Ati cumparat vreodata ceva de pe Internet? Credeti ca e-commerce-ul din Romania inseamna mai mult decat sa comanzi online si sa platesti la primire? In ultimul timp, am intalnit intreprinzatori vizionari care pariza ca Internetul va deveni o afacere banoasa pe termen lung. Dintre acestia, se desprinde prin notorietatea sa unul dintre fondatorii companiei Flamingo care risca si investeste masiv in Internet: Marius Ghenea.

Dupa ce in ultimii zece ani si-a creat un nume puternic in lumea retailului autohton, fiind considerat unul dintre cei mai vizionari antreprenori din domeniu, Marius Ghenea a devenit astazi un entuziast al comertului online cu produse IT si multimedia.

Astfel, fostul director executiv al Flamingo si fost director general al Flanco, anunta ca se va concentra exclusiv asupra relansarii magazinului online pcfun ( www.pcfun.ro) specializat in echipamente IT si electronice. Siteul pcfun este o divizie a importatorului de electronice Fit Distribution, la care Marius Ghenea a ajuns sa detina de curand 100% din actiuni

"Investitia bugetata in acest magazin virtual va fi in acest an de aproximativ 100.000 de dolari, insa fiind vorba de un business in cadrul companiei Fit Distribution, in realitate, costurile PCFun sunt mult mai mari," declara pentru Wall-Street Marius Ghenea. Investitia initiala in PC Fun a fost de 30-40.000 de euro, fara a lua in consideratie partea de logistica care tine de compania Fit Distribution

Internetul, pariul lui Marius Ghenea

"Pentru 2006 nu exista un obiectiv specific in ceea ce priveste veniturile, indicatorii care tin de trafic, awareness fiind considerati de companie o prioritate. Totusi, ne asteptam la o triplare a vanzarilor in segmentul online," estimeaza Ghenea.

Pentru Fit Distribution, Ghenea preconizeaza o cifra de afaceri de aproximativ zece milioane de dolari anul acesta, o cifra putin peste cea din 2005.

Promovarea se va face indeosebi in sectorul online, bugetul ridicandu-se in a doua jumatate a anului la 60.000 de dolari.

Flamingo - Flanco - Fit Distribution

Impreuna cu doi prieteni, Dragos Daniel Cinca si Varol Islam, Marius Ghenea a infiintat in 1994 Flamingo Computers, prima companie din cadrul grupului Flamingo. Ghenea este considerat de specialisti un antreprenor adevarat, dar si un bun manager.

La sfarsitul anului 2001, Ghenea s-a retras atat din managementul Flamingo, cat si din actionariatul companiei.

Apoi, urmeaza trei ani si jumatate ca director general al retelei de magazine de electronice si electrocasnice Flanco.

Citeste si:

In luna octombrie 2005 isi da demisia din aceasta pozitie, iar incepand cu anul 2003 investeste in compania FIT Distribution, specializata in distributia de tehnica de calcul. In cadrul acestei firme, Ghenea a dezvoltat siteul magazinului online pcfun specializat in echipamente IT si electronice. Acesta este noul pariu al unuia dintre cei mai mari antreprenori romani.

30 de milioane de euro, piata comertului electronic din Romania

In opinia lui Marius Ghenea este greu de estimat o valoare exacta a pietei de comert online in Romania. In primul rand, majoritatea tranzactiilor de pe siteurile de e-commerce din Romania in momentul de fata se finalizeaza in sectorul offline prin plata in numerar a bunurilor achzitionate. Principalele obstacole in calea dezvoltarii unui sistem de plata profesionist pentru magazinele virtuale romanesti sunt problemele de infrastructura ale ofertantilor, dar si atitudinea ( ‘pattern', cum o numeste Ghenea) cumparatorilor care nu sunt dispusi sa incerce alte metode de plata.

In ciuda faptului ca nu exista cifre auditate in privinta pietei de comert online din tara noastra., valoarea aceasteia se ridica la 25 - 30 de milioane de euro, apreciaza Ghenea.

Din aceasta valoare, echipamentele IT si multimedia detin o pondere de aproximativ 70%. Seful companiei FIT Distribution isi explica acest procent prin profilul consumatorului care prefera comertul electronic (oameni specializati in IT), dar si prin tipul de produse care se potrivesc platformei de Internet.

"Deocamdata, daca comparam cu Internetul la scara globala, nu exista practic niciun brand online cu adevarat bine stabilit si notoriu pe piata din Romania." Ghenea insista astfel pe necesitatea unor branduri solide in segmentul online autohton. "Consumatorii, fie ei offline sau online, se agata si se asociaza mai curand cu branduri decat cu produse si servicii.

Potrivit lui lui Marius Ghenea, elementele principale care inca nu favorizeaza dezvoltarea unor branduri puternice in sectorul online romanesc sunt lipsa unei istorii semnificativ in domeniu, dar si utilizarea destul de modesta a Internetului in Romania. In al treilea rand, fostul director al Flamingo apreciaza ca "cercul vicios din mediul online in ceea ce priveste publicitatea si promovarea" afecteaza dezvoltarea unor marci care sa aduca servicii si continut de calitate utilizatorilor de Internet din Romania.

Vor influenta retailerii traditionali segmentul online?

Piata autohtona a comertului business-to-consumer (B2C), adica a tranzactiilor efectuate prin intermediul Internetului, s-a dezvoltat intr-un ritm alert in ultimul an.

Principalii jucatori din piata sunt emag.ro, dol.ro, flamingo.ro si ultrapro.ro, altex.ro, conform site-ului de monitorizare a traficului online Trafic.ro.

Cu toate ca firmele care vand tehnica de calcul (Flamingo Computers, Best Computers, Ultra Pro, Depozitul de Calculatoare), cele din retailul de electronice si electrocasnice (Altex, Domo) sau din alte domenii de activitate precum cel de birotica (Diverta) s-au dezvoltat puternic si in sectorul online, Marius Ghenea nu este ingrijorat ca vor ameninta puternic piata comertului electronic. "Consider ca in urmatorii 3-4 ani reputatia comerciala si de brand a acestor retele va fi semnficativ mai mare in spectrul offline decat cel online astfel incat cineva care oricum stia de Flamingo si vroia sa cumpere de la aceasta firma, se va deplasa la magazin sau va comanda pe Internet. Insa acela era oricum un client destinat respectivului ofertant, " precizeaza Ghenea.

Mariu Ghenea conchide prin a spune ca greii retailului autohton si-au dezvoltat magazine online pentru a oferi o vitrina a propriilor produse stimuland astfel fluxul clientilor catre magazine decat sa cumpere de pe site.