Desi este foarte scumpa, televiziunea ramine principalul mijloc de comunicare al marilor producatori de bere din Romania. Imaginea ajunge cam peste tot si nu necesita un grad prea ridicat de cunoastere. in schimb, internetul, care presupune mai multe abi-litati ale consumatorilor, ramine un mijloc de comunicare abia descoperit.

O alaturare paguboasa

In pauza publicitara, un tip ginditor, pe nume Karl, director la o fabrica de bere din Germania, dupa cum se recomanda, descopera reteta succesului: sa vinda Lowenbrau in sticla de plastic, in Romania.
in reclama imediat urmatoare, mai multe persoane se joaca cu cutii de bere, mesajul transmis fiind cit se poate de simplu: "Mai sigura si mai usoara, berea la cutie este mai de gasca".

In acest context, al alaturarii reclamei la Lowenbrau cu o reclama pentru promovarea cutiilor de bere, ce se alege din mesajul genialului ginditor Karl? incercati sa ghiciti, ca nu aveti nimic de pierdut... Paradoxala situatie este cit se poate de exemplificativa pentru modul de comunicare ales de producatorii de bere din Romania.

URBB: 9 pentru eficienta

"Ca repartizare in procente, televiziunea 'inghite>> aproximativ 90% din bugetul de media, radio - 4%, outdoor - 2 %, Internetul 1% si presa 3%", spune Catalin Ignat, director de marketing URBB, care produce, sub licenta, Carlsberg, Tuborg si Skol. Compania detine doua site-uri permanente, www.skolbeer.ro si www.tuborg.ro, precum si alte doua sezoniere, dedicate Tuborg Christmas Brew si Carlsberg. "Toate aceste site-uri ne ajuta sa fim mai aproape de consumatori, sa informam permanent asupra noutatilor aduse produselor si serviciilor noastre, sa primim feed-back pentru a le intelege asteptarile si a le indeplini dorintele. Au existat si campanii desfasurate exclusiv pe Internet", mai spune Catalin Ignat. in privinta eficientei comunicarii prin internet, oficialii URBB o noteaza cu nota 9, dintr-un maxim de 10, in special in cazul in care aceasta are ca tinta un public cu virsta cuprinsa intre 18 si 25 de ani.

Ursus Breweries: zero imaginatie

Citeste si:

Pentru Ursus Breweries, filiala numarului doi mondial SABMiller, comunicarea on-line nu este foarte importanta. "Internetul reprezinta o pondere foarte mica in comunicarea brand-urilor din portofoliul nostru, de sub 1%", spune Andra Samson, corporate affaires manager Ursus Breweries. Ca urmare, cea mai mare parte a comunicarii se realizeaza prin intermediul televiziunii, asociata si urmata de comunicarea la punctul de vinzare. Cit despre eficienta comunicarii on-line nici nu poate fi vorba.

"Luind in considerare faptul ca Ursus Breweries nu comunica in principal prin intermediul Internetului nu am efectuat nicio evaluarea asupra eficientei lui, care oricum credem ca ar fi foarte mica", mai spune Andra Samson. Dar, comunicarea prin Internet are marele avantaj de a putea oferi un feed-back mult mai rapid si mai precis decit televiziunea, amanunt nesemnificativ, insa, pentru cei de la Ursus.
Asa se face ca despre www.ursus.ro se poate spune ca este simplu, rosu si, mai ales, foarte plictisitor, lasind impresia ca a fost facut doar ca sa fie. Iar dupa ce vizitezi site-ul, mai ca intelegi de ce SABMiller nu are de gind sa transforme Ursus nici macar intr-o marca regionala.

Interbrew: distractie la pisoar

In ceea ce priveste Interbrew, nu se stie la ce canale de comunicare apeleaza, avind in vedere totala "liniste" pe care o comunica. Din punctul de vedere al comunicarii prin Internet, Interbrew Romania are, la fel ca si cei de la Ursus, un singur site: www.bergenbier.ro, desi, de exemplu, numai Stella Artois detine, prin alte tari, chiar si doua site-uri. in schimb, site-ul Bergenbier propune vizitatorilor sai, la sectiunea Distractie, un umor cel putin bizar: "Codul nescris al mersului la pisoar", din care afli cit de barbat esti in functie de ce pisoar iti alegi… si, totusi, de ce a ales Interbrew pentru distractia Bergenbier, o marca a carei culoare este galbenul, mersul la pisoar?

Brau Union: inflatie virtuala

Despre cei de la Brau Union se poate spune ca sint obsedati. De comunicare, bineinteles, avind in prezent ca nu mai putin de cinci site-uri, unul de corporate, trei de marci, pentru Heineken, Ciuc si Golden Brau, si unul pentru promotii. "in ultimii ani, numarul utilizatorilor de Internet a crescut semnificativ in Romania, ajungind la aproximativ 3 milioane. Mai mult, cei care reprezinta publicul companiei nostre sint in cea mai mare parte si utilizatori de Internet. Internetul este, si in Romania, folosit atit ca sursa de informatii, cit si ca modalitate de a te distra. Daca avem in vedere traficul inregistrat pe site-urile noastre, feed-back-ul primit de la vizitatori, putem spune ca ne-am atins obiectivele de comunicare", explica Edwin Botterman, presedinte Brau Union. Cu toate acestea, si in cazul Brau Union televiziunea are cea mai mare pondere in bugetul de publicitate.