Vinzarile de electrocasnice au atins anul trecut suma de un miliard de euro, insa cea mai mare parte a produselor comercializate pe piata romaneasca au fost aduse din import. Dupa ce inainte de 1990 electrocasnicele romanesti detineau monopolul absolut, acum situatia s-a schimbat, produsele fabricate in Romania reprezentind doar 7-8% din vinzarile totale de pe piata. „Daca discutam despre produse electrocasnice fabricate in Romania, Altex comercializeaza in mod curent aragazuri Zanussi, fabricate la Satu Mare, si aparate frigorifice Arctic, produse la Gaesti. Aceste produse reprezinta aproximativ 7% din vinzarile companiei", ne-a declarat Dragos Sirbu, reprezentantul firmei Altex.

Marca autohtona poate asigura succesul

Fabricile romanesti de electrocasnice au fost preluate de firme straine. Daca Samus Satu Mare a fost cumparata de suedezii de la Electrolux, Arctic Gaesti a ajuns pe mina turcilor de la Arcelik. Diferenta dintre ele consta in faptul ca Electrolux produce in Romania doar aragazuri Zanussi, care au ca destinatie intreaga Europa, in timp ce Arctic a pastrat marca, a incercat sa-si diversifice productia si s-a orientat cu preponderenta spre piata interna. „Productia la fabrica Electrolux din Satu Mare vizeaza exclusiv productia de aragazuri, la aceasta fabrica fiind realizata o parte considerabila din productia de aragazuri Zanussi din Europa. Fabrica de la Satu Mare are o piata de desfacere variata, iar productia se face atit pentru piata interna, cit si pentru piata externa (tarile baltice, Israel, Finlanda, Rusia, Suedia si Norvegia)", a precizat Carmen Georgescu, reprezentantul Electrolux.

Spre deosebire de cei de la Electrolux, turcii de la Arcelik nu au neglijat piata interna, desi s-au orientat si catre export. „Cu totii ne amintim ca, in 1989, Arctic era cunoscut drept un brand de frigidere care raspundea cerintelor pietei din acea perioada. Evident, schimbarile care au urmat si aparitia pietei concurentiale in Romania au impus adaptarea productiei la noile cerinte", a aratat Monica Iavorschi, director de marketing si vinzari al firmei Arctic. Firma din Gaesti, consacrata in trecut prin frigiderele Arctic, a reusit sa se mentina cu un oarecare succes pe piata pentru ca si-a folosit marca deja cunoscuta chiar si pentru masini de spalat si aragazuri. „Arctic se mindreste cu faptul ca este unul dintre putinele branduri romanesti care si-a cistigat in ultimii ani pozitia de leader pe piata romaneasca de electrocasnice", a precizat Monica Iavorschi.

Mai ieftin cu pina la 20%

Desi mai ieftine decit produsele importate, marcile romanesti nu s-au bucurat de increderea consumatorilor care au preferat produsele mai performante, aduse din import. „Diferenta de pret dintre produsele fabricate in Romania si cele straine este destul de mare. Cele straine sint mai scumpe in medie cu 5-20%", ne-a precizat Violeta Sirbu, director de marketing al companiei Flanco.

Totusi, exista unele deosebiri in functie de produsele comercializate si de performantele acestora. Potrivit datelor companiilor care vind produse electrocasnice, aparatele produse in Romania sint in general preferate de clientii de generatia a doua si a treia, provenind din orasele mici de provincie si din mediul rural. „Aceasta, cu atit mai mult cu cit marci precum Arctic sau Samus Satu Mare, in regimul anterior, au fost producatori nationali, care au avut mai mult de 90% din piata romaneasca.

Exista insa si o alta categorie de clienti, cei care tin cont de serviciile suplimentare oferite de producatorii romani, cel mai important element pentru acestia fiind garantia extinsa la produsele vindute: doi-trei ani garantie la produsele romanesti, comparativ cu unu-doi ani garantie pentru produsele importate", a precizat reprezentantul Altex.

Citeste si:

Loganul e sustinut de tineri si pensionari

Spre deosebire de firmele de electrocasnice, fabrica de autoturisme Dacia din Pitesti a reusit sa se mentina pe piata si chiar sa cistige tot mai multi clienti, avind o cota de piata de 43,2%.

Desi multi romani au preferat dupa 1990 sa-si cumpere o masina straina, mai performanta, preturile mai reduse ale masinilor autohtone au constituit un atu important in favoarea acestora. O data cu lansarea pe piata a masinii Logan, vinzarile firmei au crescut semnificativ. „Cresterea puternica a vinzarilor sub efectul succesului comercial al modelului Logan a permis Dacia sa obtina in 2005 un rezultat financiar net pozitiv de 57 de milioane de euro", a declarat directorul general al Automobile Dacia, Francois Fourmont. Succesul masinilor Logan se datoreaza in primul rind pretului, fiind achizitionat in primul rind de tinerii cu virsta cuprinsa intre 18 si 25 ani, care vor sa-si cumpere prima masina, dar si de pensionarii ramasi fideli marcilor romanesti.

Vinzarile Dacia, in crestere

Pe ansamblul anului trecut, vinzarile Dacia au urcat cu 70,6% peste nivelul consemnat in 2004, si au ajuns la 164.406 de unitati. Numai pe plan intern au fost vindute peste 113.000 de unitati, cu 69% mai mult fata de 2004, dintre care modelul Logan s-a vindut in 88.275 de exemplare. Dacia a reusit chiar sa exporte anul trecut 51.130 de Loganuri, de 2,7 ori peste nivelul din 2004. „Impulsionata de cererea comerciala puternica pentru modelul Logan, activitatea de fabricatie a uzinei de la Mioveni a depasit practic volumul cumulat al anilor 2003 si 2004", a precizat Fourmont.

Mina de ajutor in rate

Dupa deschiderea pietei catre vinzarile in rate, situatia electrocasnicelor autohtone s-a imbunatatit pentru ca acestea se adreseaza mai ales clientilor cu bani putini in buzunar. „In ceea ce priveste raportul dintre vinzarile realizate cu banii cash si cele in rate se poate afirma ca acestea respecta ponderea generala a vinzarilor companiei, adica 60% din vinzari realizate prin sistemele de rate", a precizat Dragos Sirbu, reprezentantul Altex.