Business Terenurile din marile orase sunt scoase la vanzare "la pachet" cu proiecte sau detalii din planurile de urbanism. Astfel, inca din anunturi, proprietarii sau agentii imobiliari le precizeaza posibila destinatie, cat de inalta poate fi viitoarea cladire si care este gradul de ocupare (cat de mult se poate construi pe acel teren).

In iuresul scumpirilor repetate, proprietarii cauta noi metode de a atrage clientii. Acest "serviciu complet", prin care se ofera detalii si despre viitoarea constructie, este aproape o regula, in conditiile in care in urma cu un an sau doi era practicat doar de catre cativa proprietari sau investitori din Bucuresti. Diferentierea terenurilor in functie de viitoarea lor destinatie, indiferent de dimensiuni, este un factor important in evaluarea lor conform standardelor europene si reprezinta un semn de maturitate a pietei imobiliare. Deja exista preturi de 200 de ori mai mari in zona central-nordica a Capitalei (unde se pot construi cladiri de birouri cu peste 10 etaje), fata de zona de nord de centura, cu potential industrial.

Iar aceasta tendinta se inregistreaza in toate marile orase, raporturile fiind insa mai "cuminti" in acest moment.

In Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Constanta, Iasi si Craiova, numai anul trecut preturile au crescut cu 20% pana la 100%, in functie de oras si de zona.

Capitala este cea mai scumpa, dar si cea mai cautata de investitori si cu cea mai sofisticata piata. Proprietarii sau reprezentantii terenurilor merg mai departe decat de a da un simplu anunt de vanzare, se intereseaza la primarii sau chiar isi scot certificate de urbanism, care sa ateste viitoarea destinatie a cladirii, si in unele cazuri garanteaza chiar obtinerea autorizatiei de construire. Costurile cu obtinerea acestor documente sunt infime fata de valoarea adaugata pe care o dau peticului de pamant. Un metru patrat de teren situat in zona central-nordica (Piata Victoriei - Aviatorilor) atinge 3.000 euro/mp, pentru ca in acea zona se afla cele mai eficiente si mai cautate spatii de birouri de clasa A, potrivit ultimului studiu realizat de compania Eurisko. Pentru a primi acest pret, proprietarul trebuie sa garanteze ca acolo se poate construi cel putin o cladire cu 10 etaje, preferabil 14-15 etaje, iar gradul de ocupare este mai mare de 70%.

Citeste si:

In zona centrala, preturile terenurilor cu aceeasi destinatie sunt mai scazute, intre 800 si 2.000 euro/mp, iar in nord (Baneasa si Pipera) sunt cuprinse intre 300 si 500 euro/mp. Suprafetele cautate de investitori pentru a construi cladiri noi de birouri sunt cuprinse intre 2.000 si 5.000 mp in zona de centru si in nord, iar pentru parcuri de birouri intre 20.000-40.000 mp, in Baneasa, Pipera si Otopeni. La un calcul simplu, proprietarul primeste minimum 6.000.000 euro pentru un teren foarte bine amplasat pentru construirea unui sediu de birouri de lux si minimum 12.000.000 euro pentru un teren mai mare in zona Otopeni. Preturile pentru aceste zone s-au dublat in ultimii doi si din cauza cererii foarte mari, dar si a faptului ca au ramas putine parcele libere in aceste zone.

"Terenurile situate in centrul orasului reprezinta o categorie a ofertei care inregistreaza un nivel din ce in ce mai scazut si devine din ce in ce mai putin atractiva din cauza pretului ridicat, a traficului din zona si, nu in ultimul rand, din cauza regimului mic de inaltime care poate fi obtinut. De aceea developerii isi indreapta atentia catre zona de nord, unde gasesc ca prime locatii zone precum Barbu Vacarescu, Baneasa-Aerogarii etc.", declara Luiza Munteanu, research coordinator la Eurisko.

Din pacate, in aceste zone oferta a scazut dramatic in ultima perioada, si preturile au urcat incontinuu. Investitorii care vor sa construiasca malluri, hipermarketuri, supermarketuri sau showroomuri au mai multe optiuni in Bucuresti, oferta de terenuri fiind mai generoasa, datorita faptului ca aceste noi magazine pot fi amplasate si in zone mai periferice, chiar in suburbii.

Drept pentru care si preturile sunt mai scazute, fiind cuprinse intre 200 si 850 euro /mp, in functie de zona, mai precis de sectorul in care se afla. Acest segment de investitori se raporteaza la viitorul profit obtinut prin magazine, astfel incat sunt vanate, in principal, sectoarele cu populatia cu cea mai mare putere de cumparare (sectorul 1 si sectorul 2). Aici, preturile terenurilor pentru mari magazine sunt triple in comparatie cu celelalte sectoare.