Romania zilelor noastre tinde tot mai mult catre alinierea la normele continentale, data fiind iminenta aderare la Uniunea Europeana. Acest lucru a afectat si piata autohtona de bere din Romania, segment pe care companiile multinationale fac legea de ani buni

In 1994 existau 125 de mici producatori romani (sub 200.000 de hectolitri de bere/an), iar in 2006 au reusit sa faca fata putin peste 10 dintre acestia. "In 2006 putem spune ca producatorii mici reprezinta doar trei, patru procente din totalul pietei romanesti", ne-a declarat Vifor Versescu, director general al Patronatului Societatilor Independente Producatoare de Bere din Romania. In afara companiilor multinationale, ceilalti jucatori importanti pe piata sunt reprezentati de Bere Mures, cu 10% din piata, si European Food, proprietarul a 15 procente din total.

La 31.12.1989, capacitatile totale de productie existente cumulau peste 12.850.000 de hectolitri de bere. O parte dintre firmele de atunci au fost fie preluate de companiile multinationale, fie inchise sau inca sunt operationale. La finele anului trecut, piata berii era de 15,2 milioane de hectolitri, in crestere cu 6,5% comparativ cu cifrele inregistrate in anul 2004.

Problemele pe care le-au avut de intampinat producatorii mici intre 1992 si 2005 au fost legate de nivelul ridicat al accizelor, care a condus la acumularea unor datorii imposibil de restituit si, astfel, micile firme au fost sortite falimentului, a precizat Vifor Versescu. Alte greutati cu care se confrunta aceste firme sunt reprezentate de lipsa investitiilor pentru modernizarea utilajelor de productie.

In alte state europene, ponderea micilor producatori de bere este mult mai insemnata. In Germania sunt 1.200 (aproximativ 20% din totalul pietei de profil), in Anglia - 350, Belgia - 300, iar Austria se poate mandri cu 60 de mici producatori. Existenta acestora este sustinuta insa foarte mult si de catre stat, a precizat Versescu. Reprezentantul PSIPBR este de parere ca, in urmatorii ani, numarul firmelor mici producatoare de bere va scadea simtitor, daca nu se va face ceva in acest sens.

Berea blonda e consumata de 97% dintre romani

Romanii consuma 71 de litri/an, in timp ce in 2004 dadeau pe gat 66,7 litri. 97%-98% din aceasta cantitate este reprezentata de berea blonda, preferata in aceeasi masura si de consumatorii externi. Versescu estimeaza ca romanii vor bea cu 10 litri de bere mai mult pe an, in urmatoarea perioada. Totusi, la nivel european inca mai avem de recuperat mult pana sa ajungem la stadiul germanilor, care consumau in 2004 aproape 116 litri de bere/cap locuitor, a cehilor - 158 litri sau irlandezilor cu 108 litri /om.

In ceea ce priveste importurile, companiile multinationale au importat peste 750.000 hectolitri in 2005 si au exportat aproximativ 1,6 milioane hectolitri. Se estimeaza ca nivelul importului va creste considerabil dupa 1 ianuarie 2007, odata cu eliminarea taxelor locale.

Comparativ, Franta a importat in 2004 aproximativ 5,4 milioane de hectolitri de bere si a inregistrat exporturi de peste 1,9 milioane de hectolitri.

Varful, intre lunile mai-august

Romanii prefera sa bea bere, in cantitate mai insemnata, intre lunile mai si august ale anului calendaristic, deoarece vremea calduroasa permite acest lucru. Cel mai redus consum de bere se contabilizeaza in primele si ultimele doua luni ale anului. Pentru primele doua luni ale anului, in intervalul 1998-2005, statisticile consemneaza un consum total de peste 8,7 milioane hectolitri bere. Cel mai slab consum a fost in luna ianuarie a anului 2000, cand s-au baut doar 396,2 mii hectolitri bere.

La polul opus se afla lunile iulie-august, cand in perioada 1998-2005 s-au consumat aproximativ 26 de milioane de hectolitri bere. Varful consumului a fost in august 2005, cand cantitatea de bere bauta de catre romani s-a apropiat de doua milioane de hectolitri.

Una dintre particularitatile pietei romanesti de bere o reprezinta cresterea spectaculoasa pe care a cunoscut-o segmentul PET. Daca, in 2004, berea la PET reprezenta 22,5% din piata, in 2005 nisa respectiva a crescut cu inca 15%. Pentru anul in curs, se estimeaza o prezenta de 55% a PET-ului pe piata de bere din Romania.

Aceasta pondere ridicata a PET-ului este data si de puterea financiara scazuta a romanilor, apreciaza directorul PSIPBR. Berea la PET este consumata in special acasa, pe cand strainii prefera sa guste o bere in cluburi, baruri sau pub-uri.

O scadere semnificativa a fost inregistrata si de consumul de bere la butoi, care la inceputul anilor '90 ocupa 20% din piata, in prezent doar 6% dintre bautorii romani de bere prefera acest sortiment, a spus Versescu.

Companiile multinationale sunt lideri

In Romania, 70% din productia de bere este furnizata de companiile multinationale. Principalele societati axate pe fabricarea berii in Romania sunt subsidiare ale marilor companii europene. "Cei patru mari" au investit pana in prezent 420 de milioane de euro si au constituit Asociatia Berarii Romaniei. Membrii ABR sunt Brau Union Romania SA, Interbrew Romania SA, Ursus Breweries SA si United Romanian Breweries Bereprod SRL. Companiile au un numar total de 4.400 de angajati si au platit in 2004 impozite in valoare de 108 milioane de euro catre bugetul de stat.

Brau Union Romania are cea mai mare cota de piata din industria berii. Desi a inregistrat in 2005 o scadere a cotei de piata comparativ cu 2004, Brau Union detinea anul trecut 27,9% din totalul pietei romanesti de bere.

Infiintata in 1998, Brau Union Romania este parte a grupului Heineken. Portofoliul de marci oferit de Brau Union Romania este alcatuit din Heineken, Gosser, Schlossgold, Silva, Ciuc, Golden Brau si Bucegi.
Grupul international SAB Miller a investit in Romania peste 100 de milioane de dolari, iar in anii urmatori a anuntat ca va mai investi alte 50 de milioane dolari.
Filiala romaneasca a grupului este compania Ursus Breweries, care detine 22% din piata. Ursus Breweries are o capacitate de productie de 3 milioane hectolitri pe an. Compania produce, printre altele, marcile Ursus si Timisoreana.

Grupul belgian Interbrew a venit in Romania in 1994, formand doua companii mixte cu parteneri romani, la Blaj - Bergenbier, si la Baia Mare - Proberco. Grupul mai produce la Ploiesti, in colaborare cu Romanian Efes Brewery.

Cifra de afaceri anuala este de peste 100 de milioane de euro. Cel de-al patrulea mare producator de bere este United Romanian Breweries Bereprod SRL, cel care ofera marcile Carlsberg, Tuborg si Skol, si vinde circa 1,2 milioane hectolitri anual.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.