Google ne ofera peste 60.000 de rezultate. Filtrarea acestora se face potrivit unor criterii obiective, care tin seama de aparitia cuvintelor cautate in paginile unui website, de popularitatea unui anumit website in randul webmasterilor etc. Aproape aceleasi rezultate ne sunt afisate daca vom cauta „cel mai bun restaurant cu specific romanesc". Intre cele doua sintagme este o diferenta majora.

Algoritmul de cautare insa nu poate sa le diferentieze. El nu poate decat sa ramana obiectiv, riscand chiar sa piarda prin aceasta atitudine. Nu acelasi lucru s-ar intampla daca, in locul acestor formule de cautare, am putea folosi experienta unor oameni care au incercat diferite restaurante cu specific romanesc. In acest caz, probabil ca restaurantul cautat este locul desemnat de majoritatea utilizatorilor ca fiind cel mai bun. Pe a-ceasta idee se bazeaza o tendinta relativ noua in evolutia ideii de cautare pe Internet: „cautarea sociala". Adica acel gen de filtrare a rezultatelor cautarii in functie de opinia altor utilizatori (subiectiva, prin excelenta) cu privire la modul in care diverse website-uri corespund criteriilor de cautare.

Marele castig al unui astfel de serviciu este dat de sporirea gradului de incredere pe care utilizatorii il au in utilitatea si acuratetea rezultatelor cautarii pe Internet. In ultimii ani, tehnicile de optimizare a pozitionarii unui website in cadrul listelor de rezultate furnizate de search-engine-uri au adus cautarea traditionala in fata unui obstacol greu de trecut: oamenii cauta deseori acul in carul cu fan. Aproape orice cautare are ca efect returnarea a zeci de mii de rezultate. Din acestea, in medie, doar o mica parte sunt rezultate cu adevarat relevante.

Era astfel nevoie de un serviciu care sa scuteasca timpul pierdut al utilizatorului. Initiativele nu au intarziat sa apara. Ideea originala s-a transformat subit intr-o goana dupa trecerea cautarii de la o activitate pasiva la un proces interactiv. Se pare ca, dupa ani intregi in care tehnologia a fost considerata elementul fara de care nu se poate construi un Internet util, oamenii au revenit cu picioarele pe pamant.

Este interesanta, in acest sens, declaratia lui Patrick Crane (vicepresedintele departamentului de marketing de la Yahoo!) acordata Internetnews.com cu cateva zile in urma: „Noi credem ca Internetul gazduieste doar o mica parte din cunostintele lumii. Restul acestora, nefolosite inca, se afla in milioanele de ani de evolutie a speciei umane. Experienta umana este tinta noastra".

Filtrul prietenilor e relevant

Serviciile de cautare sociala pot fi descrise foarte bine prin sintagma de „comunitati ale cautatorilor pe Internet". Simplist vorbind, fiecare utilizator poate cauta pe Internet website-uri relevante pentru un anumit subiect. Cautarea sociala da posibilitatea tuturor utilizatorilor sa faca publice listele lor de website-uri relevante pentru un anumit termen cautat. Alti utilizatori pot consulta aceste liste si pot alege sa le imbunatateasca prin experienta lor. Astfel se poate ajunge la un serviciu care are la baza opiniile utilizatorilor de Internet, fara interventia unui algoritm obiectiv de cautare.

Utilizatorii construiesc propriile rezultate

Modul in care se realizeaza partajarea informatiilor intre utilizatori difera de la o initiativa la alta. Eurekster.com (lansat la finalul anului 2004) a inventat un termen: „swicki". Acesta desemneaza cautarea personalizata, creata si publicata de utilizator, cu privire la un termen sau sintagma de care acesta este interesat. Un pasionat de fotbal poate crea swicki-ul „fotbal" care sa listeze toate website-urile relevante pentru acest joc. Utilizatorul alege ce website-uri pot fi incluse in lista sa de rezultate. Prin publicarea acestui swicki, autorul da posibilitatea altor utilizatori sa completeze sau sa corecteze lista sa de rezultate.

Citeste si:

Scopul declarat al Eurekster.com este sa creeze liste personalizate si aflate intr-o permanenta perfectionare, cu privire la orice subiect interesant pentru utilizatorii de Internet. In piata de Internet se vorbeste din ce in ce mai serios despre discutiile dintre Eurekster.com si Microsoft Corp. Viitorul va aduce cu siguranta o preluare a Eurekster.com de catre unul dintre gigantii IT mondiali.

O alta initiativa este StumbleUpon.com, creatia unor canadieni care au pornit de la o idee simpla. Scrii un termen de cautare si apesi butonul „stumble". Apoi esti redirectionat la un website pe care ceilalti utilizatori l-au considerat relevant pentru cuvantul-cheie cautat de tine. Ideea duce mai mult cu gandul la un motor de recomandare decat la un motor de cautare. Insa are la baza aceeasi subiectivitate umana, care se dovedeste la mare moda. Exemple de servicii de cautare sociala sunt si Prefound.com, Answerbag.com si altele.

Yahoo MyWeb

Dintre toti competitorii pe aceasta piata, Yahoo! are o pozitie privilegiata. Cei peste 200 de milioane de utilizatori inregistrati ai Yahoo.com pot constitui un suport eficient pentru dezvoltarea unor servicii de cautare sociala. In plus, compania nu da semne ca ar vrea sa se rezume la utilizatorii sai.

Anul trecut, spre exemplu, Yahoo! a achizitionat doua servicii importante: Flickr.com (locul unde sunt publicate fotografii dintre cele mai diverse) si del.icio.us (locul unde sunt publicate bookmark-urile/favorites-urile unui numar extrem de mare de utilizatori). Pentru completarea ofertei sale, Yahoo! a lansat in 2005 serviciul Yahoo MyWeb. Aici utilizatorii pot salva pagini web (pe acelasi sistem de favorites) si le pot plasa pe categorii de informatie in functie de anumite „tag"-uri descriptive. Potrivit unor statistici neoficiale, Yahoo! are la acest moment aproape un milion de pagini salvate. Aceste pagini sunt grupate in aproape 200.000 de categorii de interes.

Google Co-Op

Competitorii Yahoo! nu dau nici ei semne ca ar sta degeaba. Este si cazul Google, care a inceput sa includa opiniile comunitatii in cautari speciale precum Google Health, Google Travel sau Google Lifestyle. Mai mult, Google a lansat un serviciu special de cautare sociala. Google Co-op (www.google.com/coop/) este acel serviciu care ar trebui sa ofere utilizatorilor de Internet posibilitatea de a imbunatati cautarile realizate cu privire la subiecte familiare acestora.

Un utilizator care este doctor, spre exemplu, si are experienta in tratarea unui anumit tip de afectiune poate folosi structurarea oferita de Google (Google Health prezinta afectiunile in urmatoarele capitole: descriere, simptome, diagnostic, tratament, factori de risc) ca „sa lege" de fiecare capitol acele website-uri pe care le considera relevante pentru fiecare capitol in parte