Miercuri, 24 mai: TVR anunta difuzarea, in direct pe pagina de Internet a institutiei, a meciului Romania-Uruguay, din SUA. Duminica, 21 mai: acelasi post anunta o urcare vertiginoasa in topul celor mai accesate site-uri de informare, multumita unui alt webcast, al Eurovision 2006. Marti, 16 mai: Hotnews.ro inregistreaza un salt spectaculos al traficului, multumita transmisiei in direct a dezbaterilor din Parlamentul European pe tema raportului CE privind Romania.

In ultima vreme, numarul transmisiilor live pe paginile online romanesti a sporit spectaculos si ca numar, si ca relevanta. Mai toate paginile de Internet ale posturilor sau emisiunilor de televiziune ofera asa ceva, chit ca foarte rar, pana acum, asemenea webcasturi au loc in direct. Pentru specialisti, este un fenomen normal, in pas cu procesul tot mai rapid prin care trece aceasta zona media din Romania, proces manifestat prin explozia de webloguri (jurnale online – cu miile in Romania), prin adaptarea la feed-uri RSS (fluxuri de sumarizare a continutului, transmise utilizatorilor unui site prin diverse mijloace) sau la alte formate. Acelasi proces poate fi urmarit si in evolutia rapida a publicitatii online, care a iscat recent, la randul sau, numeroase controverse in presa.

Insa, dincolo de cantitate, se pune problema calitatii in felul cum noile tehnologii sunt aplicate in zona „Internetului romanesc". Calitate care sa le permita supravietuirea economica. Din acest punct de vedere, in absenta unor studii specifice, specialistii in domeniu au pareri impartite: ferindu-se pe cat se poate de cifre, ei manifesta fie un scepticism dezarmant, fie o incredere precauta in eficienta economica a modului cum noile tehnici si formate sunt aplicate in Romania.

Capricii trecatoare

Potrivit lui Calin Rotarus, Online Sales Director la ArboMedia, multe din cele ce se petrec in prezent in spatiul online din Romania tin mai degraba de moda decat de tendinte reale si relevante. „Ca orice alt domeniu, «Netul romanesc» este supus capriciilor trecatoare, cum ar fi in acest moment blogurile, podcastul sau alte minunatii, care pot fi implementate doar pe Internet si ne dau o imagine despre cat de dinamic este acest mediu. Dar, dupa parerea mea, nu se vor impune", spune Rotarus.

La randul sau, directorul Imedia, Val Voicu, afirma ca „blogurile romanesti au cu siguranta un puternic iz balcanic: in ideea «chiar daca nu ma pricep, imi dau cu parerea», mii de romani au devenit «diaristi». La nivel de comunicare acest lucru creeaza confuzie."

Scepticismul lor este explicat de diferentele dintre ceea ce se intampla in Romania si, respectiv, in Occident, cand vine vorba in general despre accesul populatiei la noile tehnologii. Astfel, daca in unele tari occidentale numarul utilizatorilor de iPod creste exponential, in Romania numarul de posesori de astfel de aparate este inca simbolic. Iar daca in alte tari exista bloguri cu adresabilitate internationala si cu milioane de cititori, atragand o cantitate considerabila de publicitate, in Romania, potrivit paginii de monitorizare Trafic.ro, pe primul loc la capitolul „bloguri" se afla un portal cu sute de astfel de pagini, Jurnale.ro, care in total abia reusesc sa depaseasca 1.000 de utilizatori pe zi. Iar cel mai citit blog independent, www.vivi.ro, abia reuseste sa adune cateva sute de cititori zilnic.

Ca atare, ramane de vazut in ce masura vor deveni rentabile economic asemenea artificii. „Evolutiile inzestrarii populatiei cu iPod-uri, palmuri, telefoane mobile ce beneficiaza de conexiuni de date generoase si alte gadgeturi vor imprima tendintele durabile in aceasta industrie, iar noi ne pregatim pentru acest moment", spune Rotarus.

