Piata spatiilor comerciale este scumpa. Se asteapta ca, in urmatorii ani, proiectele demarate de investitorii locali si internationali sa reduca chiriile si preturile de vinzare

Instabilitatea economica si politica de dupa ’90 a influentat in mod negativ mai ales sectorul comercial de pe piata imobiliara romaneasca. Primul mare investitor international, Metro Cash&Carry, si-a facut intrarea pe piata din Romania in 1996, conform raportului realizat de compania imobiliara Eurisko. Trendul s-a accentuat mai ales in ultimii ani, cind lanturile de retail straine au inceput sa investeasca in Bucuresti. Cresterea salariului mediu net si a puterii de cumparare a condus la intrarea pe piata a mai multor investitori straini precum Cora, Carrefour, Kaufland sau Praktiker.

Majoritatea companiilor internationale care aleg sa intre pe piata romaneasca opteaza pentru mall-uri sau pentru centre comerciale. Acesta este segmentul care va atrage investitii consistente in urmatorii ani. "Vor fi deschise mall-uri si galerii comerciale care sa raspunda nevoilor tuturor categoriilor de consumatori. Mall-urile de pina acum se adreseaza in general claselor medii si inalte, deci automat se adreseaza in principal brandurilor. De asemenea, prin lipsa spatiilor comerciale stradale insuficiente, mall-urile au devenit o alternativa viabila. Mai ales ca acestea devin poluri de interes pentru cumparatori", se arata intr-o analiza a companiei Regatta.

Bancile domina cererea

Piata de retail din Bucuresti este cea mai dezvoltata din tara. Cererea a fost dominata clar de banci. Din cei 5.300 mp inchiriati anul trecut in zonele primare, 40% au fost ocupati de banci si magazine de telecomunicatii. Peste 120 de unitati bancare au fost deschise in 2005, 90% dintre acestea pe suprafete cuprinse intre 100 si 200 mp, se arata intr-un studiu Colliers. Bancile au incercat sa acopere toate locatiile orasului, pe cele adiacente si periferice, precum si centrul. Cele mai multe unitati au fost deschise de BRD, ING, BCR, Alpha Bank, OPT Bank si Piraeus Bank. Principalii operatori GSM au realizat citeva tranzactii importante pe piata din Capitala.

Astfel, Vodafone a inchiriat fostul magazin Naf Naf, in timp ce Cosmote a tranzactionat 143 mp aproape de Piata Romana. De asemenea, o parte importanta din magazinul Muzica a fost inchiriata de Orange. Piata spatiilor comerciale a inregistrat cerinte pe toate segmentele sale, chiar daca majoritatea tranzactiilor au fost semnate de banci, farmacii sau magazine de telecomunicatii. Cele mai importante tranzactii din segmentul electrocasnicelor au fost inchirierea a 700 mp in Eroii Revolutiei de catre Flanco, respectiv 1.000 mp de catre Altex la parterul Complexului Bucur Obor. De asemenea, retailerii de cosmetice, incaltaminte, decoratiuni etc. si-au manifestat interesul de a intra pe piata sau de a se extinde cu noi unitati.

Proprietarii profita

Trendul crescator al cererii si potentialul ridicat de dezvoltare a pietei nu si-au gasit corespondent in oferta. In anul 2005, stocul de spatii comerciale a cuprins spatiile situate la parterul cladirilor rezidentiale. Zona comerciala primara din Bucuresti, reprezentata de Magheru-Balcescu-Bratianu si Calea Victoriei, are aproximativ 45.000 mp, din care 5.300 mp au fost tranzactionati in 2005. Cele mai importante spatii comerciale lansate pe piata au fost City Mall, Cora Lujerului si Kaufland. La sfirsitul lui 2005, toate spatiile comerciale din Capitala erau inchiriate. De situatia prezenta nu s-au bucurat decit proprietarii, care au avut posibilitatea sa-si selecteze clientii. Majoritatea tranzactiilor au fost reprezentate de inlocuirea chiriasilor cu altii noi, dispusi sa plateasca mai bine.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.