El vine in Romania o data la trei luni si observa mereu schimbari cu care noi ne obisnuim repede si pe care nu le mai constientizam. "Doar prin faptul ca pot sa vada aceste schimbari, oamenii de afaceri din intreaga lume sunt incantati si doresc sa revina cu investitii", apreciaza Alsup. El isi aduce aminte ca atunci cand a venit pentru prima oara in tara, in iulie 2001, aproape ca nu putea folosi cartea de credit decat la automatele de numerar, dar nu si pentru plati electronice. De atunci insa, multe s-au schimbat. Infrastructura s-a imbunatatit semnificativ, iar multe din constructiile vechi din oras se renoveaza.

OPORTUNITATI.

Alsup considera ca exista numeroase oportunitati de afaceri in Romania. "Daca nu vine cineva din Romania care sa profite de aceste oportunitati, atunci va veni altcineva din afara ei", apreciaza Alsup. De ce? Pentru ca, in opinia profesorului american, fiecare din aceste oportunitati poate aduce un raport dintre profit si investitie mult mai bun decat in orice alta parte a Europei. Alsup ii vede pe romani ca fiind extrem de prietenosi, inteligenti, dar si motivati sa invete sa faca afaceri si sa aiba succes. Dar romanii nu au doar oportunitati. Cea mai mare ingrijorare a profesorului este legata de intreprinderile mici si mijlocii si adaptarea lor la ce va aduce anul 2007. In aproape toate cazurile, managerilor le lipsesc abilitati fie din punct de vedere financiar, al marketingului sau operational. Sfatul profesorului este ca managerii sa identifice mai intai domeniul in care nu au experienta. Apoi au de ales.

CONSULTANTA.

Pentru a umple acel gol fie apeleaza la consultanti, fie investesc in programe de training. Consultantii reprezinta o abordare rapida a problemei, iar instruirea are efect pe termen lung. Este o tendinta de a-l privi pe consultant ca pe o cheltuiala. "Investitia intr-un consultant trebuie facuta din timp, nu atunci cand organizatia intra in criza", considera Alsup. Aceste lucruri trebuie facute acum, pentru ca in 2007 va fi prea tarziu, avertizeaza profesorul. De aici, o noua concluzie. Piata serviciilor de consultanta se va largi. "In SUA exista un numar impresionant de consultanti care lucreaza cateva saptamani pentru o companie, pentru ca apoi sa mearga la alta. Este o oportunitate uriasa", apreciaza americanul. Domeniile vizate? Marketing, productie-operatiuni, tehnologii si cel financiar.

Citeste si:

CONSERVATORI.

Rodney G. Alsup lucreaza atat cu studenti romani, cat si cu americani. Astfel el a avut posibilitatea sa observe ca romanii sunt cel putin la fel de buni ca si cei americani, din punct de vedere intelectual. Ii deosebeste insa curiozitatea. Studentii romani sunt tentati sa ia ca atare informatia care li se preda. Mai rar se intampla sa puna la indoiala si sa incerce sa verifice informatia cu realitatea. In SUA, studentii incearca sa aplice informatia in mod concret, la locul lor de munca. Totusi, romanii, o data ce stapanesc aceasta informatie, au posibilitatea sa o aplice, pentru ca studentii romani detin posturi de decizie. Cei americani abia se pregatesc pentru acest pas. Cei mai multi dintre studentii americani care iau parte la cursurile de MBA conduse de Alsup fac parte din "middle-management", din vanzari sau sunt manageri de proiect sau intreprinzatori care pornesc propria afacere. Jumatate sau poate chiar doua treimi din studentii romani lucreaza in companii multinationale pe pozitii de top.

Pasivitatea romanului nu se manifesta doar in mediul academic. Ca manageri, ei nu vor sa riste. Prefera sa lucreze in cadrul granitelor stabilite de companie, decat sa extinda aceste granite. In SUA insa, toti managerii sunt extrem de intreprinzatori. Vor sa impinga limitele, sa faca lucruri diverse, sa incalce regulile. Pe de alta parte, profesorul a vizitat companii din Romania cu un management mult mai performant decat multe dintre companiile americane.

INSTRUIRE

Saptamana trecuta, 50 de cursanti Executive MBA si profesori de la Kennesaw State University (KSU), Atlanta, Georgia au vizitat Romania, in cadrul parteneriatului cu ASEBUSS - Scoala Postuniversitara de Afaceri Romano-Americana. La inceputul anului al II-lea de studii, cursantii celor doua scoli de business s-au inscris in echipe virtuale internationale de lucru. Un obiectiv important al vizitelor il constituie intelegerea diferentelor culturale si a practicilor de afaceri din Europa de Est si SUA. Intalnirea dintre cursanti le da ocazia de a invata din experientele personale ale colegilor din Romania si din SUA, dar si din perspectiva companiilor in care lucreaza. Acest program MBA este singurul din Romania - si printre putinele din lume - care are o astfel de componenta internationala, se arata in prezentarea oficiala a acestuia.