Faptul ca afacerile cu masini prospera nu mai este o noutate. In acest business, aforismul "Pierzi, castigi, negustor te numesti!" se poate rescrie "Vinzi mult sau putin, bani tot faci!". Si asta deoarece profitul pentru o singura masina vanduta este substantial. Cand insa vanzarile o mai iau si in sus vertiginos, atunci lucrurile sunt si mai frumoase. De vreo cinci-sase ani, numarul de masini si, in particular, de turisme (passenger cars) a luat avant. Chiar daca uneori mai apare cate o sincopa, o luna-doua de scaderi, lucrurile merg inainte.

Asa se face ca anul trecut s-au vandut peste 200.000 de masini si tot asa am ajuns ca anul acesta sa depasim deja suta de mii dupa numai cinci luni, cu 23.000 de turisme vandute in mai. Comparativ cu unele dintre statele dezvoltate ale Europei, cifra nu e mare. Germania a inregistrat, in aceeasi luna mai, 330.000 de autoturisme noi, Italia -225.000, iar Franta - 177.000.

Adica de aproximativ zece ori mai multe decat Romania. Dar trebuie sa tinem cont de faptul ca tarile amintite, impreuna cu alte doua-trei, reprezinta varful. Restul au cifre de vanzari mult mai apropiate de cele care se ating astazi in Romania, iar 15 state europene inmatriculeaza lunar mai putine turisme noi decat face tara noastra in 2006. Si daca Belgia sau Olanda au vandut in luna mai 50.000, respectiv 41.000 de autoturisme, Grecia sau Elvetia nu se lauda cu mult peste noi: aproximativ 26.000 de unitati, in timp ce de aici in josul clasamentului Polonia, Portugalia, Ungaria sau Cehia raporteaza volume de vanzari cu pana la 10.000 de masini mai putin. Din punctul de vedere al statisticilor, stam bine, asadar, pentru ca, daca punem la socoteala si cresterile procentuale, marii producatori de automobile ar trebui sa aiba toate privirile atintite catre Romania, cea care s-a plasat luna trecuta pe pozitia 12 ca numar de turisme vandute. Aceasta ar fi pana acum vestea buna.

O minune care va tine cativa ani

Vestea proasta tine de ritmul de crestere din urmatorii ani. Mai precis, trebuie sa tinem seama de punctul din care am plecat. Romania a fost o tara prost motorizata, cu un numar redus de masini la mia de locuitori. Cresterile economice din ultimii ani si conjuncturile favorabile au deschis portile fericirii, iar romanii au dat si vor mai da o vreme buzna sa-si cumpere masinile mult visate. Dar va veni momentul saturatiei, clipa in care 90 la suta din populatie isi va fi cumparat mijlocul de transport ravnit. Atunci, peste numai cativa ani, ne vom afla in situatia in care se afla astazi celelalte tari ale Europei cu care am facut comparatiile de mai sus: cu piete mature, in care cresterile procentuale au doar o singura cifra. Valorile lunare nu se vor mai ridica decat la nivelul Luxemburgului ori al Sloveniei: cateva mii de masini. Va mai aparea insa un detaliu semnificativ.

Citeste si:

Astazi, preturile masinilor noi in Romania sunt mici. Raportat la tarile in care volumul de vanzari este mediu, la noi se aduc masini din import cu 2.000-3.000 euro mai ieftine. Unele chiar cu mai mult, pentru ca puterea de cumparare este inca redusa. Exista modele care in Romania se vand cu 17.000 de euro, iar in Europa de Vest preturile lor incep de la 20.000, in conditiile in care multe dintre ele se fabrica local. Rezultatul este, pentru moment, un castig mai mic pentru producator, importator si dealer, in cazul modelelor vandute in Romania, unele fiind fabricate special pentru piete ieftine cum este a noastra.

Aceasta situatie nu va dura insa la nesfarsit. Legile concurentei din cadrul UE vor conduce la o nivelare a preturilor, respectiv la un nou motiv de reducere a vanzarilor. Iar distribuitorii de autoturisme vor fi obligati sa recurga, neortodox, precum in Vest, la discounturi neoficiale, din categoria celor aplicate individual clientului, de pana la 20%, fata de cele cateva procente acordate cu greu astazi.

File de poveste

Deocamdata, piata auto din Romania pastreaza trasaturi clasice de tranzitie: volume mari de crestere, datorate recuperarii decalajelor. Innoirea parcului de autoturisme va ajunge insa la saturare, si atunci multi dintre importatori vor fi obligati sa-si regandeasca afacerea. Iar unii vor ceda locul de unic distribuitor firmelor straine, pregatite sa intre in forta pe o piata inca salbatica. Iar in acel moment valori precum cele inregistrate in luna mai vor ramane doar detalii ale unor istorioare placute, povestite tinerilor angajati de cei mai batrani in bransa.