Cu ani in urma, primele computere afectate de sindromul „zombie" i-au ingrozit de-a dreptul pe internautii obisnuiti. Aparitia unor pop-up-uri, colectarea si trimiterea unor date personale spre anumite servere de Internet fara stirea proprietarului, accesarea unor centrale telefonice din strainatate sunt cauze care au determinat multi utilizatori sa acceseze Internetul cu precautie. In umbra acestor temeri s-a nascut un proiect care avea sa conteste ierarhiile tehnologiilor de navigare online.

AOL, Sun si Google „hranesc vulpea"

Firefox este un produs al fundatiei Mozilla si al companiei Mozilla Corporation. A fost lansat pentru prima data in ianuarie 2004 si beneficiaza de un sprijin substantial din partea AOL (America Online), care a donat doua milioane de dolari pentru crearea noului proiect. Lista donatorilor importanti includea, la data lansarii, si alte companii importante, precum Red Hat ori Sun Microsystems. De-a lungul timpului, tot mai multe companii au sustinut eforturile echipei Mozilla. Este si cazul Google, care a recunoscut recent ca plateste Mozilla Corporation pentru fiecare cautare efectuata prin intermediul browser-ului Firefox. In anul 2005, se spune ca Google a platit, in total, peste 70 de milioane de dolari pentru „serviciile Firefox".

Browser pentru politisti

Alte companii au ajutat proiectul prin adoptarea Firefox ca browser recomandat propriilor angajati. Este cazul Boeing, care a furnizat discret, pe tot parcursul anului 2005, feed-back-ul sau catre Fundatia Mozilla. Gigantul aerian este printre primele companii care au incurajat adoptarea browserului Firefox de catre propriii angajati, ca alternativa la Internet Explorer. O atitudine similara a adoptat si IBM, care a anuntat anul trecut ca include Firefox printre optiunile de browser pe care le pot utiliza cei 330.000 de angajati ai companiei. Pana acum, potrivit comunicatelor companiei, doar 18% din acestia folosesc Firefox.

Chiar si unele autoritati publice au decis renuntarea la Internet Explorer, in favoarea noului produs. Politia franceza a anuntat, la inceputul anului 2006, ca va trece la utilizarea Firefox pe toate cele peste 70.000 de computere pe care le detine, abandonand astfel utilizarea Internet Explorer-ului. S-au invocat motive de fiabilitate, securitate sporita si usurinta in navigare, care transforma Firefox in produsul ideal pentru politistii francezi.

20% in Europa

Conform ultimei statistici furnizate de compania franceza XiTi, Firefox a atins o cota de piata de peste 20% in Europa. Statistica se bazeaza pe un esantion de 32,5 milioane de website-uri, care au fost vizitate de utilizatori pe data de 8 ianuarie. Interesant este faptul ca ponderea cea mai insemnata a utilizatorilor care folosesc Firefox se inregistreaza in Finlanda, cu 38% din utilizatori, tara urmata in clasament de Slovenia, cu 36%, Germania, cu 30% si Franta, cu 18%. In Statele Unite ale Americii, cota de piata a Firefox este de 13%.

La nivel mondial, Firefox a fost descarcat de mult peste 100 de milioane de utilizatori. Numarul acestora continua sa creasca, pe masura ce Google si multe alte corporatii participa la campania „raspandeste Firefox". Ce face acest browser sa fie atat de important pentru Internetul modern?

Unde-s multi, puterea creste

Citeste si:

Firefox nu e celebru pentru ca e un produs bun. Firefox reuseste sa fie asa cum isi doresc multi dintre mogulii Internetului modern: contesta cu succes dominatia Internet Explorer-ului (produs Microsoft), fara a apartine unuia dintre marii jucatori din Internetul modern. Si, mai presus de toate, este un software open source, dezvoltat de o comunitate mondiala de programatori.

Un software open source este acel gen de aplicatie ale carei surse sunt accesibile tuturor celor interesati. Atunci cand un programator poate citi, redistribui ori transforma codul sursa al unei aplicatii, programul respectiv evolueaza. Oamenii il imbunatatesc, il adapteaza, ii repara erorile. In cazul Firefox, caracterul open source al aplicatiei este cel care a generat o adevarata explozie a temelor (variante de design ale interfetei browserului) sau a extensiilor (imbunatatiri aduse functionalitatii browserului). Conform website-ului oficial, www.mozilla.org, putem vorbi astazi de peste 1.100 de extensii ale Firefox si de peste 150 de teme, creatii ale unor dezvoltatori din intreaga lume.

Dusmani pentru Microsoft

E pentru prima data cand cei de la Microsoft isi pun cu adevarat problema ca s-ar putea sa fi intalnit un concurent serios. Un browser este aplicatia menita sa asigure utilizatorului „poarta de intrare" in Internet. Prin intermediul sau, producatorul poate influenta subtil cifra de afaceri a unor initiative online (spre exemplu, doar includerea unui website in cadrul Bookmark-urilor/Favourites este de natura a asigura un trafic constant catre website-ul in cauza). Pana la data lansarii Firefox, Internet Explorer domina piata, avand o cota de 96%. Acum pierde un procent in fiecare luna.

Din cauza amenintarii noului concurent, anul 2006 a adus prezentarea catre public a versiunii beta a noului Internet Explorer 7. Produsul inglobeaza multe dintre tendintele impuse de Firefox. Printre acestea se afla navigarea folosind tab-uri (mai multe pagini web deschise in cadrul aceleiasi ferestre a browser-ului). Microsoft urmeaza valul.

Protectie la phising

Lupta capata dimensiuni interesante, mai ales ca Firefox nu are de gand sa renunte usor la ritmul de crestere cunoscut pana la acest moment. Versiunea urmatoare va include protectie impotriva phisingului, utilizand tehnologie care poate sa provina de la Google. De fapt, interesul Google pentru Firefox este mult mai vechi si s-a concretizat chiar in includerea browserului in Google Pack, pachetul software pus la dispozitie de Google pentru a fi descarcat de utilizatori.
O versiune alpha (prima versiune oferita publicului) a noului Firefox 2.0 este asteptata la sfarsitul acestei luni, dar este foarte posibil sa nu includa facilitatile antiphising de la Google. De asemenea, se asteapta ca noua versiunea sa contina suport pentru un tip mai puternic de certificare digitala, asa-numitul „high-assurance certificate".

Ce aduce viitorul?

„Nu-i vom subestima niciodata pe cei de la Microsoft. Internet Explorer 7 va fi cu siguranta un produs mult imbunatatit. Vom regasi acolo unele sau toate acele facilitati care au facut Fire-fox iubit de utilizatori. Eu cred ca, in-tr-un mod ciudat chiar, Internet Explorer 7 va fi un succes pentru echipa Firefox si felul in care a reusit aceasta sa schimbe Internetul", a declarat Mitchell Baker, CEO al Mozilla Corporation, intr-un interviu acordat la inceputul lunii martie revistei USNews.com.
Unii spun ca Firefox va fi cumparat in curand de Google. Altii ii prevad un viitor sumbru, pe masura ce Microsoft isi va imbunatati propria solutie de nagivare. Intr-o lume in care cercetarea si dezvoltarea unui produs trebuie sa fie continue si sustinute de fonduri importante pentru a produce efecte spectaculoase, ramane de vazut daca revolutia Firefox va tine pasul cu investi-tiile gigantului Microsoft.