Una dintre solutiile optime pentru un IMM care vrea sa raspunda cerintelor de pe piata se refera la comunicare. Totul trebuie facut insa tinind cont de caracteristicile pietei de profil. "Esentiala mi se pare comunicarea constanta, inclusiv personala cu un grup-tinta atent determinat. Recomand sa analizeze cu atentie care este piata produselor sale, sa o segmenteze si sa o abordeze pe trei directii: contact direct al persoanei cu care se identifica firma cu segmentul considerat cel mai important, marketing direct catre segmentul ramas si, inainte de toate, o minima strategie de brand si comunicare la care poate fi ajutat - dezvoltind cu costuri relativ reduse un minim de masuri - de o companie de branding si design", este de parere Bogdan Branzas, general manager Branzas Designeri si Consultanti. Totodata, specialistii considera ca un minim de materiale de comunicare, precum si prezenta la tirguri poate oferi un plus de identitate vizuala produselor respective. Conceptul creativ pentru realizarea unor brosuri si organizarea unor standuri in cadrul unor expozitii poate costa in jur de 5.000 de euro.

Evenimentele - ieftine, dar riscante

Primele profituri pot insemna pentru un IMM si adoptarea unei alte formule de publicitate. Este vorba de activitatile de guerilla care presupun costuri reduse, multa creativitate, dar si riscuri destul de mari. Plimbari gratuite cu balonul sau cascadorii cu autoturismul, iata doar citeva exemple de evenimente care pot atrage interesul publicului, care poate deveni astfel familiar cu produsele pentru care se doreste promovarea. "Se incepe de obicei cu activitati la locul de vinzare, activitati de guerilla, apoi radio, panotaj, presa si in final TV", sustine Dan Petre, lector universitar si managing partner la D&D Research.

Citeste si:

Activitatile de guerilla se refera la acele evenimente mediatice sau de interes pentru anumite grupuri care sint preluate de obicei de canalele de comunicare in masa. "Activitatile de guerilla necesita investitiile cele mai mici in bani, dar cele mai mari in creativitate si inteligenta. Se caracte-rizeaza prin diferenta foarte mare dintre ce se investeste si awareness-ul (gradul de recunoastere al produsului) obtinut. Sint insa riscante si doar anumite tipuri de branduri suporta astfel de activitati", explica Dan Petre. Costurile pentru punerea in practica a unui astfel de eveniment pot varia intre zero lei si citeva mii de euro, in functie de echipamentele necesare.

Efectele comunicarii: nespectaculoase, dar esentiale

Comunicarea intreprinzatorilor cu publicul-tinta, in conditiile unui buget restrins nu are rezultate spectaculoase. Totusi, are o importanta decisiva cind este vorba de a rezista sau nu pe o piata concurentiala. "Prima perioada de timp va fi de crestere a unei mase critice de persoane informate asupra produselor companiei dublata de contactul direct si continuu, care va conduce la un moment dat la dorinta de a incerca. Vor aparea comenzi mici, inconstante, dar tot mai dese", apreciaza Branzas.