Una dintre prioritatile noului guvern pare a fi privatizarea totala a operatorilor RomTelecom, Radiocomunicatii si POSTelecom, pana in 2006. Obiectivul principal al ministerului este unul ambitios si prin modul in care se doreste atingerea acestuia: totala si pana in 2006. Orizontul de timp este unul optimist - este greu sa realizezi in doi ani ce nu s-a facut in zece.
Poate 2008 ar fi fost un termen mai realistic. Teoretic insa este posibil. Practic ramane de vazut cat de stabil va fi guvernul, pentru ca, probabil, se va cere aprobarea Parlamentului pentru vanzarea unor operatori.

Apoi, ar trebui mentionat ca nu va fi usoara vanzarea unui numar asa de mare de companii intr-un interval scurt, daca mai luam in consideratie si operatorii omisi: Teletrans, Telecomunicatii CFR, CosmoRom.
O oferta prea mare ar putea duce la valori mici sau ar face dificila vanzarea unor operatori. In plus, este posibil ca privatizarea unor companii cu capitalizare bursiera mare, RomTelecom de exemplu, sa nu se termine in anul 2006.

Si poate nici n-ar fi bine sa ne grabim de vreme ce Germania si Franta, ca sa dau numai doua exemple, sunt inca actionari importanti in operatorii nationali dupa multi ani de la inceperea privatizarii.
Trebuie mentionat ca s-ar putea beneficia de un context favorabil, cel putin in prima parte: atat international (telecomunicatiile incep sa-si revina dupa criza), cat mai ales national (reforma societatii romanesti, deci si a economiei), care ar face sa creasca interesul pentru investitiile in Romania. Iar reusita cere rapiditate.
Obiectivul care ar trebui urmarit prin privatizare ar trebui sa fie dezvoltarea si modernizarea infrastructurii de telecomunicatii a Romaniei, cresterea competitiei in telecomunicatii... adica reducerea decalajului fata de tarile Europei Centrale.

CosmoRom - prioritatea prioritatilor

CosmoRom ar trebui sa fie urgenta 0, desi in prezentarea noului ministru Zsolt Nagy nu s-a vorbit despre ea. CosmoRom este intr-o situatie ''delicata'' de circa 2 ani, situatie care nu poate continua prea mult. Salvarea CosmoRom trebuie asociata cu atragerea unui partener strategic - operator de telefonie mobila cu strategie cel putin regionala, daca nu europeana, care sa detina pachetul de control si capabil sa investeasca peste o jumatate de miliard de euro in 2-3 ani.
Este foarte important ca acesta sa detina controlul pentru a realiza o restructurare rapida. Relansarea operatorului CosmoRom este posibila: piata este inca in crestere, iar trecerea la 3G poate reconfigura piata, etc. Relansarea CosmoRom este in interesul statului roman pentru a creste valoarea grupului RomTelecom si mai ales pentru a avea competitie in telefonia mobila.

Daca operatorul interesat in relansarea CosmoRom va fi OTE (sau CosmOTE) atunci cedarea controlului operatorului CosmoRom s-ar putea face prin vanzare sau prin schimb de actiuni: actiuni CosmoRom contra actiuni RomTelecom, astfel ca statul roman
si-ar putea mari pachetul detinut in RomTelecom.
Tinand seama de context (tergiversarea relansarii de cca 2 ani, existenta unui consilier financiar Citigroup si a unor variante de relansare, etc.) atragerea unui partener strategic in structura actionariatului CosmoRom ar trebui facuta foarte repede - 3 luni in cazul OTE sau CosmOTE.
Dupa care, si relansarea operatorului CosmoRom trebuie facuta urgent pentru ca "boala lunga = moarte sigura".

