Afacerile cu drapele au inceput sa se dezvolte imediat dupa 1989. Capitalismul postdecembrist a exploatat potentialul economic al tricolorului insufletind nu doar inimile romanilor, ci si bugetele firmelor specializate in mestesugul producerii si comercializarii lui.

Lideri de piata

Principalul comerciant de steaguri din Romania este Rotarexim SA, cu o productie anuala de 35-40.000 de tricolore romanesti si o cifra de afaceri rotunjita la 1.000.000 de euro. Constantin Rotaru, patronul firmei, are aproape 100 de angajati si se lauda cu pina la 100 de comenzi de steaguri pe zi, cu o acoperire nationala "de la ultima comuna din Maramures, pina la Navodari". Compania are 10.000 de clienti fideli, dintre care primariile si unitatile de invatamint acapareaza, in medie, 70% din comenzi.

Citeste si:

O alta pondere substantiala din productie, circa 10%, revine compatriotilor nostri din strainatate. "Cind se intorc de-afara, multi romani cumpara tricolorul de la noi pentru ca abia atunci isi dau seama ce semnificatie are. Altii vor pur si simplu sa-l puna pe balcon de 1 Decembrie", spune Rotaru. Producatorul vilcean isi desface marfa in 17 puncte de vinzare proprii, deschise in Bucuresti, Craiova, Pitesti si Rimnicu Vilcea. "Singurele specializate 100% in vinzarea de drapele sint cele noua centre din Bucuresti, principalul punct de vinzare fiind cel din Pasajul Universitatii", adauga Rotaru.

Clujeanul Vasile Varan se autoproclama "principalul producator de drapele din Ardeal" si spune ca Primaria din Cluj si edilii din judetele "limitrofe" sint cei mai aprigi cumparatori ai sai. "Cu primariile lucram incontinuu si ne asigura in jur de 80% din productie. Fac comenzi dupa cum au fonduri sau cind li se deterioreaza steagurile. Sint unele care comanda doar o data la doi ani", adauga Varan. Firma vinde in medie 400 de drapele pe an, lucrate manual la masina de cusut si calcate cu fierul, insumind o cifra de afaceri de 186 de milioane de lei vechi anul trecut.