Clientii care scot sau aduc bani din strainatate completeaza cu manuta lor formularele care atesta efectuarea platilor sau incasarilor. BNR a pus la dispozitia bancilor comerciale un ghid, in format electronic, pentru descrierea tranzactiilor valutare, bancile comerciale avand obligatia sa raporteze la fiecare 10 zile bancii centrale operatiunile valutare derulate prin intermediul lor.

Ghidul se adreseaza clientilor rezidenti ai institutiilor de credit care completeaza formularele "Declaratie de incasare externa" (DIE) si "Dispozitie/Declaratie de plata externa" (DPE) la efectuarea unor operatiuni valutare. Acest ghid contine descrieri de: tranzactii derulate intre rezidenti si nerezidenti, tranzactii derulate intre rezidenti (in cazul in care unul dintre ei se afla pentru o perioada limitata de timp in strainatate); transferuri intre contul unui rezident deschis la o institutie de credit rezidenta si conturile sale de la banci din strainatate (alimentari/repatrieri).

Ghidul va fi pus la dispozitia clientilor de catre institutiile de credit prin care se deruleaza incasarile, respectiv platile. Functionarii de la ghiseu vor asista si indruma clientii care completeaza formularele DIE si DPE, vor colecta documentele de la acestia imediat dupa completare si vor verifica daca informatiile sunt complete. Sunt verificate: identificarea clientului (cod unic de identificare sau cod numeric personal), codul clasei CAEN corespunzator activitatii de baza desfasurate, adresa etc., informatii legate de tranzactia valutara (suma, valuta, descrierea tranzactiei impreuna cu identificatorul numeric, data valutei, data livrarii, tara destinatarului sau expeditorului sumei etc.), in conformitate cu instructiunile de completare a formularelor.

Fiecare tranzactie are un identificator numeric

Fiecare descriere de tranzactie are atasat un identificator numeric, iar la completarea rubricii referitoare la natura tranzactiei, clientii vor prelua din ghid atat descrierea standardizata a tranzactiei, cat si identificatorul numeric. In cazul in care, datorita specificului tranzactiei, clientii nu pot regasi si selecta din ghid nici o descriere adecvata tipului de incasare sau plata, acestia vor formula ei insisi descrierea tranzactiei, in conformitate cu natura operatiunii care a generat incasarea sau plata si vor atasa identificatorul 99 99 99.

Informatiile, transmise la fiecare 10 zile

Ghidul in format electronic este pus la dispozitia institutiilor de credit pentru a fi utilizat si integrat in aplicatiile informatice dezvoltate in scopul procesarii datelor din formularele DIE si DPE. Tranzactiile declarate in aceste formulare de catre clientii rezidenti sunt colectate de institutiile de credit si transmise decadal la Banca Nationala a Romaniei, fiind utilizate in scopuri statistice la elaborarea balantei de plati a Romaniei, in conformitate cu standardele impuse de organismele internationale: EUROSTAT, Banca Centrala Europeana, Fondul Monetar International.


Despre autor:

Sursa: Curentul.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.