RomTelecom - listare la bursa

Privatizarea operatorului RomTelecom ar trebui continuata prin listare la bursa si in acest caz nu ar trebui vandut intregul pachet de la inceput - nu prea am auzit de
Oferte Publice Initiale (OPI) oferind un pachet de 46%.
Listarea la bursa ar trebui sa fie duala: la bursa din Bucuresti (BSE) si din Londra (LSE), desi poate ca OTE ar prefera bursa din New York sau Atena. Fiind vorba de OPI, ar trebui inceput cu vanzarea unui pachet mic de circa 10%. Daca pachetul oferit va fi sprasubscris s-ar putea decide marirea lui. Atragerea unor investitori institutionali prin listarea la bursa ar fi benefica pentru RomTelecom pe termen mediu, acestia actionand precum anticorpii intr-un organism.
Daca procesul incepe imediat, listarea la bursa se poate face in toamna anului 2005 (septembrie - octombrie, dar nu mai tarziu de noiembrie).
Tinand seama de portofoliul de servicii al companiei, sunt de asteptat valori de piata nu prea mari: US - US, in functie de pachetul vandut, de momentul ales, de soarta CosmoRom, de reglementare (in fine dupa alegeri si criticile UE, se pare ca ANRC permite continuarea rebalansarii tarifelor), etc. Vanzarea restului de actiuni ar putea continua in anii urmatori.

Radiocomunicatii - reluarea privatizarii

Privatizarea operatorului Radiocomunicatii a inceput in anul 2000 si desi se ajunsese intr-un stadiu avansat si s-au facut plati catre consultant a fost intrerupt dupa alegeri si amanat cu diverse motive - unul fiind crearea unei baze consistente de clienti.
Radiocomunicatii nu va putea concura cu succes pentru a atrage o baza de clienti consistenta, cum se spune, decat dupa ce va avea un partener strategic cu putere de control, care sa restructureze compania, sa o faca competitiva.

Atragerea unui partener ar trebui facuta printr-o licitatie internationala, iar pentru aceasta ar trebui, in prealabil, angajat un consilier financiar, o banca de investitii, intreg procesul putand dura circa 9 luni si ar trebui finalizat prin vanzarea unui pachet majoritar, care nu inseamna 100%.
Vanzarea de actiuni prin bursa ar putea fi luata in consideratie, dar va fi dificil de vandut pachetul majoritar pe bursa si ar trebui precedata de restructurarea companiei (cine sa o faca?).
Inainte de a fi privatizata, Radiocomunicatii ar trebui reorganizata separand partea care reprezinta interesele statului (transmiterea programelor TV, radio) de cea care se adreseaza pietei. Sunt servicii cu investitii si eficienta a investitiilor diferite.

POSTelecom - privatizare rapida sau...


POSTelecom este un unicat in Europa. Intr-o vreme in care statele cauta sa-si reduca prezenta in structura actionariatului companiilor de telecomunicatii, Romania a creat un nou operator cu capital de stat in august 2003 la Beijing in prezenta conducatorilor de stat si de partid.
Un caz asemanator se mai intalneste si in America Latina.

Citeste si:

Pana acum POSTelecom si-a facut simtita prezenta pe piata numai prin amanarea de patru ori a lansarii comerciale.
Viitorul POSTelecom este legat tot de un investitor strategic. Daca operatorul China Unicom, singur sau impreuna cu ZTE, va fi convins de catre guvernul Romaniei sa preia controlul POSTelecom atunci ne putem gandi la viitorul companiei. Iar aceasta ar trebui sa se intample in urmatoarele 6 luni.
In caz contrar, este greu de presupus ca se va gasi un alt operator care sa preia POSTelecom, astfel ca viitorul devine cam incert.

Teletrans si Telecomunicatii CFR - in administrarea MCTI

Aminteam la inceput de Teletrans si Telecomunicatii CFR, care de asemenea ar trebui privatizate. Este adevarat ca nu apartin de MCTI, dar fiind operatori de telecomunicatii privatizarea lor ar trebui facuta tot de catre MCTI, de cei care se ocupa de privatizarea operatorilor Radiocomunicatii, POSTelecom, RomTelecom, etc
.
Este vorba si de expertiza care se va acumula, dar si de istorie - evolutia lor din ultimii ani a fost marcata de apartenenta la ministere cu slaba expertiza in telecomunicatii.
Telecomunicatii CFR si Teletrans administreaza infrastructuri de telecomunicatii pe baza carora ofera anumite servicii unui grup inchis de utilizatori.
Restructurarea acestor companii, adica transformarea administrarii unor infrastructuri de telecomunicatii in afacere, este un proces complex care ar trebui facut rapid prin atragerea unui partener strategic.

