Piata apelor minerale imbuteliate din Romania a crescut din 1994 pana in 2004 de sase ori, adica de la 194.000 litri pana la peste un milion de litri.

In prezent, aproximativ 90 de firme detin licente de imbuteliere de la ANRM. Cei mai importanti jucatori de pe piata apelor minerale sunt Romaqua Group - Borsec, Bibco - Biborteni, European Drinks - Izvorul Minunilor, Coca-Cola HBC - Dorna, Perla Harghitei, Carpatina, Zizin, Herculane, Bucovina, Tusnad, care au investit in acest domeniu peste 500 milioane dolari si au vandut in 2005 circa 260 de milioane de litri de apa minerala, scrie Rompres.

O caracteristica a pietei este ca se consuma cu preponderenta apa minerala carbonatata, respectiv 70 la suta din consumul total de apa minerala. Astfel, preferintele sunt cu totul altele decat in Statele Unite sau in unele tari ale Europei Occidentale, unde peste 90 la suta din consumul total este cel de apa minerala necarbonatata.

Consumul de bauturi "acidulate" este specific romanilor, iar piata acestor ape minerale este cu mult peste cea din SUA si pentru ca in Romania mai exista "spritul", in timp ce alte tari au cam renuntat la combinatia apa-vin. Cu toate acestea, insa, in Romania consumul de apa minerala imbuteliata, carbonatata sau necarbonatata, este inca redus, doar 7 la suta din nevoia de lichide a unui roman pe an fiind "stinsa" cu apa, restul de 93 la suta fiind reprezentat de alte lichide (bere, vin, lapte, lichide colorate). O explicatie ar fi faptul ca putini romani stiu care este deosebirea intre apa de masa, de izvor sau apa minerala, multi preferand apa de la robinet, in timp ce in tarile UE exista o adevarata cultura a consumului de apa minerala.

In prezent, pe piata interna a apelor minerale activeaza mai multi producatori, printre care Romaqua Group - Borsec, European Drinks, Dorna Apemin si Perla Harghitei si Bibco (Biborteni), care impreuna acopera 70 la suta din productia de apa minerala din Romania. si pentru ca potentialul acestei piete este in crestere, investitorii din acest domeniu nu intarzie sa apara.

Potrivit unui studiu realizat in 2004 de Institutul de Consultanta Canadian, piata bauturilor racoritoare din Romania este impartita in cateva categorii, respectiv apa imbuteliata, care detine 50 la suta din volumul pietei, apoi bauturile racoritoare carbonatate, cu 42 la suta din piata, bauturile necarbonatate, cu 7 la suta din volumul pietei, precum si new age drinks (bauturile tonifiante), cu 1 la suta.

In total, piata bauturilor racoritoare ajunge la un volum anual de 2,1 miliarde de litri vanduti. in prezent, apa minerala este distribuita in proportie de peste 90 la suta pe piata interna, exportul fiind, practic, nesemnificativ din cauza cheltuielilor mari de transport. Si mai nesemnificativ este importul, deoarece este solicitat doar de marile restaurante si hoteluri, dovada lipsa datelor referitoare la acest segment.

Peste o treime din apele minerale ale Europei se gasesc in Romania. Reci sau fierbinti, radioactive (benefic!), sau nu, carbogazoase sau "plate", ele erau cunoscute inca din antichitate, cum este cazul Bailor Herculane, care a implinit aproape 2.000 de ani de la prima atestare documentara. Circa 160 de statiuni balneare - unele de talie europeana, altele de interes local - reprezinta tot atatea posibilitati de a trata afectiuni suparatoare si dificile.

De altfel, Organizatia Mondiala a Turismului, care a efectuat recent un studiu privind potentialul turistic al Romaniei, aprecia ca turismul de sanatate poate constitui o categorie demna de atentia investitorilor: "Omul modern se preocupa acum de sanatate. Dezvoltarea turismului de sanatate ar putea constitui o investitie buna".

Cu toate acestea, domeniul nu s-a bucurat inca de o atentie deosebita. in datele studiului se arata ca din numarul mare de locatii termale doar doua au fost modernizate si aduse la standarde internationale.

In acelasi timp, insa, comercializarea apelor minerale a avut un curs ascendent si a devenit mai profitabila dupa ce marii producatori, Coca-Cola sau Pepsi, au luat afacerea de la imbutelierea de la sursa si pana la desfacerea pe piata. In 2004, productia a fost de 950 milioane litri, obiectivul pentru 2005 fiind depasirea unui miliard de litri.

Apele minerale sunt apele ce au un continut variabil de saruri, gaze, substante minerale, elemente radioactive, care le confera proprietati terapeutice. in trecut, denumirea de apa minerala se atribuia tuturor apelor subterane sau superficiale care puteau fi utilizate in scopuri terapeutice.

In ultimii ani, apelor minerale destinate scopurilor terapeutice li s-a dat denumirea de ape curative. Ele sunt sarate-iodurate-bromurate, sarate-sufluroase si izvoare de cura interna cu apa slaba mineralizata sulfuroasa, bicarbonata, sulfatata, calcinata sodica, magneziana. Apele doro-sodice iodurate bromurate cu degajari de gaze (hidrocarburi usoare printre care predomina metanul) sunt ape de adancime cu concentratie mare, exploatate prin sonde.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.