Dintre institutiile statului, doar Consiliul National al Audiovizualului reactioneaza la practicile bancilor de a nu prezenta toate costurile creditelor

CNA a decis sa interzica de la difuzare cinci spoturi publicitare pentru credite bancare si finantari in leasing, pe motiv ca acestea nu stipuleaza dobinda anuala efectiva si nici costurile totale pe care consumatorul trebuie sa le plateasca atunci cind contracteaza un credit.

Cele cinci spoturi interzise sint: spotul Bancpost pentru creditul imobiliar, spotul BCR Leasing, spotul ABN-AMRO pentru credit ipotecar, spotul ABN-AMRO pentru credit de uz personal si spotul Alpha Bank.

Membrii CNA au decis sa interzica de la difuzare clipul publicitar pentru Bancpost pentru ca, desi anunta "rate mici de la 11 euro pe luna", in partea de jos a ecranului era notat, cu caractere de dimensiuni foarte mici si imposibil de citit, pretul real al creditului, de 16 euro pe luna.

Consiliul a mai decis oprirea de la difuzare a spotului BCR Leasing, care anunta dobinzi de 7%, dar nu mentiona si cele citeva comisioane care se adauga ulterior.

Bancile se declara surprinse

"Astazi am fost informati oficial despre retragerea de la difuzare TV a spoturilor publicitare ABN AMRO. Sintem foarte surprinsi de aceasta masura, mai ales ca in opinia noastra am respectat reglementarile in vigoare. In prezent, analizam actiunea CNA si argumentele care au stat la baza acestei decizii", a declarat Raluca Mandache, Head of Communications, ABN AMRO Bank Romania.

Mesajul promotional contine informatii privind termenul pina la care sint valabile oferta speciala (30 aprilie 2006) si procentul de dobinda aferent ofertei speciale pentru creditele in lei si euro (6,9% cu mentiunea ca dobinda este fixa pentru primul an).

In cadrul campaniei amintite, au fost respectate prevederile Legii nr. 289/2004, cu exceptiile de la anuntarea DAE, formulate in cadrul art. 3, lit. a si b - se arata in comunicatul Directiei de Comunicare a Bancpost.

Un fapt notoriu

Este de notorietate faptul ca, in prezent, in Romania clientii afla, de regula, toate detaliile legate de costul imprumutului abia dupa ce semneaza contractul de imprumut, iar in publicitatea prin mass-media bancile nu ofera detalii despre costul total al creditelor.

Potrivit legii, in orice anunt publicitar si in orice oferta pentru un contract de credit destinat consumatorilor, afisate in locuri publice, referirile la costul creditului trebuie sa mentioneze Dobinda Anuala Efectiva (DAE) in mod clar si inteligibil. DAE exprima costul total al creditului la consumator si nu doar dobinda perceputa de banca. Legea este insa interpretabila, ceea ce face ca BNR si Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorului sa-si paseze una alteia raspunderea pentru aplicarea ei. Pe de alta parte, bancile nu par deloc deranjate de legea DAE, chiar daca nu in putine cazuri isi fac concurenta neloiala una alteia prin publicitati inselatoare.

Oferta publicitatii trebuie sa fie clara

"Ori cu dobinda integrala, ori deloc", spune vicepresedintele Consiliului.

"Sint niste cirliguri informatiile astea. Nu sint false, dar sint contorsionate. Asa ca am decis in unanimitate ca spoturile la banci sa afiseze dobinda integrala.

CNA-ul are o singura conditie: oferta publicitatii sa fie clara. Sa nu existe dubii. In acest moment, bancile au doua posibilitati: ori afiseaza dobinda asa cum o cere BNR-ul, ori nu vorbesc deloc despre ea. Sa faca reclama la brand, cum e Romexterra, de exemplu. Acolo se joaca baschet, se promoveaza o banca, de la egal la egal", a declarat pentru "Cotidianul" Attila Gasparik, vicepresedintele CNA.

Chiar daca spoturile in cauza se difuzeaza de mai mult timp la posturile de televiziune, Gasparik a adaugat ca CNA-ul a ajuns sa reglementeze reclamele la banci tocmai in acest moment, in urma unei notificari de la BNR, dar si a plingerilor primite de institutie din mai multe parti. Vicepresedintele CNA considera ca cele cinci spoturi interzise arata si o masura de a atrage atentia asupra neclaritatii, ca fenomen observat de mai mult timp in publicitatea la serviciile bancare.

"Daca unul incepe, celalalt vede si face la fel. La fel cum a fost si cu telefoanele mobile. Fiecare, pina nu au dat si TVA-ul, a avut probleme", a explicat Gasparik.

In luarea acestor decizii, CNA a luat in considerare si punctul de vedere al Consiliului Roman de Publicitate (RAC). Potrivit acestuia, spoturile incalca articolul 32 din Codul de Practica in Publicitate, in care se specifica faptul ca "publicitatea menita a solicita sau a promova tranzactiile financiare, imobiliare si, in special, tranzactiile pentru economisirea si investirea in proprietati mobiliare sau imobiliare trebuie sa furnizeze informatii clare si complete pentru a nu induce in eroare publicul, astfel incit cel care percepe mesajul, in pofida eventualei lipse de experienta, sa poata face o alegere in cunostinta de cauza pentru utilizarea propriilor resurse".


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.