Centrul istoric al Bucurestiului, padurea Baneasa, Castelul Huniazilor din Hunedoara sau zona muntoasa de la Cheia. Le stim cu totii sau cel putin am auzit de ele. Fara sa vrea si fara sa constientizeze acest lucru, si strainii (americani, francezi, italieni, egipteni) le-au vazut. Chiar chinezii, nigerienii ori locuitorii din Sri Lanka.

Mai mult sau mai putin, surprinzatoarea Romanie se releva tot mai des strainilor in timpul pauzelor publicitare. Aceasta pentru ca, in ultimul timp, in tara noastra s-au filmat o serie de reclame destinate exclusiv altor piete. Este vorba, spre exemplu, despre spoturi la Orange, Vodafone, Coca-Cola, Peugeot, Volvo sau la branduri care nici macar nu exista in Romania (cum e cazul detergentului Sun) si care nu au fost difuzate niciodata pe posturile romanesti de televiziune. Mai mult, in afara de regizor, care este de cele mai multe ori strain, toata echipa care lucreaza la realizarea acestor spoturi, inclusiv actorii, este formata din romani.

Raiul spoturilor ieftine

Specialistii din domeniu estimeaza ca anul trecut, pe seama reclamelor filmate in Romania, au intrat in tara in jur de 20 de milioane de euro (numai costurile de productie, casting, postproductie).

�Romania are preturi de productie mult mai mici decit alte tari, locatii atractive si care pot sugera aproape orice parte a lumii (in orice caz, orice oras din Europa), echipe profesioniste la standarde internationale si � fara gluma � avantajul unui popor simpatic si prietenos�, explica Ada Solomon, producator la casa de productie Hifilm, motivul pentru care tara noastra este una dintre destinatiile preferate ale agentiilor de productie sau cele de publicitate din toata lumea.

Citeste si:

Totodata, un alt atu pe care il are Romania se refera la posibilitatea de �pastrare a secretelor de comunicare ce se afla in spatele conceptelor�, dupa cum sustine Stefan Angheluta, producator la Castel Film si Abis Studio. �Filmind in afara tarii de difuzare, lucrurile nu rasufla absolut deloc�, mai spune acesta.

Concurenta mare intre tari

Anul acesta insa, producatorii estimeaza o reducere a numarului de spoturi realizate de straini in Romania. Aceasta in conditiile in care costurile din Ungaria si din Cehia s-au redus drastic, ca urmare a modificarii legislatiei fiscale la ei in tara.

�Acum doi trei-ani, Cehia era de doua ori mai scumpa decit noi, iar Ungaria de o data si jumatate mai scumpa. Acum diferentele de pret nu mai sint la fel de importante, in conditiile in care ambele tari ofera locatii urbane si un casting mai bun decit noi�, apreciaza Stefan Iacob, Line Producer la Saga Film. Potrivit lui, anul acesta piata ar putea scadea cu pina la 50%, comparativ cu 2005.