Romånii consuma din ce in ce mai multa inghe- tata. Anul 2005 a fost unul relativ bun, mult mai bun decit 2004, iar pentru acest an reprezentantii firmelor producatoare de inghetata sint optimisti in privinta vinzarilor. „Virfurile" in ce priveste consumul ramin lunile calduroase, iunie-iulie. Vremea constituie in continuare un factor care influenteaza consumul de inghetata, aceasta raminind un produs „de impuls", dupa cum sustin producatorii din domeniu.

PIATA DE PESTE 30 DE MILIOANE DE EURO

Piata de inghet ata a atins o valoare de 35 de milioane de euro pe an, primii doi mari producatori fiind Delta Romånia si Napolact, detinuta de Friesland Romånia, ale caror vinzari anuale sint cuprinse intre 7 si 8 milioane de euro. Acestia sint urmati de Betty Ice, Amicii si Alpin. „Chiar in cazul in care condit iile meteorologice nu ne-au ajutat prea mult, sintem in momentul de fata peste bugetul estimat si avem convingerea ca pina la sfirsitul sezonului vom ajunge sa ne indeplinim obiectivele stabilite pentru 2006", ne-a declarat Daniela Dorca, brand manager Napolact, un brandumbrela sub care exista: Sca- risoara, Lux, White, Fiesta, San Giovanni, San Giovanni Premium, Panda, Pinocchio, Regina. Dintre acestea, cel mai bine au prins la romåni trei branduri – Lux, White si Scarisoara.

CIOCOLATA, VANILIE SI CAPSUNI – SORTIMENTELE PREFERATE

Reprezentantii firmelor de inghetata spun ca romånii sint din ce in ce mai pretentiosi in ceea ce priveste sortimentele de inghe- tata preferate, cele de fructe fiind la mare cautate. „Exista o crestere a sortimentelor pe baza de fructe, inghetate soft, mai «usoare», fata de acel gust plin cu care eram obis- nuiti. Anul trecut, cu doua sortimente de acest gen, respectiv sorbeturi (grasime doar 2%) – unice pe piata romåneasca – cu aroma de fructe de padure si lamiie am inregistrat vinzari peste asteptarile noastre, ceea ce ne-a demonstrat ca totusi consumatorii asteapta noi „tentatii", a explicat Daniela Dorca.

De altfel, acest fapt a rezultat si in urma unui „brand tracking" – circa 56% din subiecti raspund pozitiv la intrebarea daca sint tentati sa testeze produse noi. De aceea, in acest an producatorii au fost mai curajosi si au lansat noi sortimente. „Am lansat sorbet cola-lamiie si ice coffeecaramel. In general, in Romånia, exista un consum mai ridicat pentru arome clasice: ciocolata, vanilie si capsuni", arata reprezentantul Napolact. Potrivit acestuia, pe piata romåneasca exista o usoara tendinta spre cofetaria italiana, dar piata nu este inca pregatita pentru sortimente „indraznete", care in alte tari au prins foarte bine, precum Panettone, Ricotta, Mascarpone, Nocciolone, kefir – sorturi care merg pe diferite directii de gust, cum ar fi brinza de vaci, sau inghetate gen mousse sau elastica.

„In aceasta linie, am lansat pentru sezonul 2006, un sortiment premium, San Giovanni, avind la baza o combinatie de Dulce de Leche, Caramel si bucatele de caramel", mai spune Dorca. Referitor la cifra de afaceri, conducerile firmelor de inghetata nu doresc sa faca prea multe comentarii, din motive lesne de inteles. Daniela Dorca a aratat doar ca in 2005 cifra de afaceri a Napolact a fost in crestere fata de 2004, inregistrindu-se o majorare atit din punct de vedere valoric, cit si cantitativ.

VINZARI DE 25-30 DE MII DE TONE DE INGHETATA IN ACEST AN

Florin Rosescu, manager general Kubo Ice Cream Company, estimeaza volumul pietei de inghetata industriala la circa 25.000-30.000 tone pe an, respectiv 70-100 milioane de euro. Potrivit acestuia, evolutia consumului de inghetata este in crestere in ultimii ani. Compania vine cu produse noi in acest an. Astfel, noutatile „AMICII" din acest an constau in produse elaborate din gama premium Obsession, cu adaosuri de dulceata (produsa tot de firma), fructe confiate/ congelate, alune, caramel, fistic. „Ne axam pe producerea unor game de produse foarte diversificate ca sortimentat ie, game care difera intre ele prin gramaj, conceptie si pret. Acestea sint gama Obsession, Majestic, Torturi Amicii, Torturi OZN, Metropolis sau tort festiv. Florin Rosescu spune ca cele mai bune canale de vinzare pentru produsele Kubo Ice Cream sint magazinele alimentare de proximitate, pentru categoria de produse „take home", dar si chioscurile cu lazi frigorifice in exterior pentru produse de impuls (inghetata pe bat, sandwich, pahare, cornet). In retelele KA firma vinde circa 40% din productie – din care ponderea cea mai mare o reprezinta torturile din categoria premium, iar 60% din productie reprezinta vinzarea in sistemul de comert traditional.

