Potrivit jucatorilor din domeniu, piata romaneasca a cercetarii de marketing a inregistrat cea mai dinamica evolutie in 2004, cand a consemnat un avans de 30% fata de anul anterior, ajungand la 15 milioane de euro, desi cresterea se datoreaza si faptului ca 2004 a fost an electoral.

In contextul in care numarul clientilor de pe aceasta piata se afla in continua crestere, ca urmare a cresterii nevoii de informare a companiilor cu privire la performanta brandurilor lor, in urmatorii doi-trei ani piata va consemna o crestere de 15-20% pe an, urmand sa ajunga la 25 milioane de euro, in anul 2007, apreciaza Anca Zamfirescu, marketing manager in cadrul companiei de cercetare a pietei Daedalus Consulting, companie de cercetare a pietei cu capital integral romanesc.

Emanuel Sanda, country manager in cadrul ACNielsen Romania, firma de cercetare a pietei prezenta in peste 100 de tari, considera ca piata de research din Romania este inca in faza de dezvoltare, ceea ce, dintr-o perspectiva pozitiva, inseamna ca a inregistrat si va continua sa inregistreze cresteri solide "double-digit" (n.r. - de doua cifre) in anii urmatori.

Fler sau cercetare?

Fie ca sunt utile in fazele de planificare si executie sau pentru a evalua rezultatele obtinute in urma actiunilor intreprinse, studiile de piata au rolul de a ajuta managerii sa ia decizii informate. De aceea, potrivit jucatorilor din domeniu, din ce in ce mai multe companii de pe piata romaneasca au inceput sa le includa in planurile lor de marketing.

Potrivit specialistilor, orice companie care se respecta apeleaza la serviciile unei firme de cercetare a pietei, inainte de a intra pe piata cu un produs nou sau cu o abordare noua, in functie de datele furnizate urmand sa-si stabileasca strategia de piata.

Explicand beneficiile studiilor de piata pentru companii in luarea deciziilor de marketing, Anca Zamfirescu spune ca, pentru a identifica oportunitatile si a reduce riscurile pe care le implica deciziile de marketing, brand managerii prefera sa adune informatii care sa ii ajute sa evalueze contextul existent si sa anticipeze eventuale efecte ale deciziilor lor.

Citeste si:

"In functie de costul unei decizii gresite, brand managerii decid daca merita sa aloce timp si buget pentru a obtine mai multe informatii sau se pot baza pe experienta si fler. De multe ori, costul unei decizii gresite presupune nu numai bugetul alocat pentru o anumita actiune, ci si posibila pierdere a unei pozitii pe piata sau a unui castig potential. Pe masura ce riscul creste, nevoia de informatie este mai mare si este important sa se aloce mai mult timp obtinerii si analizarii ei", afirma Anca Zamfirescu.

Clientii principali sunt companiile straine

Din punctul de vedere al originii companiilor, multinationalele sunt principalul motiv pentru care exista o piata a cercetarii de marketing, in Romania. Totusi, numarul de companii locale care apeleaza la sfatul specialistilor este si el in crestere, in principal acestea fiind companii ale caror produse se regasesc si pe rafturile marilor retele de retail.

"In mod traditional, companiile din domeniul bunurilor de larg consum si lanturile de comert au reprezentat principalii clienti ai pietei de research. Pe masura ce economia se dezvolta, si alte sectoare au inceput sa devina clienti importanti, cum ar fi telecomunicatiile, sectorul financiar-bancar, cel farmaceutic etc.", mai spune Emanuel Sanda. Competitia de pe piata romaneasca a cercetarii de marketing este din ce in ce mai mare, in ultima vreme aparand chiar companii specializate pe anumite industrii.

Principalele companii de cercetare de piata din Romania sunt ACNielsen, Daedalus Consulting, GFK, Mercury Research si Synovate.

Potrivit oficialului ACNielsen Romania, din punctul de vedere al concurentei, piata este inca fragmentata, cu multi jucatori si un amestec interesant de "grei" multinationali si de un bun numar de companii locale.

"Cu toate acestea, asa cum se intampla in mai toate domeniile, si in research vom asista la o concentrare in viitor in cadrul bataliei pentru bugetele restrictive ale clientilor cu cerinte in continua crestere", precizeaza managerul ACNielsen.