Oferte cu zeci de minute gratis, pachete care includ servicii de Internet si de televiziune prin cablu, investitii masive in modernizarea retelelor si acuze intre competitori, toate constituie fatade ale unei piete estimate la cateva sute de milioane de euro anual

Anul 2003 a reprezentat un punct de cotitura pentru istoria telefoniei fixe in Romania. Piata s-a liberalizat iar Romtelecom, operatorul national de telefonie fixa, si-a pierdut pozitia de monopol pe care il detinea. Chiar daca Romtelecom ramane liderul incontestabil al pietei, sumele investite in promovare de competitorii sai si ofertele promotionale tentate arata ca acestia doresc sa muste cat mai mult din piata.

Astfel, operatorii alternativi (RCS&RDS si Astral UPC fiind principalii jucatori alternativi) si-au marit cota de piata de sase ori anul trecut, numarul abonatilor acestora la finele lui 2005 fiind mai mare de 400.000, potrivit datelor Autoritatatii Nationale de Reglementare in Comunicatii (ANRC), remise de Rompres. In prezent, pe piata romaneasca exista 243 de furnizori de telefonie fixa, din care 64 sunt activi, dintre acestia 24 fiind furnizori alternativi care utilizeaza reteaua proprie. Cei mai activi s-au dovedit a fi companiile de televiziune prin cablu, care au lansat oferte triple-play, ce includ televiziune, telefonie fixa si Internet.

Romtelecom, profit de 233 milioane de euro in 2005

Anul trecut a fost un an de impas pentru Romtelecom, deoarece a inregistrat o contraperformanta - scaderea numarului utilizatorilor la mijlocul anului, in pofida unei importante liste de asteptare. Potrivit datelor ANRC, la finele lui 2005 Romtelecom avea cu 38.000 de abonati mai putini decat la inceputul aceluiasi an.

Cu toate acestea, Romtelecom detine circa 90% din piata, avand aproximativ 3,95 milioane de clienti, comparativ cu cei 400.000 de clienti ai operatorilor alternativi. Astfel, Romtelecom a inregistrat anul trecut 233 de milioane de euro profit, grupul elen Hellenic Telecommunications Organization (OTE), care detine 54% din actiunile Romtelecom, anuntand investitii de 500 de milioane de euro pentru a diversifica serviciile oferite.

In ceea ce priveste serviciile de Internet, Romtelecom a inregistrat o crestere semnificativa anul trecut, de la 12.000 de abonati ADSL (Internet de banda larga) la 20.000 de abonati. Pentru anul 2006, Romtelecom si-a propus sa atinga un numar de 100.000 de clienti pentru serviciile de tip broadband si sa aiba disponibile 900.000 de linii cu acoperire ADSL.

RDS&RCS vine tare din urma

RCS&RDS a devenit al doilea competitor dupa Romtelecom, lupta pe piata de telefonie fixa luand amploare. Campania desfasurata de operatorul alternativ a fost foarte agresiva, cu o oferta de tarife mai mici, gratis uneori.

Punctul culminant a fost atins acum o luna cand Romtelecom a incercat sa mai opreasca din avantul RDS&RCS. Conducerea operatorului privat a acuzat la momentul respectiv Romtelecom ca a redus capacitatile de interconectare, ceea ce a determinat imposibilitatea efectuarii de apeluri din reteaua RCS&RDS catre cea a Romtelecom si invers.

Directorul general al Romtelecom, James Hubley, nu a ramas dator, replicand in moemnetul prezentarii rezultatelor financiare ca tarifele de interconectare sunt mult prea mici, iar oferta facuta de cablisti, care, alaturi de programele TV, furnizeaza si servicii de telecomunicatii, este "o subventie incrucisata".

Daca pe piata telefoniei fixe relatiile dintre cele doua companii raman tensionate, in ceea ce priveste serviciile de INternet, lucrurile sunt mai clare. RDS&RCS este liderul pietei, avand de zece ori mai multi abonati decat Romtelecom. Potrivit directorului comercial RDS&RCS, Ovidiu Ghiman, "la sfarsitul anului 2005, serviciile de acces Internet broadband erau folosite de 200.000 de utilizatori din tara".

Astral triple-pay

Astral UPC, al treilea jucator de pe piata, si-a axat oferta in principal pe pachetele triple-pay. Astfel, cei care achizitioneaza pachetul beneficiaza de o reducere de cinci dolari, ceea ce reprezinta pretul celui mai ieftin abonament telefonic. Astfel, practic, ei platesc doar abonamentul pentru cablu si Internet, telefonul fiind gratis.

"Astral are 50.000 de clienti rezidentiali, care au ales telefonia fixa si Internetul, iar UPC are 12.000 de clienti, care au optat numai pentru Internet. Numarul clientilor triple-play este de 50.000", a aratat Dinu Malacopol, director in cadrul companiei UPC Romania.

Inca mai este loc

Deutsche Telekom, cel mai mare operator de telefonie fixadin Europa, a fost atras de climatul pietei din Romania, dorindu-si sa achizitioneze RCS&RDS. Operatorul autohton a refuzat insa oferta, in dorinta de a isi creste cota de piata. Pana la urma, Deutsche Telekom a intrat pe piata locala prin noul brand de telecomunicatii EUfonika.

Noul serviciu a fost lansat de catre Combridge, subsidiarul roman al Magyar Telekom, companie in care Deutsche Telekom detine 60% din pachetul de actiuni. Nemtii si maghiarii isi axeaza strategia pe preturi favorabile asigurate de tehnologia IP si reteaua Next Generation Network. Surse din piata sunt de parere ca aceasta mutare a operatorul german reprezinta doar primul pas, Deutsche Telekom fiind interesata in continuare de preluarea RCS&RDS. In cadrul conferintei de lansare a brandului Eufonika, oficialii Magyar Telekom au evitat insa sa faca vreun comentariu pe marginea acestui subiect.


Despre autor:

Wall-Street

Sursa: Wall-Street


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.