Acesta va aduce pe langa expertiza specifica industriei capatata pe piete liberalizate si accesul la finantele internationale.
Prezenta fondurilor de investitii in structura actionariatului va fi o garantie a cresterii valorii companiei pe termen mediu, acestea actionand precum anticorpii intr-un organism, ambele lucruri fiind foarte importante pentru un nou intrat pe o piata liberalizata.
Privatizarea acestor companii ar trebui sa se faca in 6-9 luni, intr-un ritm accelerat, dar nu mai mult de un an, iar rezultatul ar trebui sa fie vanzarea unui pachet majoritar si nu a intregii companii.

Cresterea valorii de piata a operatorilor de telecomunicatii

Ce nu s-a mentionat la aceasta prima conferinta de presa este ce se va intreprinde pentru marirea valorii de piata a companiilor ce vor fi privatizate.
Aceasta deoarece, in ultima guvernare, valoarea de piata a grupului RomTelecom a scazut de la US (vanzarea pachetului de 35% catre OTE, 30 dec. 1998) la circa US (a doua vanzare catre OTE martie 2003) adica cu aproape US. La aceasta ar trebui adaugate si pierderile prin esecul CosmoRom - cam tot atat.

Cu o evolutie "medie", la finele anului 2004 CosmoRom ar fi putut avea 2 milioane de utilizatori (la data lansarii erau circa 1,5 milioane de utilizatori de telefonie mobila, iar la finele anului 2004 au fost probabil 9,5 milioane, astfel ca acesta ar fi putut atrage un sfert din cresterea de 8 milioane (9,5-1,5)/4 = 2 milioane), rezultand o valoare de piata de circa 1 miliard euro. In afara de relansarea CosmoRom, care ar trebui sa fie o prioritate nationala pentru a nu inregistra un record nedorit, MCTI ar trebui sa sprijine restructurarea rapida a operatorului RomTelecom: considerarea telefoniei fixe "business" si nu serviciu social (rebalansarea rapida a tarifelor mult intarziata din considerente electorale si populiste), stimularea investitiilor in retea, diversificarea portofoliului de afaceri, etc.
Pentru aceasta ar trebui regandit modul de reprezentare a statului roman in administrarea RomTelecom, ar trebui pusi oameni care se pricep si inteleg cum se administreaza o afacere, contextul industriei, national, etc., personalitati in domeniu.

Telefonizarea zonelor rurale

O alta prioritate ar trebui sa fie telefonizarea zonelor rurale unde astazi locuieste 47% din populatia tarii si unde sunt instalate circa 1 milion de linii telefonice, adica 10% densitate.
In 2007 nu putem intra in UE cu doua Romanii: una urbana cu ceva retele de telecomunicatii (densitate de circa 30%) si ceva cultura informationala si o alta rurala cu o slaba infrastructura de telecomunicatii (10% densitate) si fara cultura informationala.
Instalarea telecentrelor nu pare a fi solutia de vreme ce cresterea densitatii este foarte inceata, necesitand prea mult timp.
Solutia ar putea fi investitii dirijate de stat. Prin privatizarea operatorilor de telecomunicatii intr-un orizont de timp de maxim 4 ani
s-ar putea obtine intre US si US, in functie de mai multi factori.

Cu acesti bani si cu fonduri de la UE dedicate zonelor rurale s-ar putea instala intre 500.000 si 1 milion de linii in zonele rurale, rezolvandu-se astfel problema telefonizarii satelor romanesti.
Pentru aceasta, s-ar putea organiza licitatii pentru constituirea de retele de telecomunicatii, care apoi vor fi oferite spre operare unor companii (parteneriate stat-privat), fara a se cere rambursarea investitiilor (sau, cel putin nu imediat), astfel ca tarifele vor fi mai mici decat tarifele RomTelecom, compania operatoare avand numai cheltuieli operationale nu si investitii. Aceasta ar putea genera o afacere lucrativa pe termen mediu. Este de asteptat ca telefonizarea zonelor rurale, care inseamna aducerea densitatii la o valoare de 15-20% sa se termine in 4-5 ani si sa aiba un impact decisiv in reducerea decalajului (economic etc.) dintre oras si sat.