"Romania va beneficia in acesti ani de fonduri structurale in valoare de 4 miliarde de euro care vor fi destinati sectorului de transport si va trebui sa pregateasca proiecte, deoarece regulamentele europene prevad termene stricte pentru cheltuirea acestor fonduri", a explicat, pentru Rompres, reprezentantul Comisiei Europene.
       
Tudor Radu a spus ca regulamentele europene prevad cheltuirea fondurilor angajate in termen de doi - trei ani, insa in Romania exista proiecte pentru care aceasta durata de timp nu este suficienta.
       
"Practic, este necesar sa existe cat mai multe proiecte pregatite la momentul aderarii, care ar putea fi 2007, astfel incat sa fie accesate si folosite aceste sume", a explicat Tudor Radu.
       
Romania are probleme si la fiabilitatea investitiilor in infrastructura, fiind necesara o analiza a modului in care a rezistat infrastructura reabilitata cu fonduri europene incepand din 1993, sustine reprezentantul Comisiei.
       
Datele UE releva faptul ca Romania a beneficiat, incepand din 1993, de circa 1,2 miliarde de euro din fonduri europene destinate infrastructurii de transport, prin instrumentele UE de pre-aderare Phare si ISPA.
       
Prin programul Phare au fost alocati circa 200 milioane de euro destinate atat reabilitarii unor drumuri nationale, cat si unor programe de asistenta pentru absorbtia de fonduri europene. Prin facilitatea ISPA, UE a alocat fonduri de peste un miliard de euro pentru infrastructura din transporturi.
       
"Fondurile structurale vor trebui folosite pentru retelele trans-europene de transport, respectiv Coridorul IV feroviar si rutier, Coridorul IX rutier si feroviar si Coridorul VII de transport naval pe Dunare, pentru ca sunt prioritare pe agenda UE", a spus expertul Delegatiei CE la Bucuresti.
       
Potrivit estimarilor europene, sectorul transport din UE este estimat la 1.000 miliarde de euro pe an - circa 10 la suta din PIB-ul anual al Uniunii Europene, in sector fiind angajate circa 10 milioane de persoane.
       
Pe segmente, pentru transportul de marfa, ponderea transportului rutier este de 44 la suta, transportul naval si maritim detinand circa 8 la suta.
       
In ceea ce priveste transportul de pasageri, cea mai mare pondere o detine transportul rutier - 79 la suta, urmat de cel feroviar - 6 la suta si aerian - 4 la suta.