Mare companie, doresc sa imi fac publicitate. Unde? Televiziunea este cea mai buna optiune, judecand dupa gradul de impact in randul populatiei. Meciul dintre Rapid si Steaua din Cupa Uefa, a avut cel mai mare rating inregistrat vreodata in Romania, aproximativ 5,5 milioane de telespectatori urmarind confruntarea fotbalistica. Pentru un advertiser, televiziunea reprezinta cea mai buna solutie de promovare, existand siguranta celui mai mare numar mare de persoane la care mesajul sau va ajunge. Astfel, TV-ul atrage cele mai mari sume investite in publicitate, anul trecut companiile investind 144,2 milioane de dolari in promovarea tv.

Presa scrisa si radioul au atras la randul lor peste o suta de milioane din publicitate (87,5 milioane de dolari pentru print si 17,2 milioane de dolari pentru FM), intre ele interpunandu-se publicitatea ootdoor, cu incasari de 19 milioane de dolari, potrivit datelor remise de Rompres. Televiziunea, radioul si presa scrisa au atras deci peste 99% din cele 258,8 milioane de dolari investiti anul trecut in publicitatea prin intermediul mijloacelor de comunicare in masa.

Internet-ul scoate capul

5,42 de milioane de persoane au navigat pe Internet in paginile .ro in ultimele sapte zile, potrivit datelor Trafic.ro, serviciul de contorizare al audientei pe Internet oferit de netBridge. Este adevarat ca Internetul a atras intr-o saptamana o audienta la fel de numeroasa cat un meci timp de doua ore, dar online-ul reprezinta un canal de promovare foarte bun avand in vedere profilul utilizatorului.

Nivelul de trai creste, retailerii se intrec in ofertele de computere, competitia pe piata celor care ofera conexiune la Internet este tot mai mare cu intrarea in joc a companiilor de cablu, toate contribuie la cresterea numarului de utilizatori ai intenetului. Potrivit ANRC pana la jumatatea anului 2005, numarul conexiunilor de acces la Internet s-a dublat fata de finele anului 2004, pentru 2006 fiind estimata o crestere de cel putin 25%.

Acest fapt s-a vazut si in cresterea cu 75% anul trecut a sumelor investite in publicitatea online. Internetul a reusit pentru prima oara sa treaca de pragul de doua milioane de dolari investiti in publicitate, atragand in total 2,5 milioane de dolari. De fapt, in Romania se face publicitate pe internet de cinci ani de zile, la inceput timid, apoi cu o crestere a expunerii care s-a datorat, mai degraba, cresterii numarului de utilizatori si catorva persoane din domeniu care au facut pionierat, decat vreunui curent extern generat din USA sau UE.

Cine vinde mai bine

Citeste si:

Desi piata romaneasca de publicitate online a atins anul trecut 2,5 milioane de euro, aceasta valoare reprezinta mai putin de 1% din totalul sumelor investite de companii in publicitate. De ce ar investi o companie in publicitatea online? Unii analisti sunt de parere ca sumele investite in online sunt foarte mici deoarece site-urile nu stiu sa isi vanda publicul. Majoritatea sunt insa de parere ca evolutia publicitatii online urmeaza un curs firesc, si ca sumele investite vor creste pe parcurs in urmatorii ani. Raportat la cresterea gradului de utilizare a Internetului, nu este deloc greu de intuit viitorul online al advertising-ului, iar companiile isi vor reorienta o parte din bugetele de promovare spre Internet.

In topul clasamentului site-urilor din punct de vedere al numarului de vizitatori, se afla portalurilor si site-urile de informatii. Acestea atrag cea mai mare parte sumelor investite in publicitatea online, site-urile specializate avand de asemenea ponderea lor, profilul vizitatorului fiind foarte bine determinat, advertiserul mergand deci direct la tinta. Spre exemplu, in ceea ce priveste segmentul de business, studiile arata ca pentru un numar tot mai mare de oameni de afaceri, Internetul este singurul instrument de informare si comunicare, fapt datorat mai ales de lipsa timpului pentru urmarirea celorlalte medii. Asa se explica de ce portalurile de afaceri sau de revista a presei vand foarte bine publicitate.

Bulgaria, 2 milioane de euro. La 7,7 milioane de cetateni

Statistic, tara noastra se situeaza pe unul din ultimele locuri din Europa in privinta sumelor cheltuite cu publicitatea. De exemplu, fata de Ungaria, unde sumele pe cap de locuitor cheltuite in acest domeniu se ridica la 40 de dolari anual, in Romania, tara cu un numar dublu de locuitori, suma este de doar 6 dolari.

In 2005 Bulgaria a raportat cifra de doua milioane de euro din publicitatea online, preconizandu-se pentru 2006 dublarea acesteia. Polonia are o piata de 15 milioane de euro si se asteapta, de asemenea, ca anul urmator sa creasca la 30 de milioane. Cehia sta cel mai bine: 30 de milioane in 2005 cu o predictie de 50 de milioane de euro pentru 2006.

Cei mai optimisti jucatori pe piata publicitatii online din Romania spun ca anul acesta va aduce o dublare a pietei. Deci cinci milioane, de 10 ori mai putin decat in Polonia. Asadar, apare un paradox: pe de o parte jucatorii afirma ca piata este in crestere iar pe de alta parte, nivelul pietei este mult mai scazut fata de alte tari, numarul de clienti constanti nu este foarte mare, iar raportat la situatia globala, ne situam undeva la 0,02%.

Bill Gates si Rupert Murdoch, doi magnati ai industriei media, au afirmat de curand ca viitorul advertising-ului va fi pe Internet. Ramane de vazut daca cei doi au avut dreptate si cum se va integra piata publicitatii online din Romania in acest nou peisaj.