CATEGORII DE CLIENTI

In opinia reprezentantilor Kubo Ice Cream, clientii produselor de inghetata ar putea fi impartiti in mai multe categorii. Astfel, exista clienti care cumpara din impuls (instinctiv) o categorie de produs (cornet, inghetata pe bat, inghetata de vanilie, cacao) sau pur si simplu o inghetata. Acestia sint clienti exclusiv in perioada de vara, nefidelizati.

Citeste si:

De asemenea, exista clienti care cumpara inghetata orientindu-se dupa ambalaj, design sau pret, consumatori care, in timp, pot deveni fideli in cazul produselor de calitate. O a treia categorie de clienti este cea a celor fideli unor marci sau branduri de inghetata. „Acestia sint clienti pe tot parcursul anului, chiar daca valoarea consumul difera de la sezon la extrasezon", spune Florin Rosescu.

Din punctul acestuia de vedere, in Romånia, oferta de inghetata industriala este asemanatoare celei din statele UE, poate mai diversificata si chiar spectaculoasa, adaptata pe cerintele si gusturile romånilor. „Este adevarat ca, in ceea ce priveste inghetata de tip «impuls», in statele UE exista pe piata produse de senzat ie, care implica tehnologie avansata si investit ii enorme, care nu sint intotdeauna justificate de vinza rile ulterioare. De exemplu, bomboane mici din inghetata, inghe- tata pe baza de apa in cele mai variate forme si culori, inghet ata portionata si servita direct in coaja de por tocala, lamiie sau felie de ananas", explica directorul general al Kubo Ice Cream.

IN SEZONUL CALD, VINZAREA ESTE DE 4 ORI MAI MARE

Piata produselor de inghetata, in mare masura, va respecta si pe viitor sortimentatia traditionala, dar producatorii se asteapta la aparitia unor noi gusturi si combinatii, care pot avea sau nu succes. Consumul de inghetata este in evidenta crestere. In plus, se observa o crestere a consumului de inghetata si pe perioada rece a anului. In acest caz, magazinele de tip hypermarket sau supermarket joaca un rol important in schimbarea obiceiurilor de consum. In ceea ce priveste consumul pe cap de locuitor in Romånia, acesta este de 5-8 ori mai mic decit in Polonia si Ungaria si 20-30 ori mai mic fata de Italia si SUA.

„Recomandarea noastra catre comercianti este sa abdice de la ideea de a vinde inghetata ieftina, daca este de calitate indoielnica si daca provenienta nu certifica siguranta alimentara a produsului. Evident, in aceasta categorie intra produsele realizate in locatii improvizate, neautorizate. Aderarea la UE este un moment benefic pentru firmele producatoare care au investit si sau aliniat la cerintele privind siguranta alimentara, iar pentru celelalte, dimpotriva", mai spune Rosescu.

Potrivit acestuia, in Romånia, pentru ca un producator de inghetata sa aiba un viitor in domeniu, are nevoie de investitii de minim 1 milion de euro/an. Investitiile presupun utilaje, modernizari ale fluxului tehnologic, investitii in logistica de distributie (depozite, lazi si masini frigorifice). Punctele forte ale unei afaceri cu inghetata presupun o marca bine construita, inghetata sa fie consumata de clienti in mod continuu, evident in conditiile existentei unei retele de distributii care sa functioneze impecabil, si o piata de consum in crestere.

Insa punctele slabe tin de caracterul sezonier – intr-o luna din sezonul cald vinzarea este de 4 ori mai mare decit in extrasezon, precum si de conditiile meteo, care, daca sint nefavorabile, pot influenta in mod drastic vinzarile din perioada mai-august. De asemenea, pentru o astfel de afacere sint necesare capacitati de productie si depozitare care sa faca fata vinzarilor explozive din sezon, mentinerea intregului personal pe tot parcursul anului si investitii foarte mari si continue, mai spune Florin Rosescu.

Oferta in statistici

>> Oferta de produse de inghetata pe piata este diversificata, dar putem aprecia ca doar 10-20% din produse sint cu adevarat elaborate, diversificate si complexe. Restul de 80-90% sint produse medii, comune si poate ca 50% din acestea sint lipsite de calitate sau sint de o calitate indoielnica.

Nestlé - liderul pietei romånesti

>> Renumitul grup elvetian Nestlé a achizitionat la finele anului trecut produca torul grec de inghetata Delta Ice Cream, valoarea tranzactiei fiind de aproximativ 240 milioane euro. Compania urmareste extinderea in Grecia si Balcani, unde piata inghetatei este in cres- tere. Prin aceasta achizitie, Nestlé devine liderul pietei romånesti de inghetata. Delta Ice Cream, care anul trecut a avut vinzari de circa 122 milioane de euro, este lider pe piata inghetatei in tari precum Grecia, Bulgaria, Macedonia, Romånia, Serbia si Muntenegru. Capacitatea de productie a companiei Delta Romånia este, in prezent, de 7.000 de tone anual, iar marcile cele mai comercializate sint Top Gun, Best si Aloma.