Senatul a aprobat, ieri, o propunere legislativa care prevede desfiintarea magazinelor duty-free de la punctele terestre de trecere a frontierei si reinfiintarea acestora in aeroporturile internationale. Prevederea este conforma cu cerintele Uniunii Europene, care arata ca, intr-un mediu in care comertul este liber, duty-free-urile nu-si gasesc rostul. Peste 100 de magazine duty-free sunt deschise in acest moment in Romania si 10 milioane de vizitatori le-au calcat pragul in ultimii ani. La fel de adevarat este faptul ca 80-90% din piata neagra a tutunului provine din duty-free

Senatul a aprobat, ieri, o propunere legislativa care prevede desfiintarea magazinelor duty-free de la punctele terestre de trecere a frontierei si reinfiintarea acestora in aeroporturile internationale, prevedere conforma cu cerintele Uniunii Europene.

Actul normativ arata ca marfurile in regim duty-free, scutite de taxe vamale, mai pot fi comercializate doar la bordul aeronavelor care efectueaza curse in trafic extern de pasageri, in exclusivitate pentru persoanele care calatoresc avand o destinatie internationala, precum si in punctele de trecere a frontierei de stat navale. Propunerea, initiata de parlamentarii Marius Marinescu (PD) si Nicolae Popa (PNL), modifica Ordonanta de Urgenta 104/2002 privind regimul vamal al marfurilor comercializate in regim duty-free, aprobata prin Legea 132/2003. Comisia de Finante- Banci din Senat a adoptat in unanimitate propunerea legislativa, iar plenul Senatului a acordat 56 de voturi "pentru", 7 voturi "impotriva" si 5 abtineri, informeaza Mediafax.

Guvernul vrea abolirea dupa aderare

Potrivit legii aprobate de Senat, taxa pentru fiecare an de functionare a magazinelor a fost modificata de la 10.000 de dolari la 10.000 de euro. De asemenea, propunerea legislativa nu face referire la magazinele duty-free destinate personalului diplomatic, de unde rezulta ca acestea nu vor mai fi autorizate sa functioneze. Insa, proiectul nu prevede un termen de intrare in vigoare a legii, care trebuie insa sa fie dezbatuta si in Camera Deputatilor.

Dupa aprobare, in termen de o luna de zile de la publicarea legii in Monitorul Oficial, Ministerul Finantelor Publice va modifica normele de organizare, functionare si control vamal al activitatii de comercializare a marfurilor in regim duty-free, conform legii. Potrivit raportului Comisiei de Buget-Finante, Guvernul nu sustine adoptarea propunerii legislative deoarece aceasta ar trebui sa tina cont de prevederile directivei europene referitoare la eliminarea, incepand cu data aderarii si nu inainte, a comertului de tip duty-free pentru calatorii intra-comunitare in aeroporturile si porturile internationale.

Du-te vino prin Parlament

Executivul a interzis, prin Ordonanta 104 din toamna anului 2002, magazinele duty-free pentru a se conforma legislatiei Uniunii Europene. Insa, Ministerul Finantelor a elaborat, in luna martie a acestui an, un alt proiect, care prevedea posibilitatea reintroducerii lor. Proiectul elaborat de Ministerul Finantelor in luna martie a acestui an prevedea, pe langa reinfiintarea magazinelor duty-free din aeroporturile internationale care ar putea comercializa din nou marfuri in regim duty-free, desfiintarea unitatilor situate in punctele terestre si navale de trecere a frontierei.

De asemenea, deservirea ambasadelor si a
persoanelor fizice cu statut diplomatic in regim duty-free urma sa fie permisa printr-o singura locatie, amplasata in Bucuresti. "Propunerea de intrare in vigoare a proiectului de lege (n.r.- cel adoptat de Ministerul Finantelor in martie 2006) este data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, intrucat o serie de reglementari sunt transpuse sau sunt in curs de transpunere in legislatia nationala, arata Ministerul Finantelor.

Referitor la pozitia Guvernului, raportul Comisiei de Buget-Finante arata ca normele comunitare impun o cat mai rapida transare a problemei: "Pentru alinierea Romaniei la practicile comunitare in domeniu se impune restrangerea activitatilor de comercializare a marfurilor in regim duty-free numai la nivelul magazinelor care functioneaza in acest scop in aeroporturile deschise pentru traficul extern de pasageri", se mentioneaza in raport.

Cu taxe, in UE

Cu toate acestea, in Uniune filosofia este clara: vanzarile supuse acestui regim distorsioneaza competitia si incurajeaza consumul unor produse care contravin politicilor atat la nivel comunitar, cat si la nivelul fiecarui stat membru. De aceea, intr-un mediu in care comertul este liber, duty-free-urile nu-si gasesc rostul. Ca membra a Uniunii Europene, Romania va trebui sa se conformeze regulilor care guverneaza piata unica. In UE s-a renuntat la vanzarile in regim duty-free pentru calatoriile intracomunitare inca din 1999.

Altfel spus, persoanele care incep calatoria intr-un stat UE si o incheie intr-alt stat membru al Uniunii nu mai pot achizitiona bunuri fara a plati taxe vamale sau TVA pentru acestea. Daca ies, in schimb, in afara Uniunii se pot bucura de avantajul de a cumpara la pret redus. Magazinele din aeroporturile cu deschidere internationala disting, pe baza biletului de avion, intre pasagerii care calatoresc in interiorul UE sau in afara ei.

Inchiderea acestui tip de magazine este cu atat mai necesara cu cat contrafacerile si contrabanda, in special cu tutun, reprezinta una dintre cele mai alarmante probleme cu care se confrunta autoritatile vamale, in conditiile in care cam 80-90% din tutunul de pe piata neagra provine din duty-free-uri.

Inghesuiala pentru duty-free

- 100 de magazine duty-free sunt deschise in acest moment in Romania;
- 2.500 de angajati lucreaza in acest tip de magazine;
- 10 milioane de vizitatori au calcat in ultimii 10 ani pragul unui duty-free;
- 25 de puncte vamale


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.