judetean Brasov a fost asigurarea finantarii investitiei, care se ridica la aproximativ 100 milioane de euro. Acum proiectul poate fi blocat datorita speculatiilor imobiliare din zona.

Terenurilor din Ghimbav, mai scumpe de patru ori
Dumitru Butan, membru in Consiliul Local Ghimbav, a afirmat, recent, ca societatea candiana IntelCan care intentioneaza sa construiasca un aeroport in judetul Brasov este nemultumita de faptul ca "in zona au aparut speculatiile imobiliare" si se pare ca intentioneaza sa schimbe locatia acestuia de la Ghimbav la Prejmer. Mai mult, consilierii locali din Ghimbav sustin ca vor realiza o ancheta pentru a descoperi cum de "a rasuflat" pozitionarea locatiei, avand in vedere ca aceasta trebuia sa fie secreta.

"Noi avem un membru in Consiliul de Administratie al societatii care va administra si finanta aeroportul, iar acesta ne-a spus ca investitorii canadieni sunt foarte nemultumiti de speculatiile imobiliare din zona si ca intentioneaza sa mute locatia la Prejmer", sustine Butan. Asta deoarece preturile in comuna Ghimbav au sarit de la 5 la 20 de euro/mp.

Reprezentantii canadienilor sustin ca, desi se negociase plata a 5 euro pe metrul patrat extravilan, proprietarii au cerut de patru ori mai mult. Acest lucru ar putea duce la depasirea bugetului de 100 milioane de euro prognozat pentru realizarea primelor investitii. Mai ales ca aeroportul urmeaza sa aiba minimum 65 de hectare. Din aceasta suprafata, 20 de hectare urmau sa fie puse la dispozitia viitorului aeroport de catre Consiliul Local Ghimbav. Capacitatea estimata va fi de un milion de pasageri anual, obiectiv care ar putea fi atins, conform specialistilor, in urmatorii 8-9 ani.

Pe de alta parte, consilierii judeteni sustin ca nu au auzit de nemultumirile canadienilor. Ei spun ca deja procedurile de realizare a planului urbanistic zonal sunt destul de inaintate si ca cea mai buna locatie este totusi Ghimbavul.

"Sunt putine persoane fizice implicate in ecuatia aeroportului, majoritatea terenurilor apartinand unor institutii ca Administratia Domeniilor Statului sau Consiliul Local Ghimbav", spune unul dintre consilierii judeteni implicati in aceasta investitie. Insa consilierii recunosc, fara sa aiba certitudini, ca anumite persoane sunt interesate de mutarea investitiei la Prejmer, unde primaria urmeaza sa concesioneze canadienilor intregul teren de care are nevoie un asemenea proiect la preturi mult mai mici. "Printre locatiile studiate pentru amplasarea acestei investitii s-a aflat si comuna Prejmer, mai ales ca prejmerenii, dar si alte persoane, isi doresc cu tarie acest lucru", a confirmat un ales judetean. Contactat de noi, primarul din Prejmer, Serban Toderica, a spus ca nu vrea sa comenteze acest subiect "deoarece nu am date suficiente".

100 milioane de euro pierdute?

Investitia initiala va fi de 100 milioane de euro, acestea urmand a fi obtinute in urma negocierilor intre societatea de administrare si anumite institutii bancare. Pachetul majoritar de actiuni al societatii care va construi, administra aeroportul va fi detinut de firma canadiana IntelCan in proportie de 64,3%, restul fiind impartit intre Consiliul Judetean Brasov - 20%, Consiliul Local Brasov - 10%, Consiliul Local Ghimbav, daca va ramane prins in proiect, 5% , Consiliul Judetean Covasna (0,5%) si Consiliul Judetean Harghita (0,2%).

Aeroportul va fi construit in asa fel incat sa suporte o dezvoltare modulara pana la o capacitate de doua milioane de pasageri anual, in timp ce capacitatea de cargo ar putea fi dezvoltata de la 60.000 de tone anual la 200.000 de tone pe an si va fi desfasurata pe o suprafata de minimum 2.000 de metri patrati. Pista de aterizare va avea 2.600 de metri, putand sustine aterizarea avioanelor de tipul Boeing 737 sau Boeing 747, avioane cu o capacitate de 275-300 de pasageri.

Viitorul aeroport va fi de categoria a III-a, ceea ce inseamna ca avioanele vor putea ateriza in orice conditii meteorologice. De asemenea, avioanele care vor decola sau ateriza vor trebui sa fie de stagiu 3, adica sa prezinte un nivel de poluare fonica acceptat in Uniunea Europeana. Totodata, se vor crea 350 de locuri de munca, estimeaza specialistii implicati in proiect, dar, dupa finalizarea lucrarilor, numarul personalului va creste. Doar in primul an de functionare se estimeaza un trafic de aproximativ un milion de pasageri. Consilierii judeteni brasoveni vor discuta chiar marirea lungimii pistei principale la 4 kilometri, pentru a permite aterizarea avioanelor militare de mare tonaj.

"Din perspectiva economica este extrem de important sa existe posibilitatea deplasarilor rapide ale delegatilor de investitori straini. Firme care au investit aici, precum Ina Ina Shaeffler sau Bosch, mi-au solicitat sa accentuam demersurile pentru construirea aeroportului. Cred ca totusi menirea cea mai inportanta a aeroportului va fi sustinerea dezvoltarii turismului in centrul tarii. Judetele Brasov, Covasna si Harghita vor avea numai de castigat de pe urma unui asemenea proiect. Turismul fara aeroport nu este prea eficient. In paralel, autostrada Bucuresti - Brasov este utila atat pentru proiectul nostru, cat si pentru ocolirea Brasovului. Locatia viitorului aeroport ar trebui sa fie la Ghimbav, dupa ce am ales cu ajutorul specialistilor din trei locatii", afirma Aristotel Cancescu, presedintele Consiliului Judetean Brasov.


Despre autor:

Sursa: Curentul.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.