In primul rand, probleme de fond, nu de forma

Oarecum precaut este si reprezentantul netBridge, Ionut Oprea, potrivit caruia totul depinde de ce se va intampla in zona online si mai putin de ceea ce exista in prezent. Mai precis, „de reusita companiilor online de a integra noile tendinte tehnologice.... Oricum, ceea ce trebuie subliniat este ca noile tehnologii nu vor avea niciodata efecte de crestere decat daca nu vor fi folosite pentru a imbunatati sau pentru a simplifica radical un serviciu. Pe de alta parte, in unele cazuri cum ar fi webcastul, aceasta capacitate tine de infrastructura retelei de Internet din Romania", spune Oprea.

Citeste si:

Potrivit acestuia, pe piata romaneasca exista in prezent numeroase probleme. „De mult timp, exista chiar, in unele dintre companiile cu activitate pe Internet, tendinta de a copia excesiv atat facilitati, cat si continut, chiar si elemente de design de la site-uri similare din Vest. Si aceasta tendinta nu e atat condamnabila, cat, uneori, chiar daunatoare, pentru ca aceste site-uri la indigo, desi par sa aiba un succes relativ, pierd o mare parte din utilizatorii pe care i-ar fi putut atrage cu un continut sau cu facilitati dedicate", spune Oprea.

Un optimism mai pronuntat vine, in schimb, de la ultimii veniti pe aceasta piata, SMZ. Potrivit Eveline Fabritius, director general la Splendid Media Interactive, spune ca noile tehnologii, precum webcastul, pot deveni „instrumente deosebit de importante pentru o parte din clientii" companiei. Dar si ea admite ca „putem dezvolta tehnologii noi, dar trebuie sa avem siguranta ca acest lucru este eficient".

Continutul face bani

„Valoarea unui site de informare sta in calitatea continutului editorial si profilul demografic al audientei, nu in forma sub care se prezinta", precizeaza Rotarus, potrivit caruia „noile tehnologii vor produce nevoia de formate specifice, care se vor adresa unor targeturi specifice, dar deocamdata nu putem vorbi de acest lucru, ca fenomen, in Romania".
Pe acelasi aspect insista si Oprea, care arata ca „noile tehnologii de prezentare a informatiei nu au influentat niciodata in mod direct veniturile din publicitate. Acestea se bazeaza pe cantitatea si calitatea audientei unui site". „Rapiditatea si relevanta vor fi intotdeauna principiile de baza ale Internetului, toate celelalte, personalizarea, diversitatea, catalogarea informatiei, toate servesc acestor doua scopuri", arata el. Iar potrivit lui Val Voicu, „la site-urile de content, esential este continutul. Desigur ca formatul in care se prezinta aceasta informatie este important, insa primeaza continutul".

Din nou, Eveline Fabritius pune problema altfel: „Un site «magnetic» trebuie sa ofere valoare indivizilor care formeaza comunitatea, in asa fel incat acestia sa-si doreasca sa permita acces in interiorul comunitatii prietenilor, familiei, colegilor de la birou, partenerilor de business, cu scopul clar de a adauga un plus de valoare comunicarii".

Evenimente-puseu

In aceeasi linie se incadreaza si noile tehnici publicitare dedicate zonei online, a carei diversitate este adaptata cu un succes deosebit, la nivel cantitativ, si pe „Internetul romanesc", dar cu un succes calitativ ce lasa inca de dorit, intr-o vreme in care toata lumea se plange de intruziunea publicitatii online si cand tehnici publicitare mai subtile, precum publicitatea contextuala, sunt abia la inceput.

Una dintre principalele probleme ale noilor formate media, in zona online romaneasca, este ca acestea se manifesta inca in puseuri – pe un site apare un webcast, spre exemplu, dupa care trec saptamani pana la urmatorul. Acest lucru ridica probleme serioase, pe care paginile romanesti nu par sa le fi rezolvat inca: cum pastrezi audienta crescuta brusc si cum o rentabilizezi economic.

Luand exemplul unui site care nu-si pune, deocamdata, problema publicitatii – TVR.ro – s-a remarcat recent cresterea brusca a audientei in perioada Eurovisionului, cand a intrat de pe locul 14 pe locul 10 in clasamentul celor mai vizitate pagini media, conform Trafic.ro. In doar cateva zile, pagina coborase deja pe locul 15, iar audienta se afla in continua scadere (pierderi de circa 50.000 de vizitatori intr-o saptamana, numar egal cu cresterea din saptamana ce a precedat Eurovisionul).