Unde, cind si mai ales cit? Aceste intrebari publicitare aduc agentiilor, in fiecare an, milioane de dolari, numai in Romania. In spatele fetei sale creative, publicitatea mai ascunde o latura pragmatica, mai putin cunoscuta publicului larg. E vorba despre agentiile de media, care au sarcina de a face nelipsite reclamele din viata de zi cu zi a consumatorilor, oriunde s-ar afla acestia. Pe scurt: unde, cind, cum, de cite ori si pe ce perioada apare o reclama intr-un ziar, revista, la tv, radio sau pe panourile stradale. Aceasta verisoara mai putin stralucitoare a publicitatii stringe, de fapt, grosul banilor din industrie.

Unu la mie

Pentru prima data in breasla romaneasca, cifrele agentiilor de media de la noi au fost vizibile pentru evaluatorii industriei mondiale. RECMA (Research Company Evaluating the Media Agency Industry), singura companie de cercetare care investigheaza industria retelelor de media la nivel global, a facut publice sumele vehiculate in industria romaneasca, incluzindu-le in raportul global, publicat in aceasta luna pe AdPlayers.ro. Cele 365 de milioane de euro masurati in Romania pentru 2006 reprezinta aproximativ un euro la fiecare 1.000 cheltuiti in intreaga lume. Suma este impartita de 15 agentii de media si este in crestere cu 20% fata de anul trecut, cind consumul media s-a ridicat la 309 milioane de euro.

Citeste si:

Topul celor sase cifre

Cea mai banoasa agentie care se ocupa cu plasarea reclamelor in media din Romania este Universal McCann, membra a grupului international Interpublic. Chiar daca ea este si singura pesimista din top, prevazind o scadere a cifrei de afaceri in acest an, comparativ cu 2005 cind a inregistrat 53 de milioane de euro, agentia lui Bogdan Enoiu estimeaza 50 de milioane de euro pe 2006 si o cota de piata de 13,7%.