Lumea companiilor aeriene este din ce in ce mai framantata din cauza aparitiei firmelor „low-cost", cele orientate catre segmentul de piata dispus sa plateasca sume foarte mici pentru o cursa de avion. La polul opus se afla calatoriile business class si first class, al caror pret nici nu mai conteaza pentru persoanele interesate mai degraba de confort decat de costuri.

Marile companii aviatice, cele care controleaza zborurile lungi, intercontinentale, se lupta astazi pentru castigarea clientilor cu ajutorul optiunilor de confort pe care le ofera. Clasicul fotoliu, ceva mai lat decat cel de la clasa „economic", nu mai reprezinta de mult conditia necesara si suficienta. Astazi sunt aruncate in lupta conexiunile la Internet, jucariile high-tech audio-video, meniurile inedite, preparate de bucatari celebri.

Cathay Pacific

Compania din Hong Kong este, potrivit cunoscatorilor, cel mai bine pregatita pentru pasagerii de lux. Aeronavele de linie au compartimente pentru business de numai 8-12 locuri, in functie de avion (Boeing 747 si 777, Airbus 340 si 330). Fotoliile de la first class se pot intinde perfect, la 180 de grade, fiecare pasager are televizor, dispune de accesorii audio-video la cerere, iar mancarea este a la carte, Cathay fiind prima companie care a angajat bucatar la bord. Lista de vinuri cuprinde peste 40 de nume, dintre cele mai cunoscute. In sala de asteptare Cathay din Aeroportul Hong Kong, pasagerii first class au acces wireless la Internet si pot face un dus intre doua zboruri. Un bilet Paris-Hong Kong costa, la first class, 3.000 de euro.

Singapore Airlines

Scaune foarte largi, care se intind si se transforma in pat, cu aer conditionat in spatare. Acestea sunt doar cateva detalii ale conditiilor oferite de Singapore Airlines, comparate de specialisti cu ale unui hotel de lux. Pentru un somn placut, pasagerii first class primesc lenjerie de pat, saltea si cosmetice Givenchy. Aceeasi casa de moda ofera ochelari de panza contra luminii, sosete si pijamale. Fiecare pasager primeste un telefon mobil pentru a-l folosi pe timpul zborului si un saculet cu produse de toaleta de la Bvlgari: parfum, balsam de buze, lotiune de corp si after-shave. Gurmanzii isi pot comanda orice fel de mancare in avans, odata cu rezervarea calatoriei. Un bilet first class Roma-Phuket ajunge la 2.100 de euro.

Thai Airways

Thai Airways, membru al Star Alliance si companie aeriana nationala in Thailanda, se lauda in primul rand cu lista de bauturi fine disponibile la bord, printre care sampanie Dom Perignon sau Veuve Clicquot. Scaunele imense au incorporate dispozitive de masaj, se intind complet si sunt protejate de un paravan, pentru a avea intimitate in timpul somnului. Divertismentul audio-video cuprinde filme si transmisii sportive ori chiar evenimente culturale. Meniul este vast, rafinat si contine inclusiv bucataria thailandeza ori feluri de regim. Mancarea este servita in vase de portelan, cu tacamuri de argint. O calatorie de la Atena la Bangkok costa 2.600 de euro la Royal First Class.

Malaysia Airlines

Pasagerii Malaysia Airlines vor simti avantajele calatoriei cu aceasta companie inca din momentul in care isi vor face „check-in"-ul telefonic, pe drumul catre aeroport, si isi vor gasi boarding-pass-ul gata pregatit. In avion, scaunele sunt dotate cu telefon cu acces international, insa aparatul poate fi folosit si pentru a apela alti pasageri. Panoul de comanda ofera acces la sistemul audio-video, inclusiv pentru jocuri. Meniul cuprinde aproape orice reteta pe baza de pui, vita sau miel, dar nu exclude o selectie de branzeturi fine, ciocolata, fructe sau prajituri. Un bilet pe ruta Paris-Kuala Lumpur costa 7.200 de euro.

