Ultimele evenimente in care a fost implicat Ovidiu Tender, actionarul majoritar al Ardaf prin Tender SA, au marcat o presiune asupra Ardaf. Din acest motiv, dar si pentru a-si intari pozitia pe piata, Ardaf isi cauta parteneri sau cumparatori straini, ne-a declarat in cadrul unui interviu, pentru Amos News, Georgel Soare, coordonatorul pe Muntenia al companiei de asigurari. In alta ordine de idei, Ardaf anunta noutati pentru acest an, incepand de la introducerea unor asigurari pentru locuinta pe timpul concediilor in strainatate, cinci sedii noi in Bucuresti si fluidizarea legaturii intre asigurat, service-uri si companie pe segmentul de daune auto.

AMOS News: Exista zvonuri pe piata asigurarilor potrivit carora anumite companii si fonduri de investitii ar dori preluarea unor companii de asigurari din Romania. O analiza sumara a scos la suprafata doua posibilitati: Asirom si Ardaf...
Georgel Soare: Cred ca toate companiile romanesti care nu au actionar din afara, au doua solutii: de a se uni intre ele pentru a forma o companie mai putenica sau de a se infrati cu un partener din afara. Noi suntem o piata buna, iar cei din afara prevad mai bine decat noi ce se va intampla in Romania, pentru ca au experienta. Nu cunosc situatia de la Asirom si nu sunt cel mai in masura sa dau raspuns la aceasta chestiune. In aceea ce priveste Ardaf, pot spune ca ne aflam in negocieri cu parteneri din afara pentru a fi intarit actionariatul. Negocierile sunt intr-o faza finala. Este cursul normal al unei companii romanesti.

- Retinerea preventiva a lui Ovidiu Tender, actionarul majoritar al Ardaf, amplifica si mai mult presiunea asupra companiei. Cum protejati imaginea Ardaf de aceasta situatie?

- Noi functionam dupa o legislatie foarte clara la fel ca si o banca. Intr-o companie de asigurari nu pot fi nici scosi bani, nici bagati bani in capital decat cu acordul CSA, un fel de BNR al asigurarilor. Si atunci, societatile de asigurari nu sunt afectate direct de astfel de intamplari in care sunt implicati actionari pentru ca au rezervele lor, au strategia lor, au conducerea lor. Noi am incheiat parteneriate noi, ne desfasuram activitatea in continuare, partenerii nostri sunt cu ochii pe a ne indeplini obligatiile. Asta inseamna contracte achitate la timp, daune achitate la timp, o metodologie de lucru adecvata, lucrurile stau bine.

- Care sunt rezultatele cu care incheiati anul financiar 2005 pe Bucuresti?

- Rezultatele financiare nu sunt deocamdata finalizate, dar pentru 2005 putem spune ca am avut o rata a incasarilor de 550 miliarde lei, aproape de tinta pe care ne-am propus-o. Mai mult decat atat, conteaza ca a fost realizata dintr-un portofoliu diversificat din mai multe tipuri de produse si nu doar cele clasice de genul Casco sau RCA. Rata daunei a fost una buna in Capitala, de circa 65%, ceea ne-a creat un confort de derulare a activitatii in conditii normale. Exista o presiune in ceea ce se intampla pe piata.

- La ce va asteptati in acest an in privinta rezultatelor?

- In 2006, ne asteptam la un volum de prime subscrise in valoare de 750 miliarde lei. In Bucuresti, am vandut anul trecut poate un pic cam prea mult si a contat in activitatea noastra. In campania din 2006, ne-am reorientat si am preferat sa vindem RCA cu cheltuiala de achizitie mai mica, cu acele comisioane pe care le practicam, si atunci volumul de vanzari a fost mai mic, dar motivat pentru ca tipul acesta, se stie, e unul din cele mai paguboase si cel mai greu de instrumentat.

- Care este segmentul de piata pe care il vizati in primul rand?

- Segmentul de piata pe care l-am atacat foarte mult a fost portofoliul asigurabil al persoanelor fizice. Avem un produs pe care piata l-a primit foarte bine inca din 2000, se numeste Caminul, care s-a vandut extraordinar de bine anul trecut si se va vinde si anul acesta. Este un pachet de asigurari care se refera la ceea ce are nevoie in mod vital o familie ca protectie in asigurare. E vorba de masina, locuinta, asigurarea de accidente, raspundere civila fata de vecini. Un pachet care, in principiu, pe total prima de asigurare platita este comparabil cu un simplu Casco.


