Destul de aglomerata si din ce in ce mai competitiva, piata hirtiei igienice din Romania a atins anul trecut aproximativ 62 de milioane RON (in jur de 17.600.000 de euro), comercializindu-se peste 152 de milioane de suluri, conform unui studiu ACNielsen (studiul nu include si vinzarile din piete). Profiturile nu sint extraordinare, dar acest lucru se poate compensa cu siguranta afacerii. Mai mult, pentru ca nu tot romanul foloseste, exista destul loc de crestere.

Important este ca actorii de profil sa se plieze pe cel al consumatorului roman, care vrea subtire, colorat si ieftin. "Pentru producator profitul este destul de mic, de 8-10%. Si nici sa cresc pretul nu pot, pentru ca sint o groaza de producatori care ma pot duce in faliment. Comerciantii fac insa profituri mult mai mari", sustine Marcel Botez , presedintele Vrancart Adjud, unul dintre principalii producatori de hirtie igienica din tara. Acesta sustina insa ca potentialul de crestere este destul de important. "In jur de 30% dintre romani nu consuma hirtie igienica", explica acesta.

In momentul de fata, piata este concentrata in mina a sapte producatori importanti. Dintre acestia, primele cinci companii - Comceh Calarasi, Monte Bianco Tirgoviste, Family Paper Bucuresti si Vrancart Adjud - detin 55,7% din piata din punctul de vedere al volumelor vindute. Dupa valoarea produselor vindute, cei cinci detin o cota de piata de 45,7%.

In ceea ce priveste topul celor mai cautate marci de hirtie igienica, studiul ACNielsen releva faptul ca cele mai cumparate branduri sint Comceh, Rovy, Fiori, Letea si Vrancart. Acestea detin impreuna 48,5% in volum si 47% in valoare. Zewa se afla pe pozitia sase atit in valoare, cit si in volum. Producatorii sustin insa ca mare parte dintre romani nu se orienteaza dupa marca produsului, ci dupa pret.

Citeste si:

Simpla, dar roz

Pentru ca vor sa fie pe gustul tuturor, producatorii ofera o gama foarte variata de sortimente. Numai sa se cumpere. Pe rafturile magazinelor gasim astfel hirtie igienica intr-un strat sau in mai multe straturi, colorata sau alba, decorata sau nedecorata. Nici simtul olfactiv nu a fost ignorat, astfel ca cei care sint dispusi sa scoata mai multi bani din buzunar isi pot achizitiona pina si hirtie igienica parfumata. Indiferent cit de multe variante ar exista, statisticile indica insa faptul ca romanul are gusturi simple. Sau nu se indura sa cheltuiasca prea multi bani pe hirtie de toaleta. Mai precis, cel mai mult se cumpara hirtia nedecorata, neparfumata si intr-un singur strat.

Singura extravaganta pe care si-o permit totusi consumatorii romani este culoarea, rozul fiind la mare cautare. Romanii se deosebesc astfel de ceilalti europeni. Potrivit unui sudiu SCA Hygiene, realizat in Marea Britanie, in majoritatea statelor de pe batrinul continent cea mai utilizata hirtie este cea alba. In topul preferintelor europenilor urmeaza culorile roz si piersica.

Anul trecut s-au vindut peste 87,5 milioane de suluri de hirtie colorata, fata de numai aproximativ 65 de milioane de suluri albe. Altfel spus, aproximativ una din doua suluri de hirtie cumparata este colorata, cu un singur strat. De asemenea, sase din cinci suluri nu au model, iar trei din cinci sint neparfumate.