Surse sigure de pe piata retail-ului afirma ca gigantul britanic Tesco isi va face intrarea in Romania chiar in acest an, dupa ce zvonurile care au circulat mai bine de doi ani dadeau ca sigura demararea operatiunilor companiei abia in 2007 sau chiar mai tirziu. Insa, intrarea Tesco pe piata locala nu va fi usoara, in conditiile in care, in Romania, gigantul francez Carrefour exista inca din 2001, detine nu mai putin de sase magazine si are in desfasu-rare operatiuni deja bine dezvoltate si strategii de piata care se rezuma la un singur cuvint: expansiune!

Cum se va face intrarea pe piata

Dupa succesul Carrefour pe piata romaneasca, britanicii de la Tesco anuntau, prin 2004, ca au pus ochii pe o felie din tortul retail-ului local. In 2005, compania Tesco, operatorul celei mai mari retele britanice de distributie, se declara interesata de pietele din Romania, Bulgaria si Rusia, dupa ce programul de extindere in Europa Centrala ii adusese rezultate deosebite. Data intrarii in Romania? 2007, spuneau reprezentantii companiei.

Se pare, insa, ca britanicii se grabesc sa puna piciorul pe frumoasele plaiuri mioritice, avind in vedere incredibila dezvoltare a pietei de retail autohtone, care a adus rivalului Carrefour cel mai scurt timp de amortizare a unei investitii din istoria sa. Surse de pe piata ne-au declarat ca Tesco nu va mai astepta intergrarea Romaniei in UE si nu va mai invoca nici un alt motiv pentru a intirzia venirea in tara noastra. Anul acesta, Tesco va face primii pasi intr-o "zona" fierbinte, dominata fara dubii de Carrefour, care a reusit deja sa cistige increderea romanilor. Cum va intra Tesco pe piata locala?

Strategie bazata pe troc

Exista mai multe posibilitati. Tesco s-ar putea "afisa" romanilor cu celebrele sale hypermarket-uri, ceea ce ar insemna ca va intra in concurenta directa cu Carrefour. Trebuie spus, in acest moment, ca cei doi giganti ai retail-ului evita sa se lupte direct, pe aceleasi piete, dat fiind ca o astfel de lupta consuma foarte multe resurse.

Tocmai de aceea, au cazut de acord, in urma cu citeva luni, sa faca schimb de magazine, astfel incit ambii comercianti sa renunte la prezenta in tarile unde au cote de piata scazute, tocmai pentru a-si intari pozitiile in alte regiuni. Acordul, care reprezinta o premiera mondiala dupa cum afirma si analistii internationali, prevede ca Tesco sa cedeze sase magazine si doua sedii in Taiwan, platind companiei Carrefour 57,4 milioane de euro (69 de milioane de dolari).

In schimb, Tesco obtine 11 magazine Carrefour din Republica Ceha si patru retele din Slovacia. De altfel, Taiwan este, de mult timp, una dintre pietele cu rezultate slabe pentru Tesco, care a facut eforturi puternice sa se mentina pe o piata dominata de un rival puternic precum Carrefour.

Carrefour, a doua mare companie de retail din lume, are in vedere, de asemenea, sa renunte la pietele unde nu detine o pozitie dominanta. Ultima runda a acestui proces se desfasoara, la ora actuala, in Coreea de Sud, unde Tesco negociaza cu Carrefour achizitionarea a 32 de magazine. Explicatia acestei strategii este foarte simpla. Este mai ieftin si mai eficient sa renunti la pietele in care nu detii o pozitie importanta, decit sa investesti la nesfirsit pentru a face fata concurentei.

Cea mai ieftina varianta

Avind in vedere aceasta strategie practicata la nivel mondial, devine si mai interesant de vazut cum va intra Tesco in Romania. Posibilitatea unui schimb de magazine cu rivalul francez, care este liderul incontestabil al pietei, pare exclusa din start. Cine ar renunta la o asemenea pozitie?

Posibilitatea de a intra in razboi direct cu Carrefour si a-l ajunge din urma, pare sortita esecului. Oricite resurse financiare ai avea, este imposibil sa recuperezi un decalaj de cinci ani. Posibilitate de a veni doar cu un segment al afacerilor, respectiv cu comertul electronic, care aduce o treime din veniturile Tesco, pare o utopie. Si aceasta deoarece pentru majoritatea romanilor comertul electronic nu reprezinta altceva decit un mare semn de intrebare.

Astfel, cea mai logica si mai la indemina solutie, care implica si evitarea unei lupte directe cu rivalul Carrefour, este ca Tesco sa nu intre in Romania cu "arsenalul greu". Este posibil ca Tesco sa propuna pentru piata din Romania brand-ul de supermarket-uri, "Tesco Express", si nu cel de hypermarket-uri. Caz in care succesul pare asigurat.

Segmentul de supermarket-uri nu este foarte bine dezvoltat in Romania, iar prezenta unor nume ca Billa sau Mega Image nu are cum sa-i sperie pe britanici, pentru ca nu constituie o reala amenintare si concurenta. Cum privesc cei de la Carrefour o posibila concurenta cu Tesco? Reprezentantii retailer-ului francez au declarat ca venirea pe piata locala a brand-ului britanic Tesco nu ii intimideaza. In acelasi timp, Carrefour mizeaza foarte mult pe "legea primului venit".


Despre autor:

Sursa: 7plus.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.