Tarile cele mai mari producatoare de automobile din lume au fost, in 2005, Statele Unite ale Americii, Japonia si Germania, arata datele Asociatiei Internationale a Producatorilor de Autovehicule. Ca productie, Romania a ocupat locul 30 al clasamentului, in urma Ucrainei, in timp ce ca ritm de crestere, tara noastra este egala Vietnamului, fiind devansata doar de Pakistan.
Cind cererea bate oferta

Statele Unite ale Americii au fost, anul trecut, cel mai mare producator de automobile din lume, de pe portile fabricilor americane iesind 11,98 milioane de autovehicule. Numarul este identic cu cel inregistrat in 2004, in timp ce vinzarile de autovehicule noi din SUA au atins, in 2005, nivelul de 17 milioane unitati. Diferenta dintre productie si vinzari este generata in SUA de costul tot mai mare de productie, fapt ce i-a determinat pe marii constructori americani, aflati in plina scadere a vinzarilor nationale, sa migreze catre China.

Locul producatorilor autohtoni a fost luat, insa, in America, de catre japonezi, ale caror masini sint din ce in ce mai cerute in State, urmarea logica fiind aceea a deschiderii unitatilor de productie chiar pe continentul nord-american. China, tara in care au deschis fabrici mai toti constructorii importanti ai lumii, datorita costurilor mici ale fortei de munca, a inregistrat o crestere a productiei de numai 9%, pina la un nivel de 5,7 milioane unitati, in timp ce vinzarile au atins 5,92 milioane unitati, cifra ce ii permite sa devina a doua piata mondiala. Costurile mari au facut ca productia auto din China sa scada, in 2005, cu 3%, pina la 1,8 milioane unitati, in conditiile in care, in Marea Britanie, s-au comercializat 2,8 milioane de autovehicule. Ungaria a ajuns sa produca 152.015 autovehicule, in crestere cu 24%, in timp ce vinzarile s-au situat la 219.461 unitati.

Cine produce in exces

Japonia a fost al doilea producator de automobile din lume, cu 10,7 milioane autovehicule realizate, nivelul vinzarilor nationale fiind de 5,8 milioane unitati. Canada a produs 2,8 milioane unitati, insa cea mai mare parte a acestora a ajuns in SUA, vinzarile la nivelul anului 2005 ajungind la 1,6 milioane de unitati. in Europa, piata poloneza este in scadere, vinzarile de autovehicule atingind 282.586 unitati, in timp ce productia a crescut cu 4%, pina la 625.443 unitati.

Aceeasi situatie este si in Germania, al treilea producator mondial de autovehicule (5,75 milioane unitati, in crestere cu 3%), dar unde vinzarile au fost de 3,6 milioane unitati. Francezii au produs 3,54 milioane de autovehicule in 2005, in scadere cu 3%, si au cumparat 2,54 milioane de autovehicule, in timp ce "apetitul" spaniolilor s-a ridicat la 1,9 milioane de autovehicule achizitionate, tara avind o productie de 2,75 milioane, in scadere cu 9%.

Tari preferate pentru productie

Citeste si:

Cu 9,09 milioane de autovehicule produse in 2005, General Motors a fost liderul incontestabil al pietei auto mondiale. Compania a produs cele mai multe vehicule in SUA (3,38 milioane), urmata de Canada (1,03 milioane), Germania (778.360 unitati) si Mexic (430.370 unitati). Toyota a realizat, anul trecut, 7,33 milioane de autovehicule, nucleul de baza fiind reprezentat de Japonia (3,78 milioane unitati), SUA (1,28 milioane unitati), Thailanda (422.670 unitati) si Canada (309.986 unitati).

Ford a produs un total de 6,49 milioane autovehicule, din care 2,96 milioane in Spania, 826.713 in Germania, 307.021 in Brazilia si 258.756 in Belgia. Grupul Volkswagen a realizat 5,2 milioane de autovehicule, tarile de productie cele mai puternice fiind Germania (1,9 milioane unitati), Brazilia (654.119 unitati), Spania (596.576 unitati), Cehia (494.637 unitati) si China (430.592 unitati). DaimlerChrysler a produs, in 2005, 4,8 milioane de autovehicule, fabricile cele mai productive aflindu-se in SUA (1,6 milioane unitati), Germania (1,19 milioane unitati), Canada (678.382 unitati) si Mexic (344.437 unitati).

Romania, crestere de 59%

Romania a ocupat, la sfirsitul anului trecut, locul 30 in clasamentul tarilor producatoare de autovehicule, cu 194.802 unitati, in timp ce cererea totala a ajuns la 256.414 unitati. in privinta numarului de unitati produse, Romania se afla in urma Slovaciei (218.349 unitati, in scadere cu 2%) si a Ucrainei (215.759 unitati, in crestere cu 15%), dar in fata Olandei (180.748 unitati, in scadere cu 27%), Sloveniei (177.951 unitati, in crestere cu 35%) si Pakistanului (156.222 unitati). in privinta ritmului de crestere a productiei de autovehicule, Romania se afla pe locul al doilea al clasamentului cu 59%, la egalitate cu Vietnamul, care a produs numai 31.600 autovehicule. Liderul cresterilor este Pakistan, cu un procent de 68%.

Dinamica industriei

Datele Asociatiei Internationale a Producatorilor de Autovehicule arata si modul in care marii constructori transfera capacitatile de productie in functie de necesitatile legate de costuri. Se observa astfel ca, in 2005, productia de autovehicule s-a redus in tarile Europei de Vest, scaderile fiind cuprinse intre 3% in Franta si 27% in Olanda, a stagnat in Suedia si a crescut modest in Germania (3%), Belgia (3%) si Austria (2%). in acelasi timp, cele mai mari cresteri ale productiei s-au inregistrat in Europa Centrala si de Est, Cehia inregistrind un plus de 35%, Ungaria de 24%, Slovenia de 35%, Ucraina 15%, Belarus 14% si Romania de 59%.

Surprinzator insa, productia a scazut in Rusia (-3%) si Slovacia (-2%). Cresteri importante ale productiei au fost inregistrate de Argentina (23%), Columbia (29%), Indonezia (21%), Thailanda (21%), Egipt (40%), Maroc (15%) si Africa de Sud (15%). in scadere se afla Canada (-1%), Chile (-7%), Filipine (-36%) si Nigeria (-31%). Ca un ultim detaliu, cele mai putine autovehicule au fost produse, in 2005, in Kenya: 405.