In Romånia, 22 de companii de asigurari duc o batalie crincena pentru a lua cit mai mult din felia, si asa subtire, a politelor de viata. Mai nou, statisticile oficiale se mindresc cu o crestere accelerata a acestor asigurari, care a devansat ascensiunea asigurarilor generale. Dincolo de cifrele de pe hirtie, realitatea este trista. Si asta, deoarece romånii nu au descoperit peste noapte avantajele unei asemenea polite, ci au fost obligati sa le incheie. Iar partea cea mai rea este ca nu ei sau familiilor lor beneficiaza de asigurarea de viata, ci bancile in favoarea carora au cesionat aceste polite la contractarea creditelor pe termen lung.

REZULTATE BUNE PENTRU ASIGURATORI

Datele recente contorizate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) ofera, la prima vedere, motive de bucurie. Anul trecut, asigurarile de viata, la care pina acum citiva ani au apelat foarte putini romåni, au crescut semnificativ in volum. Asadar, in 2005, ritmul de majorare al segmentului asigura rilor de viata l-a depasit pe cel al asigurarilor generale, astfel incit cele dintii au reusit sa-si mareasca ponderea in total piata cu doua puncte procentuale, pina la 23,5%. Exprimate in euro, primele subscrise din asigurari de viata au totalizat circa 282 de milioane de euro. In volumul primelor brute subscrise din asigurari directe, cea mai mare pondere, respectiv 64%, revine asa-numitei clase de asigurari de viata, anuitati si asigura ri de viata suplimentare.

Fata de 2004, incasarile la aceasta clasa au crescut in termeni reali cu 31,5%, ajungind sa totalizeze circa 180 milioane de euro. Acest salt semnificativ se datoreaza insa evolutiei creditarii, aceasta categorie cuprinzind produsele de asigurare solicitate de banci ca o conditie obligatorie in vederea acordarii finantarii. O crestere usor mai mare s-a inregistrat in rindul politelor de viata si anuitati legate de fonduri de investitii, adica acele asigura ri cu componenta financiara. Primele subscrise in contul acestora s-au ridicat la 98 milioane euro, cresterea anuala reala fiind de 32%.

90% DIN POLITE SINT CESIONATE IN FAVOAREA BANCILOR

Potrivit datelor CSA, mai bine de 90% din numarul total de contracte de asigurari de viata in vigoare la sfirsitul anului trecut, provin din aceste obligatii fata de bancile creditoare. De fapt, acestea din urma au inlocuit girantii cu politele de viata, platite de persoana imprumutata si avind ca unic beneficiar banca. Drept este ca la aceste polite, in schimbul unei sume anume, se pot introduce clauze care largesc cercul beneficiarilor, putind fi inclusi si membri ai familiei. Insa putini sint cei care isi permit sa scoata si mai multi bani din bugetul si asa dramuit pina la ultimul leu. La polul opus, numarul contractelor de asigurari de viata cu componenta investitionala in vigoare nu era mai mare, in decembrie 2005, de 300.000. Practic, acestea reprezinta numai 5% din totalul politelor de viata.

DEFICITUL DE PROTECTIE

Daca ne raportam la situatia existenta in tarile vecine, am putea fi de acord cu afirmatia senatorului Varujan Vosganian, potrivit careia „romånii se cred nemuritori, altfel si-ar asigura viata". Intr-adevar, statisticile comparative nu incinta pe nimeni, de vreme ce prima medie pe cap de locuitor este in Romånia de numai 9,75 dolari pe an, iar in Polonia si Ungaria se investeste de 7, respectiv 12 ori mai mult in polite de viata. „Deficitul de protect ie al romånilor, ca diferenta intre resurse si nevoi, este de circa 172 miliarde lei noi (40 miliarde euro)", a declarat Bram Boon, directorul general al ING Asigurari de Viata in cadrul unui seminar organizat in parteneriat cu Ziarul Financiar. Practic, nivelul deficitului indicat de Boon reprezinta echivalentul a jumatate din PIB-ul Romåniei.

Miscari pe piata

Sesizind uriasul potential al pietei, jucatorii din piata se intrec in a lansa produse noi, pe care le promoveaza din ce in ce mai agresiv. Lupta se anunta si mai strinsa, dat fiind ca nume noi sint pregatite sa intre in forta pe acest segment. Ca reactie fireasca la concurenta tot mai dura, companiile cu traditie pe piata au decis fie intarirea firmei prin majorarea capitalului social, fie infiintarea unor societati specializate pe acest segment de piata.

> In luna noiembrie 2005, in familia grupului BCR se nastea o noua companie: BCR Asigurari de Viata. Potrivit oficialilor acesteia, scopul vizat este patrunderea agresiva pe piata asigurarilor de viata. Un prim pas s-a facut deja: actionarii BCR Asigura ri au decis sa transfere toate contractele de asigurari de viata catre nou infiintata companie.

Citeste si:

> Din toamna acestui an, Generali va incepe sa vinda si asigura ri de tip unit-linked. Lansarea acestui produs este, dupa cum sustin oficialii companiei, un raspuns la urmarea fireasca a dezvoltarii clasei de mijloc, care are nevoie de instrumente investitionale diversificate.

> Inceputul anului 2006 a fost marcat de intrarea oficiala pe piata a unui nou jucator, KD Life Asigurari. Pe termen lung, compania tinteste pozitionarea in rindul primilor 5 asiguratori de viata. Potrivit MediaXPrimm, in lansarea KD Life s-a investit 3,3 milioane de euro, societatea fiind prima companie lansata de grupul de servicii financiare KD pe o alta piata decit cea de origine, respectiv cea din Slovenia.

> Compania Cardiff, apartini nd grupului francez BNP Paribas, asteapta avizul CSA in vederea intrarii pe piata romåneasca de profil. Cardiff este specializata in vinzarea asigurarilor de viata.

> Omniasig Asigurari de Viata, detinuta de VIENNA Insurance Group, si-a dublat capitalul social de la 8,1 milioane RON la 16,2 milioane RON. Recent, societatea a preluat si portofoliul Omniasig Addenda, specializata in polite de sanatate. Omniasig Asigurari de Viata intentioneaza ca anul acesta, sa intre pe piata unit-linked.

Cum vad romånii asigurarea de viata?

> Dificil de inteles, fiind asociata cu un produs complex;

> Nerelevanta („beneficiarul nefiind «platitorul»") sau utila doar celor cu ocupatii riscante („doar acestia ar avea ceva de cistigat");

> Produs obligatoriu, impus de banci la solicitarea unui credit;

> Produs de lux pe care si-l permit doar „cei cu posibilitati materiale" si dorit doar de cei cu „mentalitate occidentala"; > Dezavantajoasa datorita: primelor de asigurare mari, persoana asigurata nu beneficiaza ea insasi de suma asigurata, situatia de „lose-lose" („fie pierzi banii si-ti pare rau de ei, fie mori si nu te mai bucuri de ei"), lichiditate limitata/ fonduri blocate, suma asigurata fixa - fara posibilitatea unor beneficii aditionale. (Nota. Sint redate concluzii desprinse dintr-o cercetare efectuata in martie – aprilie 2006 de catre Lighthouse Research Company).