- Cum ati caracteriza evolutia pietei in anul care a trecut?

- S-au miscat bine asigurari de constructii montaj, asigurarile de pensii private. Piata a fost dinamica pe segmentul asigurarilor. Eu lucrez de mai bine de 11 ani in Ardaf si cunosc ceea ce se intampla pe piata si in alte companii. Vor apare obligativitati pe raspundere civila profesionala. Noi la ora asta avem de mult malpraxis pentru medici, avocati, juristi, experti, dar vor apare noi categorii care vor avea obligativitatea de a se asigura de raspundere civila. De exemplu, antreprenorii vor trebui sa-si faca asigurare. Posibilitatea pentru ei exista, dar pentru ca nu sunt monitorizate, nu se practica.

Citeste si:

- Fiecare tara are o baza a asigurarilor...

- In continuare segmentul important este cel auto, care inseamna raspundere civila, casco. Probabil ca 60% din portofoliul de pe piata va fi de genul acesta. Cel putin pentru ca aici intervine o carte verde, asigurare tip cargo si altele specifice auto. Consider ca asigurarile considerate cu un risc mai scazut - de locuinte, viata, pensii, raspundere civila profesionala - vor creste ca procent pana la 20% din piata. La jumatatea anului 2007 se va vedea acest lucru.

- Avem segmente foarte putin acoperite, cum ar fi agricultura...

- Am reusit sa inchei, personal, si asigurari agricole. Legislatia si produsele pe segmentul acesta s-au diversificat si au ajuns sa nu mai fie speculative. La ora asta legislatia a fost adaptata, in sensul acoperirii riscurilor de care se lovesc oamenii, in privinta culturilor - catastrofe, inundatii, baltiri, inghet timpuriu.

- Se repecta legea in "lumea" asigurarilor?

- Aici pot sa fac o singura remarca. In ultimele situatii pe care le-am predat Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, Ardaf a ocupat un loc fruntas sa spunem, in ceea ce inseamna o predare de date completa intr-un timp cat mai scurt. Fiind pus in functiune acest sistem Cedam, de supraveghere a asigurarilor, toti asiguratorii trebuie sa alimenteze cu baza lor de date acest program. Acum a iesit la iveala faptul ca multe companii nu au investit in sistemul informatic sau pregatirea oamenilor cu privire la ce se intampla in sucursale. Noi avem o baza de date pusa la punct. Am avut un procent de 85% din baza de date care a fost introdusa de prima data in serverul comun, restul fiind corectate pana acum.

- Care este strategia de dezvoltare pentru Bucuresti in acest an?

- In Bucuresti avem o strategie foarte clara, deja aprobata de Consiliul de Administratie al Ardaf. Este vorba de infintarea a inca cinci agentii noi. Avem si cartierele vizate. E vorba de Militari, Pantelimon, Bucurestii Noi, zona Crangasi si Rahovei. Sunt agentii dezvoltate prin inchiriei de sedii. Anul trecut Ardaf a considerat oportuna achizitionarea unor sedii in tara, Constanta, Bucuresti, Deva, Timisoara, care sunt o mare afacere pentru noi. Au fost lichiditati care s-au dus acolo.

- Aveti campanii noi in 2005?

- Pentru jumatatea anului, in perioada iunie-iulie avem o campanie prognozata pentru pachetul de asigurari estivale. Pachetele contin de la asigurari specifice, deplasari, asigurari medicale de sanatate, asigurari de autoturisme, pana la asigurari ale locuintei si ale bunurilor de locuinta doar pe perioada concediului. Sunt asigurari pentru perioada cand te deplasezi in strainatate. Foarte putine companii au asigurari care vizeaza o perioada mica, pentru ca riscul este foarte mare. Si automat nu multi si-l permit. Pachetele pot fi promovate cu mult mai multe argumente. Suntem printre putinii care acordam gratuit riscul de Casco extern o data cu incheierea cartii verzi la Ardaf.