Astfel, indienii lasa deschise toate caile pentru preluarea producatorului de tractoare din Brasov, in pofida suspendarii negocierilor cu autoritatile romane, pe fondul neintelegerilor referitoare la stergerea unor datorii de peste 180 de milioane de euro acumulate de uzina din Brasov. Stergerea datoriilor, se arata in comunicat, urma sa fie realizata sub forma unui ajutor de stat, operatiune care necesita acordul Consiliului Concurentei din Romania si a Comisiei Europene, aprobare pe care reprezentantii companiei considera ca nu o vor primi pentru ca nu detin suficiente garantii.

Cu toate acestea, compania se arata in continuare interesata de viitoare propuneri venite din partea Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului, sustin reprezentantii unuia dintre principalii producatori de tractoare la nivel mondial. Prin preluarea Tractorul, indienii de la Mahindra intentioneaza sa devina, in urmatorii cinci ani, lideri pe acest segment al industriei.

Investitorul refuza o companie nefunctionala

AVAS a anuntat, la sfarsitul saptamanii trecute, suspendarea negocierilor pentru preluarea Tractorul, aratand ca principalul motiv al impasului inregistrat in negocieri a vizat modalitatea in care urma sa fie acordat ajutorul de stat.

Declaratiile alarmiste ale unor lideri politici, precum si cele ale reprezentantilor sindicatului, care au aparut pe parcursul negocierilor, s-au adaugat acestui motiv obiectiv. Un al treilea factor care a afectat negocierile a fost determinat de presiunile exercitate de companiile de utilitati, ceea ce ar fi condus la intreruperea activitatii societatii. Negocierile cu Mahindra&Mahindra pentru privatizarea Tractorul au fost initiate in octombrie 2005, valabilitatea ofertei statului privind vanzarea pachetului majoritar de actiuni urmand, potrivit legislatiei, sa expire la 31 mai.

Cu toate acestea, investitorii isi mentin interesul in preluarea producatorului roman de tractoare. Discutiile intre cele doua parti vor continua, cu scopul de a identifica noi mecanisme care sa nu mai fie atacate pe motive de practici neconcurentiale, se mai arata in comunicatul de presa transmis de companie Bursei din Bombay. De fapt, unul dintre managerii companiei, Arun Nanda, si-a anuntat deja intentia de a veni la Bucuresti pentru o noua runda de negocieri cu autoritatea de privatizare.

Efecte secundare

La polul opus, liderul sindical al muncitorilor de la uzina brasoveana, Gheorghe Apostu, s-a aratat nedumerit de anuntul AVAS privind suspendarea negocierilor cu firma indiana Mahindra pentru privatizarea uzinei de tractoare si il acuza pe presedintele AVAS, Razvan Orasanu, de esecul negocierilor. AVAS atragea atentia, in urma cu doua saptamani asupra efectelor negative pe care suspendarea privatizarii le-ar putea avea.

Citeste si:

Astfel, in cazul in care investitorii indieni s-ar retrage, "Tractorul isi va derula programul de restructurare si de restrangere a activitatii de productie in 5 sau 6 hale. Halele dezafectate vor putea fi vandute sau inchiriate, pentru ca banii obtinuti sa fie folositi pentru plata datoriilor si desfasurarea activitatii", spun oficialii AVAS. Institutia precizeaza ca, dupa aplicarea programului de restructurare si plata datoriilor, firma ar putea fi scoasa din nou la privatizare, in cazul in care situatia financiara a producatorului de tractoare va fi imbunatatita.

Profit de 1,46 miliarde de euro pentru Mahindra

Tractorul este una dintre putinele societati mari ramase inca in portofoliul statului, alaturi de o alta companie din Brasov, Rulmentul, si de Electroputere Craiova. Mahindra&Mahindra este unul dintre cei mai importanti producatori de tractoare din lume si lider pe piata din India.

Compania are o gama larga de activitati si produce atat tractoare, cat si automobile, urmand sa realizeze in India, in parteneriat cu grupul Renault, modelul Logan. Compania si-a facut publice, ieri, rezultatele financiare, transmise Bursei din Bombay. Astfel, Mahindra a inregistrat in ultimul trimestru al anului financiar martie 2005 - martie 2006 un profit net de 550 milioane de euro, cu 53% mai mult decat profitul inregistrat in aceeasi perioada a anului financiar precedent.

Astfel, cifra de afaceri a crescut cu 16% fata de anul fiscal precedent, ajungand la 394 miliarde de euro pentru trimestrul patru. Pentru anul financiar martie 2005 - martie 2006, compania a inregistrat un profit net de 1,46 miliarde de euro, cu 48% mai mare decat cel realizat in anul financiar martie 2004 - martie 2005, si o cifra de afaceri de 142 miliarde de euro, cu aproape 20% mai mult decat cea realizata cu un an inainte.

Inca 200 de angajati vor fi disponibilizati

Pana la privatizare, restructurarea uzinei va continua. Tractorul, care avea 23.000 de angajati in 1990, va ramane doar cu 2.200, dupa ce vor mai fi disponibilizati alti 200 de salariati. Totodata, suprafata uzinei se va restrange de la 120 hectare in prezent, la cel mult 40 hectare. Insa, Gheorghe Apostu, liderul sindical al producatorului brasovean de tractoare, spune ca „restructurarea nu va afecta exporturile, deoarece uzina a fost proiectata pentru o capacitate de 45.000 de tractoare pe an".

In 2004 fosta conducere a APAS selecta firma Landini pentru vanzarea uzinei Tractorul, insa investitorii italieni au suspendat contractul de privatizare in faza finala. AVAS a ales, in vara anului trecut, alte doua oferte pentru privatizarea uzinei, respectiv pe cea a firmei romanesti MYO-O si a firmei Mahindra&Mahindra. In cele din urma, castigatori au fost indienii, insa selectarea acestei companii a fost contestata de concurentul roman, pe motiv de practici neconcurentiale.