Romaero va produce componente pentru Airbus A 380, cel mai mare avion de pasageri din lume, dupa ce a semnat ieri un contract pe zece ani cu firma suedeza SAAB, unul dintre principalii contractori ai Airbus.

"Contractul are o valoare de cinci milioane de dolari pentru urmatorii cinci-sapte ani dar, practic, valoarea lui este nelimitata si depinde de cantitatea pe care Romaero o poate produce pentru SAAB. Este un contract-cadru care se intinde pe zece ani, dar are si clauza de prelungire, daca Romaero isi demonstreaza capabilitatea", a spus Dan Vulcan, director general al Romaero.

Potrivit acestuia, contractul cu SAAB nu este singurul prin care compania romaneasca participa la constructia lui A 380. "Avem intelegeri cu inca trei contractori ai Airbus si sintem in negocieri cu al patrulea. Valoarea totala a contractelor se ridica la patru milioane de dolari pe an", a afirmat directorul firmei romanesti, care a mai mentionat ca numarul total al contractorilor carora Airbus le-a livrat comenzi, pe plan mondial, este maxim cinci-sase.

380 nu e singurul

Citeste si:

Romaero produce pentru Airbus in calitate de subcontractor. Astfel, producatorul european de aeronave face comenzi catre citeva firme mari din industria aeronautica iar acestea, la rindul lor, subcontracteaza lucrarile catre mai multi furnizori mici. Romaero este unul dintre acestia, iar SAAB este unul dintre contractori.

Firma romaneasca produce pentru Airbus A 380, via SAAB, o parte din suprafata inferioara a fuselajului (burta avionului), dar si structuri din scheletul acestuia - pe romaneste, coastele avionului. Iar 380 nu este primul model de Airbus pentru care presteaza Romaero. "Pe fiecare Airbus construit, incepind de anul trecut, sint componente fabricate la Romaero", a afirmat Vulcan. Oficialii companiei au spus ca, desi suma obtinuta din aceste contracte nu este foarte mare (in industria aeronautica, un procent de 8 este urias, spun ei), intelegerile asigura comenzi pentru mai multi ani si asigura companiei romanesti referintele pentru noi contractari.

Romaero are insa contracte directe si cu principalul concurent al Airbus, Boeing, iar livrarile sint destinate chiar pentru modelul cu care americanii vor sa "ia fata" lui A 380, adica Boeing 787 Dreamliner. Oficialii companiei romanesti spun ca, pe linga structurile pentru fuselaj, la noi se mai produce si o parte din aripa, iar contractele cu Boeing ar fi mai avantajoase, pentru ca firma americana a fost dispusa sa livreze celor de la Romaero inclusiv o parte din utilajele necesare pentru a-i onora comenzile.