Principalii operatori aerieni care vand bilete cu tarife reduse incearca sa-si consolideze pozitia pe piata inainte de integrarea in UE

Blue Air lanseaza credite pentru pasagerii fideli, MyAir vinde in supermarketurile italiene cupoane de bilete, SkyEurope fabrica tarife speciale pentru companii, iata ce inventeaza companiile low-cost pentru a-si vraji pasagerii.

Initial, Blue Air a intentionat sa puna pe picioare un sistem clasic de bonificare a pasagerilor: clientii fideli acumulau puncte in functie de numarul de calatorii efectuate. La cumpararea unui bilet, pasagerul primea zece puncte, iar la 100 de puncte, obtinea un bilet gratuit. "Astfel de programe merg mai degraba in Vest, la noi oamenii vor lucruri concrete", spune Nelu Iordache, proprietarul companiei, recunoscand ca nu a inventat el roata. S-a gandit doar sa urmeze exemplul uneia din companiile-pionier in domeniul low-cost, Ryanair. Aceasta a lansat impreuna cu o banca un card de credit: la cumparaturi in valoare de 1.000 de lire sterline in decurs de trei luni, primesti un bilet pe orice destinatie vrei. In viziunea proprietarului Blue Air, sistemul va fi adaptat pietei autohtone.

Orice pasager care a calatorit de cinci ori in decursul unui an cu aceasta companie va fi norocosul beneficiar al unui credit de 500 de euro, suma cu care poate cumpara doua-trei bilete de avion (nu si altceva, ca la Ryanair). Ca in cazul unui credit, semneaza un contract cu Blue Air, prin care se obliga sa returneze banii (de fapt sa achite biletele de avion) in maximum 12 luni, la o dobanda de 7% pe an la euro.

Un contract de credit fara nici o garantie! In primul rand, cum poate o companie aeriana sa devina peste noapte banca? Modificandu-si statutul si adaugand ceea ce in codul CAEN este clasificat drept "servicii de intermediere financiara". Astfel, va avea acces la baza de date a Biroului Unic de Credit, iar persoanele care figureaza acolo vor fi excluse din start. In al doilea rand, va exista un soft care va monitoriza platile tuturor pasagerilor care iau credite. Iar in al treilea rand, Iordache isi asuma riscul de a lua teapa.

"Este riscul meu. Dar risc zece locuri, pe care oricum le am goale. Vand un serviciu pe care daca nu-l vand atunci, pe loc, se pierde. Un loc gol nu se mai intoarce inapoi", spune Nelu Iordache, proprietarul Blue Air. Daca tinem cont ca pe anumite curse traficul este in majoritate de business, s-ar putea spune ca nu are de ce sa se teama. Insa pe cele mai profitabile destinatii, Spania si Italia, traficul este format mai ales din romanii care lucreaza in aceste tari si rudele lor, plus turisti pe timp de vara. "Totusi, logic este ca un pasager care a zburat deja de cinci ori cu noi sa nu ne faca probleme", spera Iordache.

In realitate, concurenta obliga Blue Air sa vina cu inovatii. Dupa ce compania a operat pe Barcelona singur un an de zile, Tarom si-a dat seama ca destinatia este foarte profitabila, asa ca din aprilie si-a trecut-o in orarul de zbor. Bineinteles, tarifele sunt exact la acelasi nivel cu cele practicate de compania low-cost. Mai mult, tot din aprilie, opereaza pe Barcelona si compania spaniola Air Madrid, cu tarife chiar mai mici decat Blue Air.
Pe Italia, Blue Air se lupta cu MyAir.


Despre autor:

Capital

Sursa: Capital


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.