Cel mai mare producator mondial de automobile, General Motors (GM), risca sa intre in faliment ca urmare a deciziei principalului sau furnizor de componente auto, Delphi Corp., de a cere unui tribunal american sa anuleze toate contractele sale

Delphi, cel mai mare producator de componente auto din SUA, a cerut vineri unui tribunal american anularea tuturor contractelor sale, informeaza CNNMoney. Anuntul companiei americane pune GM intr-o situatie foarte dificila, cel mai mare producator auto din lume aflandu-se astfel in pericol de a cere la randui sa fie pus sub protectia Legii falimentului. Delphi a mai anuntat ca isi va inchide toate operatiunile din SUA, inchizand imediat 21 din cele 29 de fabrici ale sale si concediand peste 28.000 de angajati.

Decizia Delphi, care la sfarsitul anului trecut s-a declarat falimentara, de a cere in istanta anularea contractelor deja incheiate, este cauzata de costurile de productie foarte mari, compania americana aratandu-se in imposibilitatea de a mai plati furnizorii sau salariatii. Sindicatele muncitorilor de la Delphi au anuntat deja ca vor intra in greva generala, productia riscand astfel sa fie sistata si pana in moemntul deciziei Curtii.

GM pierde peste 5,5 miliarde de dolari in urma falimentului Delphi

Chiar daca hotararea judecatoreasca nu va fi favorabila producatorului de componente auto, greva generala a angajatilor va pune in incapacitate de productie pe cel mai important jucator pe piata mondiala a producatorilor auto, General Motors, care va ramane practic fara componente. Decizia Delphi poate duce la falimentul GM, avand in vedere probleme financiare prin care prucatorul auto trece. General Motors a inregistrat in 2005 cele mai mari pierderi financiare din istoria sa, acestea ridicandu-se la valoare de 10,6 miliarde de dolari, adica aproximativ 85% din valoarea de piata a companiei.

Oficialii GM au declarat ca au incredere ca Delphi "va alege pana la urma sa isi respecte contractele", oficialii prudcatorului auto american estimand la inceputul anului acesta ca falimentul principalului sau furnizor va aduce o pierdere de cel putin 5,5 miliarde de dolari pentru GM.

GM, la mana sindicatelor

Sindicatul Angajatilor din Industria Auto americana au anuntat ca vor intra in greva in urma deciziilor GM si Deslphi de a concedia mai multe zeci de mii de muncitori si de a reduce drastic salariile. Delphi a anuntat ca va concedia 28.000 de angajati si ca va reduce intr-o prima faza suma platita pentru o ora de munca, de la 27 de dolari pe ora la 22 de dolari, urmand ca in vara suma sa fie redusa la 16,5 dolari. General Motors a anuntat de asemenea ca va concedia aproximativ 30.000 de angajati.

Atat GM cat si Deplhi au anuntat ca vor plati angajatilor sume compesatorii, unii dintre ei avand posibilitatea de a se reangaja in anii urmatori. Daca soarta angajatilor Delphi pare a fi pecetluita, principalul sindicat din industrie incearca prin orice mijloace sa opreasca concedierile de la GM. Producatorul american a anuntat ca va plati pana la 140.000 de dolari fiecarui angajat care va renunta la postul sau, dar sindicatele au boicotat aceasta masura, amenintand cu o greva generala in industria de profil.

Cauze complexe

Industria producatoare de automobil;e din SUA trece printr-o perioada de criza, anuntand concedieri masive si inchiderea unor unitati de productie. Cauzele acestor decizii sunt multiple, costurile de productie prea mari in timp de concurenta producatorilor asiatici creste, reprezentand cel mai important factor care a determinat aceasta situatie.

GM si Ford au anuntat ca vor concedia peste 50.000 de angajati, mai multe fabrici urmand a fi inchise. La sfarsitul anului trecut a avut loc cel mai rasunator faliment din industrie, Delphi cerand sa fie introdusa sub protectia Legii falimentului. In acelasi timp, vanzarile producatorilor asiatici pe piata americana sunt intr-o crestere continua, analistii asteptandu-se ca Toyota sa devina in acest an cel mai mare producator mondial de automobile din lume.


Despre autor:

Wall-Street

Sursa: Wall-Street


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.