Producatorii de bauturi racoritoare carbonatate si necarbonatate din Romania au inregistrat o crestere semnificativa a vanzarilor in ultimii ani, aceasta industrie devenind una dintre cele mai prolifice la ora actuala. Fie ca sunt producatori sau imbuteliatori de ape minerale sau bauturi carbogazoase, patronii isi freaca mainile de bucurie ori de cate ori vara aduce canicula. Multinationalele, dar si companiile indigene fac bani frumosi in aceasta perioada. Concurenta externa vine doar de pe segmentul producatorilor de bere, dar e loc pentru toata lumea.
Competitia apelor minerale

In prezent exista in Romania peste 90 de firme care detin licente de imbuteliere de la Agentia Nationala a Resurselor Minerale (ANRM) si ale caror investitii in domeniu totalizeaza circa 500 milioane de dolari.

Cele mai importante nume de pe piata apelor minerale sunt Bibco - Biborteni, Coca Cola HBC - Dorna, Romaqua Group - Borsec, European Drinks - Izvorul Minunilor, Perla Harghitei, Carpatina, Bucovina si Tusnad. Conform unei analize realizate de Rompres, consumul de apa minerala a ajuns la 260 milioane de litri in 2005, valoare de patru ori mai mica decat cea inregistrata in SUA sau tarile Europei Occidentale.

Productia de apa minerala din tara noastra este destinata in proportie de 90% consumului intern, exporturile fiind nesemnificative din cauza costurilor ridicate la transport. Principalele directii ale exportului de apa minerala se indreapta catre comunitatile de romani din tari precum Grecia, Israel si SUA. Cu toate acestea, se preconizeaza ca producatorii de ape minerale se vor orienta masiv spre piata europeana dupa integrarea Romaniei in Uniune, odata cu disparitia unor restrictii vamale.

Potrivit datelor furnizate de Societatea Nationala a Apelor Minerale din Romania (SNAM), productia de anul trecut (950 milioane de litri) reflecta un consum mediu anual de 43 l/cap locuitor. De asemenea, se remarca preferinta romanilor pentru apa minerala carbonatata, care detine 70% din consumul total.
In ceea ce priveste modernizarea procesului de imbuteliere, aceeasi sursa noteaza utilizarea recipientelor PET in proportie de 83% pentru productia realizata.

In acest moment, liderul de piata pe segmentul marcilor de apa minerala carbogazoasa este Borsec, in timp ce Izvorul Minunilor detine primul loc la ape minerale plate si carbogazificate.

Citeste si:

Piata bauturilor racoritoare in cifre
Institutul de Consultanta Canadian a realizat un studiu din care reiese ca piata bauturilor racoritoare carbonatate din Romania este impartita astfel: 50% - apa imbuteliata, 42% - bauturi racoritoare carbonatate, 7% - bauturi necarbonatate si 1% - bauturi tonifiante.

Producatorii se intrec in oferte

Principalele companii care produc bauturi racoritoare sunt Coca-Cola HBC, PepsiCo, Quadran Amroq Beverages (producator-distribuitor al gamei Prigat), European Drinks si Parmalat. Conform Raportului Canadean, PepsiCo a avut o rata medie de crestere anuala a volumului de vanzari de aproape 40% in decurs de 6 ani consecutivi, prin care detine pozitia de lider pe piata bauturilor racoritoare carbonatate. O valoare superioara a vanzarilor fata de anul trecut a inregistrat si gama Prigat, ocupand o pozitie fruntasa pe piata bauturilor necarbonatate si primul loc pe segmentul "nectar", cu o pondere de 18,4%. De asemenea, consumul de sucuri naturale de fructe a crescut, in medie, cu 20-22% in ultimii ani.

Arome de sezon

Concurenta acerba din domeniu ii determina pe producatori sa conceapa o serie de inovatii si strategii de atragere si fidelizare a consumatorilor.

Cea mai frecventa tactica este cea a lansarii unei noi arome intr-o gama cu nume consacrat. In general, marile companii recurg la aceasta miscare, speculand anumite perioade din an, cum ar fi sarbatorile de iarna, cele pascale si sezonul estival.
Noutatea acestui sezon o reprezinta sucurile naturale de portocale rosii, aroma care se asteapta sa fie prezenta la toate marile companii de profil in cel mai scurt timp.