Revolutia pornita de Apple prin magazinul sau online de muzica digitala iTunes si prin unitatile iPod se transfera si in industria filmului. Salile de cinema au suferit un prim soc in momentul aparitiei DVD-playerelor iar acum se prefigureaza un al doilea: magazinele online de filme

De ce sa mergi la cinema cand poti sta confortabil in fotoliul de acasa si sa vizionezi un film in premiera? Marile case producatoare de filme au inteles repede acest model si au inceput sa vanda filmele si pe Internet. Disney este doar ultimul mare jucator pe piata care a intrat in hora vanzarilor online.

Gigantii industriei producatoare de filme, Universal Pictures, Sony Pictures Entertainment, Warner Bros., Metro-Goldwyn-Mayer si Paramount Pictures, au format un consortiu pentru a isi vinde mai bine productiile pe Interent. Cei cinci jucatori ofera un serviciu gazduit de Movielink, un magazin online de filme, prin care utilizatorii de Internet pot sa cumpere o productie TV din cele peste 1700 de titluri oferite, atat de arhiva cat si o premiera. Utilizatorii pot sa inchirieze un film pentru o zi la pretul de doi dolari, sau sa il cumpere pentru o suma ce porneste de la noua dolari in SUA.

Desi unii analisti spun ca acest segment inca nu este profitabil, decizia unui alt mare jucator de a intra pe piata vine sa intareasca ideea ca magazinele online de productii TV reprezinta o investitie de viitor. Casa de animatie Walt Disney a anuntat ca incepand cu luna aceasta va comercializa unele din productiile sale pe Internet, prin intemediul magazinului online CinemaNow, potrivit BBCNews. Oficialii Disney au declarat ca noua facilitate va oferi utilizatorilor mai multa flexibilitate, acestia avand acum posibilitatea de a viziona productiile preferate si din comfortul caminului propriu.

Primul film va fi drama 'Glory Road', o premiera care va fi lansata pe sase iunie, atat pe suport DVD cat si online. Oficialii Disney promit ca utilizatorii vor avea in scurt timp o varietate de titluri, productii mai vechi cat si in premiera, costul achizitionarii fiind de 20 de dolari pentru un titlu in premiera, respectiv 10 dolari pentru o productie mai veche.

Este oare viitorul atat de sigur?

Viata in industrie nu este insa atat de usoara pe cat pare. Magazinul Movielink, cel mai mare jucator pe piata, a fost scos la vanzare de studioul care il detinea, din cauza ratei slabe de profitabilitate, dar nu s-a gasit un cumparator. In opinia unor analisti, magazinele online de filme nu vor ajunge la gradul de dezvoltare al celor de muzica digitala, si aceasta in principal din cauza masurilor draconice impuse de casele producatoare care nu permit copierea productiilor dupa descare pe suport DVD. Astfel, utilizatorii sunt fortati sa urmareasca filmul pe un PC sau pe suport mobil (un Ipod cu memorie mai mare), indepartandu-i astfel pe utilizatori de magazinele online. Disney a luat aceeasi decizie ca si Movielink si astfel filmele cumparate de pe CinemaNow nu vor putea fi copiate pe DVD, casa de animatie temandu-se ca si ceilalti jucatori de piraterie.

Alte segmente ale magazinelor online care vand continut video sunt mult mai profitabile. Astfel, dupa ce Google a lansat serviciul Google Video, Yahoo a anuntat de curand ca si-a imbunatatit propriul sau serviciu, oferind ca si Google o varietate de clipuri muzicale sau editii ale celor mai populare show-uri TV. Google a plusat oferind trailere din filmele ale caror premiere urmeaza sa apara in curand, iar iTunes ofera deja de foarte mult timp cea mai variata gama de titluri in ceea ce inseamna continut video. Ultimul venit pe piata este reprezentat de YouTube care a muscat serios din cota Yahoo printr-o facilitatea oferita utilizatorilor sai si anume posibilitatea de a incarca orice filmulet propriu, creandu-se astfel o comunitate online asemanatoare blog-erilor.

Intre timp magazinele online precum Movielink si CinemaNow incearca sa atinga succesul inregistrat de magazinele care vand muzica in format digital. Ramane de vazut daca acest fapt se va intampla, dar in mod sigur salile de cinema au mai pierdut cativa clienti in urma intrarii pe acest segment de piata a marilor jucatori reprezentati de casele de productie TV.


Despre autor:

Wall-Street

Sursa: Wall-Street


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.