Cele doua companii colaboreaza deja pentru realizarea de automobile marca Chevrolet in Ucraina, iar discutiile actuale vizeaza producerea de vehicule la uzina FSO, situata in apropiere de Varsovia si detinuta de AvtoZaz, divizie a UkrAvto, potrivit purtatorului de cuvant al GM, citat de Reuters. Sursa a mai precizat ca grupul intentioneaza sa realizeze, in Ucraina, modele Chevrolet din gama celor mai ieftine si nu pentru cele putin mai scumpe din gama Opel/Vauxhall.

GM urmareste cresterea productiei de automobile Chevrolet in Europa, in conditiile in care cea mai mare parte a vehiculelor de acest tip vandute in Europa provin din Coreea de Sud.

Publicatia de specialitate Automotive News Europe a relatat, citand surse care si-au pastrat anonimatul, ca in Ucraina va fi produs modelul Chevrolet Aveo, iar numarul de unitati realizate va fi de 25.000, de la finele acestui an, dar cifra ar putea creste rapid.

Prezenta dubla in Romania

General Motors este deja prezent pe piata din Romania, prin faptul ca a cumparat in 2002 divizia de automobile a firmei coreene Daewoo, cea care detinea pana de curand un pachet majoritar la Automobile Craiova, creand astfel GM Daewoo Auto&Technology Europe. In afara uzinelor din Coreea, GM DAT a inglobat si unele unitati de productie din alte tari, dar printre acestea nu s-au numarat cele din Romania sau Polonia. Asa se face ca pe piata romaneasca au ajuns sa se vanda atat produsele Daewoo (fabricate la noi de uzina de la Craiova, firma detinuta de Daewoo si de statul roman), cat si modelele GM DAT.

In momentul in care Chevrolet a intrat in Romania cu modelele coreene, Daewoo detinea o cota importanta din piata si doar Dacia o depasea. Potentialul comercial al Daewoo Craiova, aparent lipsit de atractivitate pentru noua GM DAT, s-a diminuat pas cu pas, ajungand la aproximativ 20.000 de unitati in 2005, intr-o perioada in care intreaga piata a crescut vertiginos, si asta dupa ce, in urma cu un an, uzina craioveana se apropiase de 30.000 de masini vandute.

140 mii de motoare autohtone, turate la GM

Cu toate acestea, directorul de comunicare al producatorului roman de automobile, Valeriu Girlea, ne-a precizat ca decizia constructorului american de a-si deschide o fabrica de automobile in Polonia nu va afecta posibila ajungere a GM si in Romania, prin cumpararea fabricii de la Craiova. "Decizia constructorului american de a deschide o fabrica in Polonia, conjugata cu recenta aparitie in Rusia, reprezinta un semnal clar ca GM este interesat de aceasta regiune, si nu neaparat ca respinge o posibila ajungere in Romania", ne-a mai precizat reprezentantul producatorului roman de automobile.

Citeste si:

De fapt, Automobile Craiova este, deja, in relatii comerciale foarte bune cu constructorul american, intrucat vinde anual cam 192 mii de cutii de viteze (la o capacitate maxima de productie de 200 mii de cutii de viteze) si 140 mii de motoare (acolo unde maximum este de 300). Reprezentantul producatorului roman de automobile ne-a mai declarat ca relatia este "mai mult decat multumitoare, ceea ce ne permite sa afirmam ca GM ar putea fi in continuare interesat de piata din Romania".

Automobile Craiova, din nou la stat

Partea romana a ajuns la un acord, saptamana trecuta, cu oficialii sud-coreeni pentru preluarea pachetului de 51% din actiunile uzinei Daewoo Automobile Craiova, detinut de compania Daewoo Motor, dupa ce ultimele puncte de discutie ramase in litigiu au fost solutionate.

Negocierile au vizat o serie de puncte ramase in litigiu, printre care asumarea datoriilor pe care Daewoo Romania le-ar putea avea fata de afiliati ai companiilor Daewoo Motor Company si Daewoo United Kingdom. Principalul punct de disputa dintre parti a fost ca afiliatii companiei coreene sa nu solicite rambursarea altor datorii de catre uzina din Craiova dupa momentul preluarii actiunilor de catre statul roman.

Daewoo Motor detine un pachet de 51% din actiunile societatii craiovene, iar diferenta de 49% din capitalul social apartine Automobile Craiova, la care statul controleaza 72,4% din actiuni. Guvernul intentioneaza ca dupa preluarea pachetului majoritar de actiuni la Daewoo, sa vanda titlurile unui alt investitor. General Motors, Ford si Renault-Nissan sunt numele vehiculate pana in prezent pentru posibilii investitori care ar putea prelua Daewoo Automobile.

Probleme financiare in Europa de Vest

Divizia europeana a GM se confrunta cu un val de proteste ale sindicatelor, pe fondul intentiei companiei de a inchide, pana la sfarsitul lunii octombrie, o fabrica din Portugalia, in cazul in care angajatii si Guvernul nu gasesc modalitati de a reduce costurile de productie cu 500 de euro pe vehicul. Directorul de achizitii al GM, Bo Andersson, a declarat pentru publicatia citata ca grupul urmareste reducerea numarului de furnizori majori la aproximativ 500. Compania a anuntat, in luna ianuarie, ca si-a redus numarul de furnizori cu 14%, in 12 luni, de la 3.700 de firme, la 3.200.

"Cautam sa reducem numarul furnizorilor, a declarat Andersson. In acelasi timp, castigam noi furnizori, veniti in principal din companiile private chineze, a mai precizat reprezentantul GM.
GM a cheltuit cam 86 miliarde de dolari pe materiale in ultimul an, iar aceasta suma va scadea drastic incepand cu acest an, a mai precizat reprezentantul GM.