Pentru a indeplini conditiile UE privind deficitul bugetar, Ungaria a abandonat planul de constructie de autostrazi din bugetul statului. Oficialitatile maghiare au anuntat ca vor utiliza in schimb fonduri obtinute din vanzarea de obligatiuni, contractarea de imprumuturi si privatizare. Desi este cu un pas in urma vecinilor de la vest, Romania se confrunta cu probleme similare legate de valoarea deficitului bugetar. FMI si, mai nuantat, Uniunea Europeana au atras atentia asupra valorii ridicate a deficitului prognozat pentru 2006. In aceste conditii, modelul maghiar ar putea fi o solutie si pentru Romania, mai ales ca autoritatile au demarat proiecte comparabile, precum constructia autostrazii Transilvania.

Bogdan Baltazar: \"Statul roman se imprumuta ca omul de la bloc, doar atunci cand are neaparat nevoie\"

\"Sunt uluit de faptul ca de ani de zile statul roman nu a mai iesit pe piata internationala decat sporadic\", ne-a declarat presedintele BB&P, Bogdan Baltazar. Analistul financiar considera ca autoritatile au o \"problema de conceptie\".

\"Un stat se imprumuta conform unei strategii gandite cu atentie. Din pacate Romaniei ii lipseste o astfel de strategie. Ne imprumutam ca omul de la bloc, doar atunci cand avem nevoie. Avem un rating bun (investment grade), ceea ce ne-ar permite sa ne imprumutam avantajos. Avem o datorie publica de 20%, in conditiile in care Uniunea Europeana impune plafonul la 60%\", ne-a spus Baltazar. In plus, considera analistul, daca Romania s-ar imprumuta si, in plus, ar fi un bun client, ar castiga credibilitate pe piata internationala. \"Dupa revolutie nu ne imprumuta nimeni, pentru ca nu aveam datorie externa. Intr-un fel am ramas cu aceleasi reflexe\", a conchis Baltazar.

Imprumuturile functioneaza doar cu proiecte viabile

Citeste si:

\"Emiterea de obligatiuni ar putea fi o oportunitate pentru statul roman in situatia in care exista proiecte serioase, de anvergura\", ne-a declarat Marius Raul Bostan, senior partner al companiei de consultanta VMB Partners. Acesta reaminteste ca au mai existat si pana acum emisiuni de obligatiuni, optiunea fiind doar a statului. \"Autostrada construita de Bechtel este un exemplu, cred ca statul se va imprumuta pentru constructia acesteia\", a mai spus Bostan, care a subliniat faptul ca pentru a lua o astfel de decizie este nevoie de studii serioase asupra gradului de profitabilitate.

Recent, autoritatile au decis amanarea unei licitatii pentru emiterea de obligatiuni motivand decizia prin existenta unor \"disponibilitati semnificative in contul general al Trezoreriei statului\". \"Banii raman in Trezorerie si pentru ca ministerele n-au reusit sa vina cu proiecte la Ministerul Finantelor", explica atunci profesorul Daniel Daianu.

Bucuresti - Pitesti, refacuta din banii Ministerului Transporturilor

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania va organiza, cel mai probabil la jumatatea lunii iunie, licitatia pentru selectarea companiei care va reabilita o parte din Autostrada Bucuresti - Pitesti, a declarat, miercuri, directorul general CNADNR, Liviu Dinboiu.

Acesta a declarat ca lucrarile de reabilitare a tronsonului pe kilometrii 23 - 46 vor costa circa 45 milioane de euro din fonduri ale Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) si este posibil sa se finalizeze in luna noiembrie. Nu este prima data cand o parte a autostrazii este reabilitata. Aceasta a suferit circa sase reparatii incepand din 1998, ultima fiind realizata in 2005. \"Pentru a nu ne mai confrunta cu o astfel de situatie este necesara regandirea autostrazii. Traficul ne obliga sa crestem numarul benzilor la trei pe sens si este necesara si ridicarea constructiei cu circa 0,5 metri\", a explicat directorul general CNADNR.