Criticata de viciosi, dar salutata de nefumatori, controversata taxa pe viciu ii afecteaza indirect si pe cei din urma. Decizia producatorilor de tigari de a majora cu numai 0,5 lei noi (5.000 lei vechi) pachetul de tigari, desi taxa pe viciu este de 0,7 lei, poate fi vazuta ca rezultat al concurentei de pe piata.

Consumatorii de tutun nu pot decat sa salute o astfel de decizie. Bugetul statului va fi insa vaduvit de o suma considerabila, care foarte probabil va trebui sa fie acoperita din alte surse, bani pe care va trebui sa-i plateasca deopotriva fumatorii si nefumatorii. Hotararea luata de marile companii producatoare de tigari de a scumpi pachetul cu numai 0,5 lei noi este una singulara pe o piata care seamana mai mult a oligopol decat a monopol. Chiar daca, incepand cu 1 mai, respectivele firme sunt obligate sa plateasca 0,7 lei catre Ministerul Sanatatii, ele au decis sa nu transfere intregul cost catre consumatori. Prima companie care a anuntat noile preturi a fost Phillip Morris. In urma acesteia, vrand-nevrand, a trebuit ca si celelalte firme, care intentionau sa publice preturi mai mari, sa refaca aceasta lista.

Bugetul de stat plateste sanatatii 0,2 lei pe pachet

Motivul pentru care nu se transfera intregul cost al nou introdusului impozit catre consumatori nu este grija fata de buzunarele acestora. In practica, firmele implicate au gasit o modalitate eleganta de a transfera aceasta noua povara provocata de bugetul sanatatii... bugetului de stat. Taxa pe viciu, fiind o componenta a accizei, se extrage din aceasta. O componenta importanta a accizei, acciza ad valorem (cea procentuala, de 30% din pretul de vanzare cu amanuntul), se aplica unui pret cu amanuntul mai mic decat ar fi fost normal dupa consolidarea taxei de viciu, de aproximativ 1 leu pe pachet.

Cum consumatorii fumatori nu vor suporta decat cei 0,5 lei din majorarea costurilor aduse de noua taxa, iar companiile nu vor sa-si reduca marja de profit, bugetul de stat se vede lipsit de cateva mii de lei pe pachet transferati din incasarile din accize catre bugetul sanatatii. Asta fara a mai lua in calcul reducerea pietei oficiale in detrimentul celei gri, care isi va permite niste preturi mult mai accesibile tocmai pentru ca nu se platesc nici accize, nici TVA. Cum oficialii s-au obisnuit in ultimul timp sa vorbeasca de venituri reduse la buget si nu vor sa ia in calcul nicio reducere a cheltuielilor guvernamentale, ar trebui sa ne asteptam la alte propuneri de majorari de taxe si impozite. Pe care le vor suporta atat fumatorii, cat si nefumatorii.

Concurenta doare

Marii jucatori de pe piata mai au insa un motiv pentru care nu scumpesc tigarile decat cu 0,5 lei: eliminarea micii concurente. Ordonanta prin care Ministerul Finantelor a facut un armistitiu cu producatorii de tigari, incluzand taxa pe viciu in acciza, mai aduce o noutate: acciza minima nu mai este exprimata procentual (90% din acciza platita pentru tigarile cele mai vandute pe piata). Incepand cu 2 mai, acciza minima e exprimata doar in suma fixa, 30,83 euro/1.000 tigarete.

In cazul in care preturile cresteau cu 1 leu, aceasta suma echivala cu vechiul procent de 90% din acciza platita pentru categoria de tigari cea mai vanduta. In urma deciziei lor de a nu scumpi atat de tare tigarile, ponderea sa este de 95%, aproape de procentul de 100% pentru care facea lobby Philip Morris. Practic, pentru un pachet de Carpati se va plati o acciza egala cu 95% din acciza care se plateste pe un pachet de LM, Winston sau Viceroy. Iar in momentul in care un pachet de Carpati se apropie de tigarile mai scumpe, ca urmare a incidentei in pret, de 84%, consumatorii vor prefera fie sa cumpere LM sau Viceroy, fie, foarte probabil, se vor orienta spre piata gri.

Citeste si:

Acciza minima dezavantajeaza consumatorii

Directorul Galaxy Tobacco, Marcel Cadar, spera ca decizia marilor companii este doar temporara si ca acestea vor scumpi tigarile corespunzator noilor taxe. In plus, de la 1 ianuarie 2007, Finantele au propus o acciza de 100%, echivalenta stabilirii unui pret minim de aproximativ 75% din valoarea pretului categoriei de tigari cea mai vanduta.

„Este evident ca acciza minima ne dezavantajeaza si pe noi, dar si pe consumatori, pentru ca ei o vor plati, ea urmand a fi transferata in pret. Prima reactie a acestora va fi de a vedea daca-si permit noile preturi. Cum consumatorii de astfel de tigari au venituri reduse, raspunsul va fi nu. Iar singura solutie ramane retragerea pe piata neagra", afirma Cadar. In plus, afirma acesta, datele arata ca cea mai afectata de contrabanda este categoria de tigari aflata sub media de pret de pe piata. Scaderea vanzarilor va fi una inevitabila in cazul micilor producatori.

Contrabanda de 20%

Tigarile se vor mai scumpi o data in iulie, cand va avea loc o noua majorare de acciza. Pe 2 mai, odata cu introducerea taxei pe viciu, acciza specifica a fost majorata la 15,53 euro, si nu la 11,47 euro pe mia de tigarete, cat era prevazut initial. Iar pe 1 iulie ea va sari la 16,26 euro, egaland nivelul la care trebuia sa se ajunga, in urma negocierilor cu UE, abia la 1 iulie 2007. In urma valului de scumpiri, contrabanda, estimata de producatori la aproximativ 10% din piata (de doua ori mai mare decat in aprilie 2005, cand a fost majorata anticipat acciza), se va dubla.

Haos pe piata

Introducerea virtuoasei taxe care sanctioneaza viciile a provocat un adevarat haos pe piata. Timp de cateva zile comerciantii fie au majorat dupa ureche preturile la tigari, fie au evitat sa mai vanda tutun. Intarzierea cu care s-a facut cresterea preturilor se datoreaza, pe de o parte, procedurilor interne ale fiecarei companii, dar si procedurilor si termenelor legale, prevazute in Codul Fiscal si Normele sale de aplicare. „Noi datoram taxa de viciu (20 eurocenti/pachet, circa 7.000 lei) incepand cu 1 mai, data intrarii in vigoare a legii, si o vom vira ca atare in contul Ministerului Sanatatii, chiar daca preturile au crescut efectiv si incomplet o saptamana mai tarziu. Deocamdata nu cunoastem numarul acestui cont si nici cum vom defalca din total acciza sumele aferente fondului de sport (1%) si costului timbrelor", afirma Gilda Lazar, director al JTI Romania.