Citeste si:

Quatar Airways

Fericitii pasageri ai companiei Quatar Airlines au parte, daca achizitioneaza un bilet first class, de un tratament preferential, incepand cu permisiunea de a avea un surplus de bagaje si transport gratuit la si de la aeroport in limuzine BMW serie 7. Scaunele se transforma in pat, au suport lombar si un dispozitiv de masaj pentru picioare. Telefonul personal, ecranul TV si sursa de alimentare pentru laptop sunt disponibile pentru fiecare pasager. Din meniul a la carte nu lipsesc caviarul sau racii, iar cafelele se pregatesc pe loc, in orice forma inventata vreodata. Pretul unui bilet first class Frankfurt-Doha este de 1.800 de euro.

Gulf Air

Gulf Air are centre de comanda in Abu Dhabi, Bahrein, Muscat si Londra si se lauda cu „cel mai exclusivist compartiment first class din lume". Daca tinem cont de numarul redus, doar opt locuri, existent in fiecare aeronava, trebuie sa le dam dreptate. Pasagerii de lux se bucura de serviciile unui cabin-service ale managerului, bucatarului, stewardeselor si chiar ale unei dadace. Un BMW serie 7 se afla la dispozitia clientilor, iar la bord scaunele de piele invelite in lana fina, dotate cu un panou de lemn de fag, se transforma rapid in cel mai comod pat, echipat cu lenjerie de matase si sosete ori pijamale de bumbac. Pe timpul somnului, hainele de zi sunt pastrate invelite intr-un sac, in dulap. Lista de bucate este dintre cele mai rafinate, iar masa poate fi stropita cu vinuri fine. Un zbor Londra-Bahrein ajunge la 3.600 de euro.

Swiss

Compania elvetiana Swiss International Air Lines este cel mai nou membru al Star-Alliance si vine in elita zborurilor de lux cu o multime de facilitati. Locurile first class dispun de scaune moderne, confortabile, fiecare echipat cu un scaunel auxiliar, pentru picioare sau pentru eventualii vizita-tori inopinati. Sistemul audio-video, ce poate fi comandat de pe un panou amplasat lateral, are 16 canale audio si nenumarate posturi TV, inclusiv un canal de stiri financiare. Meniul cuprinde o serie vasta de retete, gandite de bucatarul-sef al companiei, totul fiind asortat cu bauturi fine. De la Geneva la New York, calatoria la first class costa 4.000 de euro.

Lufthansa

In ciuda renumelui din ce in ce mai slab pe cursele europene, Lufthansa ramane in topul celor mai rafinate companii la capitolul conditii de zbor oferite la firstclass pasagerilor pe cursele lungi. Dimensiunile scaunelor sale sunt printre cele mai generoase, iar variantele de ajustare sunt ca si infinite. Terminalul privat din Frankfurt ofera pasagerilor un „cigar lounge" si propria patiserie. Pentru a ajunge la aeroport, clientii au la dispozitie masini de lux care parcheaza chiar in fata avionului, iar meniul la bord include caviar, somon fumé si produse de patiserie calda. Pentru o calatorie München-Chicago veti plati, la first class, 6.452 euro.

Emirates

Emirates este departe de a fi necunoscuta, mai ales de cand sigla sa poate fi zarita pe tricourile echipelor de fotbal englezesti. Recunoscuta ca una dintre companiile care ofera cele mai luxoase conditii de zbor, Emirates isi are sediul in Dubai si isi rasfata pasagerii cu facilitati rafinate. Limuzinele puse la dispozitia clientilor, bucatarie de lux, cu portelanuri si servete fine, sisteme audio-video sofisticate cu peste 500 de canale radio si TV sunt doar cateva dintre avantajele unei calatorii cu Emirates. Ultimele avioane achizitionate pentru calatorii pretentiosi sunt Airbus A340-A500, special construite pentru zboruri lungi. Acestea dispun de 12 locuri, adevarate minigarsoniere cu usi glisante, scaune ce se intind la 180 de grade, televizor si minibar.