Sintem posesorii a peste sapte milioane si jumatate de carduri bancare valide, potrivit ultimelor statistici.

Numarul de carduri de debit, de credit, de fidelitate a sporit doar in luna ianuarie cu aproximativ 275.000, cresterea batind recordurile nationale din toate timpurile. A fost doar inceputul ofensivei de primavara.

Bataie pe oferte

Bancile se dau peste cap sa convinga romanii sa utilizeze cardul la cumparaturi si nu duc lipsa de imaginatie. Nici de amatori, asa cum o arata cresterea fara precedent a numarului cardurilor emise. Romanii au inceput sa inteleaga un lucru: cardul bancar simplifica viata utilizatorului. In orice magazin care se respecta se poate plati cu cardul, iar bancile au deschis drumul utilizarii cardului la plata utilitatilor direct de la bancomat si, recent, chiar a amenzilor de circulatie. Totusi, in ciuda avantajelor evidente pe care le ofera utilizarea cardului la cumparaturi, sau, oricum, in alt scop decit a retrage banii din bancomat, cultura numerarului este inca bine inradacinata la noi.

Concurenta la bonusuri

Bancile au motive serioase pentru a convinge clientii ca e mai bine sa utilizeze cardul pentru plati decit pentru a retrage banii de la bancomat. Acestea sint comisioanele mai mari pe care le incaseaza de la comercianti. Desi nici o banca nu percepe un comision la plata in magazine se pare ca acest fapt este inca insuficient pentru a determina clientii sa mai uite de numerar. De aceea, pe piata de profil din Romania, bancile duc o lupta acerba pe doua fronturi. Primul este cel al atragerii clientilor sa-si faca un card, cel de-al doilea pentru a-i face sa plateasca cu el.

Desigur, bancile care administreaza cel mai mare numar de carduri sint si cele mai interesate de sporirea numarului de tranzactii. Asa ca se intrec in avantaje suplimentare acordate clietului, in bonusuri si premii pentru platitorii constiinciosi cu cardul.

De la bani cash la coarda sensibila

Permanent sau in functie de sezon, bancile adauga oricarei tranzactii cu cardul pentru plati avantaje suplimentare, sansa unui cistig sau ataca la coarda sensibila clientii prin faptul ca o parte din suma platita este alocata in scopuri umanitare. Campioane in promotii de primavara la plata prin card sint BCR, BRD, Finansbank, Raiffeisen. BCR a acordat traditional bonusuri de pina la 3% pentru platile efectuate cu cardurile de debit, credit sau co-branded, la cumpararea de bunuri si servicii de la comerciantii din reteaua acceptatoare.

Pentru cardurile BRD folosite la cumparaturi, clientii acumuleaza puncte de fidelitate care pot fi transformate oricind in premii sau pot fi utilizate pentru achizitionarea altor produse si servicii bancare. Finansbank promoveaza plata cu cardul oferind autoturisme prin tragere la sorti. Euroline Retail Service, in parteneriat cu campania internationala "Moda tinteste cancerul mamar", a lansat primul card umanitar de credit din Romania: Euroline Style. De fiecare data cind se foloseste cardul la cumparaturi, in orice locatie din Romania, 0,15% din tranzactie este donat cauzei "Moda tinteste cancerul mamar". De asemenea, 10% din comisionul anual este donat pentru a sustine lupta impotriva cancerului mamar.

Cardul romanesc intra in Europa

Utilitatile absenteaza de pe lista serviciilor platite online Romanii pot sa-si cumpere aproape orice prin Internet cu ajutorul cardului.

Spre deosebire de alte tari, un minus se inregistreaza la capitolul facturi pentru utilitati. Lucrurile se vor schimba, considera Madalin Matinca, director operatiuni europene al DotCommerce LTD Boston.

Ce diferente sint intre Romania si tarile europene in ceea ce priveste platile online, cu cardul?
Nu exista diferente pe game de produse, ci diferente in ceea ce priveste volumul de plati cu cardul online.

Desi eu cred ca o cifra de 60 de milioane de dolari in 2005 este excelent, in conditiile in care acest domeniu s-a lansat in urma cu doi ani, pe 24 februarie 2004. Din punct de vedere tehnic nu exista nici o diferenta, iar dupa ce se va lansa "Ghiseul virtual de plati" vom avea chiar un avans fata de alte tari. In Ungaria de exemplu, comertul online este mult mai slab din punct de vedere tehnic. Poti sa platesti doar cu un card emis de o anumita banca. Populatia este insa mai dispusa sa plateasca.

Cum este cererea in raport cu oferta, in ceea ce priveste magazinele virtuale?

Din pacate, nu exista destul de multe magazine virtuale in Romania. Conform cifrelor raportate de autoritati, exista 7.400.000 de carduri, intre patru si cinci milioane de conexiuni la Internet si cam 400 de magazine virtuale. Cererea este mai mare decit oferta.

Ghiseul virtual va schimba situatia

Pot fi platite toate facturile din fata calculatorului?

Pot fi platite facturile companiilor de telefonie de exemplu. Gazele, energia termica sau apa potabila nu pot fi platite cu cardul, din fata calculatorului. In ceea ce priveste energia electrica, exista posibilitatea acestor plati pentru Transelectrica. Deocamdata, aceste companii nu au intrat in comertul electronic. In alte tari, acestea se pot plati online.

Lansarea "Ghiseului virtual de plati" va schimba aceasta situatie?

In curind, prin acesta se vor plati amenzile de circulatie. Apoi, probabil ca se vor putea achita facturi la utilitati sau taxele locale. Totul este ca autoritatile si companiile sa inteleaga sistemul.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.