Piata bauturilor racoritoare necarbonatate din Romania reprezinta 9% din totalul pietei bauturilor racoritoare (fara alcool) si ocupa locul trei ca volum, dupa bauturile carbonatate si apa. Evolutia pietei bauturilor necarbonatate a cunoscut o dezvoltare sustinuta, in crestere cu 56%, in luna mai 2006, fata de aceeasi luna a anului trecut. Piata de sucuri naturale din Romania a inregistrat o dezvoltare puternica in ultimii ani, prin cresterea sustinuta a consumului: +9% in 2003, +35% in 2004. In 2005 aceasta piata a inregistrat o crestere de 24% fata de anul precedent, pentru 2006 fiind estimata o dezvoltare cu 17,4% potrivit studiului Canadean din primul trimestru al anului 2006.

Acelasi studiu prevede o crestere de 18-20% a segmentului juice si nectar si o crestere de 18% a bauturilor still drink. In cazul bauturilor necarbonatate statisticile arata ca still drink-ul detine 61% din piata, ramanand cea mai accesibila bautura de acest tip, in timp ce nectarul reprezinta 28%, iar juice-ul 11%. in tarile Uniunii Europene juice-ul detine 70%, iar nectarul 30%, in Romania situatia este inversata, ponderea fiind in favoarea nectarului.

Portocala si grapefruit, aromele preferate de romani

In privinta gustorilor si aromelor preferate de consumatorii din Romania, Diana Dumitru, Brand Manager Prigat, declara intr-un cotidian central ca portocala si grapefruit-ul sunt arome de baza, care trebuie pastrate indiferent de celelalte produse inovatoare. "Din cercetarile de piata periodice pe care le facem atat la nivel de consumator, dar si statistici cu volumele de vanzare, reiese clar ca Romania este o tara a consumatorilor de citrice: 74% din consumatorii de necarbonatate prefera portocala, cifra confirmata si de cota de piata a portocalei. Grapefruit este al treilea in ierarhie", a declarat aceasta. Aroma de lamaie se afla pe locul 7, iar dupa citrice urmeaza aromele dulci, consistente: piersica - locul 2, para - locul 4, ananas, caise.

QAB relanseaza Prigat Activ

QAB relanseaza in acest sezon estival Prigat Activ, portocale si grapefruit, pe segmentul still drink fara conservanti, produs cu un continut ridicat de suc de fructe (12%) si cu un adaos de vitamine si minerale. Inovatia este ambalajul: sticla patrata de 0,5 l cu gura larga si capac sport, care permite consumul "in mers". Produsul a intrat in portofoliul QAB in iunie 2002, initial cu doua arome (portocala si grapefruit) la care s-a adaugat cea de lamaie, ocupand imediat dupa lansare pozitia de lider pe segmentul bauturilor necarbonatate in ambalaj de 0,5 l.

Este un produs adresat tinerilor, persoanelor dinamice, interesate de dezvoltarea personala. QAB este unul dintre cei mai mari investitori americani din Romania, imbuteliator si distribuitor autorizat Pepsi, Prigat, Lipton Ice Tea si Roua Muntilor pentru Romania si Republica Moldova.

QAB a intrat pe piata bauturilor racoritoare din Romania in 1991, prin imbutelierea si distributia produselor Pepsi Co. In 1992, compania a inaugurat prima linie de imbuteliere PET din tara, pentru sticla de Pepsi de 1.5 l, iar in 1993 a lansat prima bautura necarbonatata din Romania: Prigat.

Citeste si:

Cappy Ice Fruit de la Coca-Cola

Coca-Cola lanseaza pe piata interna o noua bautura racoritoare necarbonatata cu arome de fructe Cappy Ice Fruit : Orange&Grapefruit, Red Fruits si Multivitamin.

Toate reprezinta combinatii de suc de fructe, cu adaos de vitamine si fara conservanti. "(...), brandul Cappy este lider de piata, conform raportului Membr din luna mai 2006. Vanzarile cappy au cunoscut o evolutie spectaculoasa de la an la an (...), cresterea anuala compusa fiind de 37%. Tendinta actuala a consumatorilor este de a se indrepta catre produsele din categoria premium si, de aceea, (...) lansarea Cappy Ice Fruit se face intr-un moment oportun", precizeaza Nicolae Enache, Senior Brand Manager Noncarbonated Beverages pentru Coca-Cola Romania, Bul-garia si Republica Moldova.

Campanii inovatoare

Campania de relansare a Prigat Activ, pozitionata pe conceptul de energie naturala sub sloganul "Mai mult fruct. Mai multa energie", a debutat cu un eveniment inedit: trei ricse Prigat au stabatut timp de mai multe zile bulevardul Magheru, invitand trecatorii la o plimbare. Lansarea Cappy Ice Fruit pe piata, sub sloganul "Fructe in combinatii racoritoare!" este sustinuta de o campanie publicitara pentru TV cat si mesaje pubilcitare outdoor si printuri in reviste glossy si cele adresate retailerilor.

Topul cheltuielilor pentru publicitate in 2005

1. Coca-Cola Co. cu 76,4 milioane de euro la valoarea de rate card, si aproape 92.000 de reclame.
2. QAB se afla pe locul al doilea cu 67,8 mil. euro (rate card) si peste 93.000 de reclame.
3. European Drinks & European Food cu 23,9 mil. euro (rate card) si aproape 16.000 de reclame.
In ceea ce priveste brandurile, Coca-Cola a cheltuit pentru publicitate, in 2005, 19,2 mil. euro (rate card), fiind urmata de Pepsi cu 14,3 mil. euro (rate card) si Sprite cu 9,2 mil. euro (rate card). Fanta s-a clasat pe locul al 5-lea cu 8,9 mil. euro, iar Prigat pe locul al 6-lea cu 8,75 mil. euro.