Plictiseala utilizatorului de Internet arunca la cosul de gunoi, deopotriva, idei geniale si initiative norocoase. Termeni precum „blog", „podcast" (inregistrare audio, accesibila online), „RSS" (o modalitate facila de a prelua continut din anumite website-uri) vor fi invechiti in cativa ani. Utilizatorul modern are o foame impresionanta de noi provocari pe care uneori Internetul nu le mai poate oferi.

Timpul in care un utilizator se plictiseste de o aplicatie web este probabil de cateva luni, cel mult doi ani. Si aceasta regula este valabila numai daca vorbim de idei geniale. Astazi este la moda conceptul de retea sociala („social networking"). Comunitati de oameni, unite de aceleasi pasiuni, de aceeasi profesie, precum si de multe alte interese comune se intalnesc online, intr-un spatiu care le este destinat. Schimba informatii, incheie parteneriate, se casatoresc, cumpara diverse produse.

Classmates.com au inceput

Primul website care a ridicat chiar de la inceputuri pretentii de retea sociala a fost Classmates.com. Site-ul, inaugurat in 1995, oferea posibilitatea tuturor celor interesati sa-si gaseasca fostii colegi de scoala. Primele comunitati virtuale de moda noua au aparut abia dupa anul 2000. In prezent, diverse fonduri de investitii de peste Ocean ofera sume importante unor initiative de social networking. Aproape ca nu exista zi in care sa nu auzim de o noua retea.

Nici marile companii nu lasa tendintele sa treaca neobservate. Google are propria sa retea sociala: Orkut.com, lansat in 2004. Yahoo! a lansat, in martie 2005, reteaua Yahoo 360. Microsoft a anuntat la inceputul acestei luni ca relanseaza, la vara, proiectul Wallop.com.

MySpace schimba regulile

Pana la ei, conceptul de retea sociala nu era interesant pentru investitori. Tom An-derson si Chris DeWolfe au lansat MySpace.com la sfarsitul anului 2003. Cei doi parteneri s-au intalnit initial ca angajati in cadrul unui proiect care urma sa dea faliment in scurt timp. Au ramas insa prieteni, iar ideea lor, de a lega online oameni care impart aceleasi pasiuni, a fost punctul de plecare pentru constructia unui website cu peste 43 de milioane de utilizatori inregistrati (in luna aprilie 2006). In acest moment, potrivit estimarilor MySpace.com, 16.000 de utilizatori se inregistreaza in fiecare zi in website. Utilizatorii pot folosi MySpace.com pentru a-si gasi prieteni, parteneri de afaceri, chiar si parteneri de viata. Traficul de Internet a depasit asteptarile celor doi creatori. In prezent, MySpace inregistreaza mai multe afisari ale paginilor decat Google sau AOL.

Website de 580 milioane dolari

Citeste si:

In iulie 2005, News Corp, compania detinuta de mogulul media Rupert Murdoch, a facut prima sa mare achizitie exclusiv in Internet. A cumparat Intermix Media, proprietar al MySpace.com, la momentul la care acesta inregistra un trafic care il plasa pe locul 5 in topul celor mai vizitate website-uri din SUA. Pretul achizitiei a fost de 580 de milioane de dolari. Achizitia News Corp. avea menirea de a directiona trafic spre website-urile Fox TV. News Corp. nu pare sa se fi oprit aici cu investitiile in retele sociale. La jumatatea lunii aprilie 2006, a investit 3,5 milioane dolari in SimplyHired.com, un website care contine peste 5 milioane de anunturi de joburi din SUA. Scopul investitiei News Corp. a fost acela de a completa serviciile MySpace prin cereri si oferte de joburi.

In fiecare zi apar noi retele care ataca nise din ce in ce mai reduse, cum ar fi MeshTennis.com (dedicat celor care doresc sa-si gaseasca parteneri pentru partide de tenis de camp), Joga.com (o colaborare intre Google.com si Nike.com, dedicat iubitorilor fotbalului), GolfSpinner.com (dedicat iubitorilor de golf), CarSpace (masini) sau Dogster.com (pentru detinatorii de caini).

Polonia, Ungaria, Romania

Grono.net e cel mai mare website bazat pe ideea de social networking, in Polonia. Website-ul le permite utilizatorilor sa publice fotografii, sa identifice evenimente culturale, sa vanda proprietati ori sa-si gaseasca un job. In schimbul platii unui abonament modic, utilizatorii isi pot deschide si modera propriul forum, pot participa la concursuri online, pot incarca in website fotografii de dimensiuni mari ori pot scapa de reclamele afisate in paginile website-ului. Pentru a va putea inregistra in grono.net, e nevoie sa aveti o invitatie din partea unui membru al website-ului. In aprilie 2006, website-ul avea peste 800.000 de membri.
iWiW.net (abreviere pentru International Who is Who) este principala retea sociala din Ungaria. In aprilie 2006, avea peste 500.000 de membri inregistrati si peste 15 milioane de convorbiri intre membri. Inregistrarea se face doar pe baza unor invitatii. Pentr cei interesati, website-ul are si o interfata in limba romana. In Romania, Neogen este una dintre companiile care s-a orientat foarte clar spre construirea unor retele de social networking.

Compania ofera celor interesati un spatiu in care sa publice si sa citeasca anunturi de mica publicitate, in care sa isi gaseasca joburi sau sa discute cu grupuri de prieteni. Un alt exemplu este www.colegi.ro, lansat in 2000, care promite utilizatorilor ca isi pot regasi colegii din liceu, facultate ori gimnaziu.

Adevarate mine de aur

Abonamente, anunturi de mica publicitate si publicitate online. Acestea sunt posibilitatile prin care o retea sociala poate incasa bani de la utilizatorii sai. Abonamentele sunt, de obicei, modice ca valoare si reflecta sustinerea proiectului de catre membrii comunitatii. Anunturile privesc, in special, piata imobiliara si piata fortei de munca. Dintre toate sursele de profit, publicitatea online pare ca va avea cea mai mare pondere. Acest lucru este posibil datorita modului in care retelele sociale reusesc sa tinteasca utilizatorii cu mesaje publicitare adaptate nevoilor acestora.