Constructorul japonez de automobile, Toyota Motor, analizeaza posibilitatea unei aliante cu General Motors, pentru a evita astfel o eventuala alianta in trei a concurentului american cu Renault si Nissan, informeaza Rompres, care citeaza revista Business Week. Potrivit unor surse care au relatat despre proiectele gigantului constructor japonez, Toyota isi propune sa se alature GM, cel mai mare constructor auto din lume, aflat in dificultate, propunand reprezentantilor firmei americane un acord prin care sa se puna bazele celui mai mare constructor de automobile pe plan mondial.

Conform unui reprezentant al conducerii, Toyota nu "vede cu ochi buni" o posibila alianta a GM cu grupul format din constructorii Renault si Nissan. Potrivit Business Week, ramane de vazut daca Toyota a inaintat deja o oferta concreta conducerii General Motors, care a respins insa eventualitatea unei apropieri.

Purtatorul de cuvant al Toyota, Steven Curtis, a catalogat afirmatiile presei americane drept "pura speculatie". Toyota nu este ingrijorata doar de posibilitatea unei aliante General Motors-Renault-Nissan, ai carei conducatori s-au intilnit vineri la Detroit, fiind preocupata si de problemele politice si sociale cauzate de prabusirea GM.

90 de zile de negocieri

Conducerea companiilor General Motors si Renault-Nissan a decis sa nu se grabeasca in legatura cu propunerea de alianta intre cele trei companii auto, dupa o reuniune intre presedintele GM, Rick Wagoner, si omul de afaceri franco-brazilian Carlos Ghosn.

Wagoner si Ghosn au optat pentru calm dupa "furia informativa" din ultimele doua saptamani, dupa ce s-a aflat ca principalul actionar privat al GM, multimilionarul Kirk Kerkorian, a propus o alianta cu Renault si, implicit, Nissan, pentru a scoate din criza General Motors.

Cei doi s-au intalnit vineri seara, la Detroit, pentru a cina si a discuta despre propunerea lui Kerkorian, care doreste ca Renault si Nissan sa devina actionari cu cate zece la suta din GM. Dupa cina de lucru, cei doi oameni de afaceri au transmis un comunicat comun prin care anuntau ca "au decis sa coopereze in realizarea unei analize rapide si confidentiale a posibilelor beneficii pentru fiecare parte ale unei astfel de aliante si a modalitatii de a incheia aceasta alianta".

Wagoner si Ghosn au adaugat ca "am avut o discutie benefica si speram ca echipele noastre sa lucreze impreuna pentru a exploata ideile noastre. Este important sa-i lasam pe acestia sa lucreze fara a fi disturbati si, de aceea, nu vom mai face deocamdata comentarii publice".

Conducerea General Motors si a Renault-Nissan estimeaza ca aceasta analiza va dura circa 90 de zile, dupa care vor vedea daca "acest concept de alianta merita sa fie exploatat mai mult".

Ghosn nu vrea sa conduca GM

Intalnirea a fost inconjurata de o aura de mister, din cauza informatiilor evazive ale celor companii legate de ora si locul de desfasurare, si nu a pus capat speculatiilor privind viitorul unei posibile aliante.

Tot vineri, Ghosn, intr-un interviu publicat in "The Detroit News", a incercat sa calmeze apele inainte de intalnire declarand ca nu are nici o intentie de a conduce cele trei companii auto, "asa cum au sugerat unii". De asemenea, Ghosn a precizat unui grup de ziaristi, inainte de cina cu Wagoner, ca Renault-Nissan nu este interesata de absorbtia General Motors."Nu facem o oferta pentru General Motors si nici nu dorim sa o facem in viitor. Nu incercam sa achizitionam nimic ci sa ne asociem cu alte persoane, ceea ce este altceva", a adaugat oficialul francez, caruia i se atribuie "recuperarea" companiei Nissan.

Wagoner a prezentat un plan de restructurare a GM pentru a iesi din actuala criza (10,6 miliarde dolari in 2005 numerele rosii), datorata pierderilor inregistrate pe piata americana. In urmatorii doi ani, GM va desfiinta 30.000 de locuri de munca si zeci de fabrici in SUA, va reduce asigurarile medicale platite angajatilor si pensionarilor si va muta productia de automobile in regiuni cu mana de lucru mai ieftina.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.